تصمیمی برای تغییر قیمت سوخت نگرفته‌ایم

بیژن نامدار زنگنه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اظهار داشت: براساس برآوردها، صاحبان حدود 10 میلیون خودرو و موتورسیکلت فاقد کارت سوخت هستند و تاکنون یک میلیون و 200 هزار نفر برای صدور کارت سوخت مراجعه یا ثبت‌نام کرده‌اند.
وی افزود: طرح کنونی برای صدور کارت سوخت با هدف مشخص شدن وضعیت سوخت خودروها است و تاکنون برای سهمیه‌بندی یا تغییر قیمت سوخت در دولت تصمیم‌گیری نشده است.
وزیر نفت ادامه داد: میزان قاچاق سوخت از کشور حدود چهار تا پنج میلیون لیتر (در روز) است.
به گزارش مشرق، زنگنه اجلاس اخیر اوپک را سخت و تحت فشار شدید آمریکا دانست و گفت: عمده فشارها به ایران در این اجلاس را دو کشور همسایه داشتند و اقداماتشان غیردوستانه بود.


به گفته وی، در صورتی که با کاهش تولیدات‌مان موافقت می‌کردیم 600 هزار بشکه از ظرفیت تولید و فروش نفت کشور کاسته می‌شد اما جمهوری اسلامی ایران از اجرای قطعنامه اجلاس اخیر اوپک برای کاهش تولید مستثنی شد.
وزیر نفت اضافه کرد: روند فعلی بازار نشان می‌دهد که اقدام مثبت اوپک در کاهش تولید نفت پذیرفته شده است.
زنگنه با ‌اشاره به طراحی 27 فاز برای پارس جنوبی گفت: تا پارسال 21 فاز به مدار آمد و تا پایان امسال چهار فاز دیگر عملیاتی خواهد شد.
وی بیان کرد: نفت خام و فراورده‌های نفتی از نظر تحریم تفاوتی باهم ندارند بلکه فشار آمریکا برای تحریم فراورده‌های نفتی ایران بیشتر از نفت خام است.
وزیر نفت افزود: در بورس نفت اجازه عرضه یک میلیون بشکه نفت خام را داشتیم که به پایان رسید و در تلاشیم تا با گرفتن مجوز، برای شش ماه دیگر، بورس نفت را فعال کنیم.
زنگنه گفت: از نظر درصدی، نیروگاه‌های کشور با 37 درصد بزرگترین مصرف‌کننده گاز کشور هستند و پس از آن صنایع، ازجمله پتروشیمی‌ها با 30 درصد و بخش خانگی با 25 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.
وی افزود: ایجاد چند پالایشگاه در سیراف در حال انجام بود که به تحریم‌های جدید برخورد کردیم و نتوانستیم آنها را اجرا کنیم و هم اکنون این طرح‌ها را در سرمایه‌گذاری‌های جدید دیده‌ایم.
وزیر نفت اضافه کرد: همکاران ما در وزارت نفت برای شکستن تحریم‌ها شبانه‌روز تلاش می‌کنند تا این جنگ نابرابر و غیرعادلانه پیروز شوند.