كسي جرئت ندارد از من درخواست كناره‌گيري كند

شرق: مصطفی میرسلیم روز گذشته رسما آب پاكي را روي دست جمنا و اصولگرايان ريخت. اگر تا ديروز حزب مؤتلفه يكي به نعل و يكي به ميخ مي‌زد و از بودن در رقابت‌ها، در عين همراهي و همكاري با ياران اصولگرا سخن مي‌گفت؛ اما روز گذشته نامزد اصلح اين حزب به‌صراحت اعلام كرد كسي براي او و حزبش تكليف تعيين نمي‌كند؛ اگرچه از همان ابتدا هم مشخص بود مؤتلفه اهل كناررفتن نيست. آنها آمده‌اند تا شايد طلب سي‌وچندساله خود را از دوستان اصولگرا بگيرند و بالاخره دولت به آنها برسد. اين قديمي‌ترين و درعين‌حال سنتي‌ترين حزب اصولگرا كه چهره‌هاي اصلي‌ آن در سنين كهن‌سالي‌اند، از اين مي‌ترسد كه كاملا در هيمنه نواصولگرايان حذف و هضم شود. انتخابات 96 و ميرسليم، آخرين اميد آنهاست تا شايد آرزويشان را جامه عمل بپوشاند؛ به همين دليل آمده‌اند تا آخر بمانند. ميرسليم پيش از اين هم با ايده تك‌نامزدي اصولگرايان در رقابت‌هاي انتخاباتي مخالفت كرده بود. او با پيش‌بيني اينكه ممكن است انتخابات به دور دوم كشيده شود، گفته بود: اگر اصولگرايان با چند نامزد وارد عرصه انتخابات شوند، مي‌توانند دور دوم باهم ائتلاف كنند. هرچند مؤتلفه در كنگره‌هاي جمنا (جبهه مردمي نيروهاي انقلاب) شركت مي‌كرد؛ اما رسما عضو آن نشد و در نهايت نامزد حزبي‌اش هم نتوانست رأي كافي را در جمنا به دست بياورد و جزء هيچ‌يك از پنج گزينه نخست اين جبهه نشد.
براي همين مصطفي ميرسليم روز گذشته رسما به باهنر، رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبري، تاخت؛ آن‌هم درحالي‌كه مؤتلفه خودش يكي از اعضای اين جبهه است. باهنر دو روز قبل گفته بود میرسلیم کنار می‌کشد؛ اما ميرسليم در پاسخ او گفت: «خوب است باهنر به کارهای خودش بپردازد. تصمیمات ما باید از زبان من و حزب گفته شود. شخص دیگری حق ندارد از قول ما حرفی بزند. ما تا آخر ایستاده‌ایم». میرسلیم تصریح کرد: «ما با جمنا اختلاف سلیقه داریم و این انتخاب را بر عهده مردم گذاشته‌ایم که کدام سلیقه را انتخاب می‌کنند». میرسلیم در پاسخ به سؤالی مبنی‌ بر اینکه با توجه به حضور ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف در عرصه انتخابات، اگر از شما خواسته شود به نفع کسی کناره‌گیری کنید چه اقدامی انجام می‌دهید، گفت: «کسی جرئت ندارد از من درخواست کناره‌گیری کند؛ اما از همکاری آنها استقبال خواهم کرد و هرکسی که نیت خیر داشته باشد، دستم را به سوی او دراز می‌کنم».درحالي‌كه تصور مي‌شد نامزدهاي اصولگرا قرار است در يك تقسيم كار همه توجه خود را در مناظره‌ها و تبليغات انتخاباتي معطوف به دولت بكنند و با‌هم رقابت نكنند؛ اما آن‌طور‌كه از گفته‌هاي روز گذشته ميرسليم برمي‌آيد، احتمالا رقابت‌ها به‌ويژه مناظره‌هاي تلويزيوني، چيزي شبيه مناظره‌هاي سال 92 خواهد شد؛ آنها خودشان هم منتقد خودشان خواهند شد. تاجايي‌كه ميرسليم روز گذشته گفت: «من نسبت به تخلفات قالیباف در شهرداری تهران حساسیت نشان دادم. در ذات من نهفته است که نمی‌توانم با تخلف کنار بیایم و هیچ فرقی نمی‌کند. موارد مختلفی از خلاف و اشکال پیش آمده که نسبت به آنها حساسیت نشان داده‌ام و به عنوان عضوی از حزب پیگیری کرده‌ام». او افزود: «در درجه اول به عنوان عضوی از مجمع تشخیص مصلحت نظام پیگیر تخلفات بوده‌ام. در روزهای اول سرکارآمدن قالیباف، او به منزل من آمد و با او صحبت کردم و خیرخواهش بودم. در اسفند ۱۳۹۳ به او گفتم در شهرداری خلاف‌هایی صورت می‌گیرد که قالیباف پاسخ داد دست روی دلم نگذار، واویلاست. به او گفتم باید آنها را درست کنی و اعمال باید درست انجام شود. اگر این کار صورت نگیرد، به ضرر مردم تمام می‌شود و چه از طرف من و چه از طرف برادر من باشد، هیچ فرقی نمی‌کند». میرسلیم تأکید کرد: «اگر من هم دچار خلاف شوم، باید به من تذکر داده شود و باید از آن استقبال کنم؛ نه اینکه رنجیده‌خاطر شوم؛ بنابراین در صحنه سیاست هرکس گرفتار اشتباه شد، باید به‌سرعت اشتباه خود را تصحیح کند نه اینکه با دروغ و دغل بخواهد ظاهرنمایی کند. این موارد غلط پذیرفتنی نیست و توهین به مردم محسوب می‌شود». 
واكنش سخنگوي جمنا به ميرسليم
روز گذشته مرضیه وحیددستجردی، سخنگوی جمنا، به سخنان ميرسليم واكنش نشان داد و گفت: «حزب مؤتلفه از ابتدا اعلام کرد تصمیم حزبی می‌گیرد، ما این تصمیم‌گیری را بر عهده حزب آنها گذاشتیم. شاید آقای میرسلیم می‌خواهند از زبان خود و با ادبیات خود درباره این مشکلات و نه با توجه به وضع موجود سخن بگویند. آقاي میرسلیم وقتی در جلسه جمنا حضور یافت، گفت کاندیدای حزب مؤتلفه هستم و با نظر حزب کاندیدا شدم. آنها به من تکلیف کردند و بدون نظر حزب هم کنار نمی‌روم. ترجمه بیان ایشان این است که با نظر حزب کنار می‌رود». او افزود: «اکنون قرار نیست کسی به نفع دیگری کنار برود؛ چون هرکس جایگاه و پایگاه خود را دارد و همه آقايان رأی خوبی هم دارند. باید دید کدام‌یک از کاندیداها موفقیت بیشتری دارند. همه آنها خوب حرف می زنند و برنامه‌های خوبی دارند». او افزود:«نمی‌دانم جبهه مردمی نیروهای انقلاب چه کرده بود که برخی علیه آن آن‌قدر کارشکنی کردند. معلوم بود برخی از این جبهه دردشان آمده که این‌گونه علیه آن اقدام کردند. نامزدهای جمنا کاندیدای پوششی نیستند که به عنوان ساقدوش همراه داماد آمده باشند. اگر امروز دو کاندیدا از سوی جبهه در صحنه حضور دارند، به این دلیل است که سبد رأی متفاوتی دارند و اقبال آنها هم بین مردم متفاوت است. اینها در فضای دوستانه رقابت کرده و ما هم نظارت می‌کنیم که ببینیم برنامه کدام‌یک از این عزیزان مورد استقبال مردم در مناظرات و برنامه‌های انتخاباتی قرار می‌گیرد».