هم اندیشی معماران برای مقابله با بدمسکني


گروه راه و مسکن: ايجاد مسکنِ فاقد کيفيت، معضل جدي و ميراث دردسرساز شهرسازي بي در و پيکر کشور است که هر از گاهي توسط مسئولان در باره آن اظهار نظر مي‌شود و در ادامه بي آن که تدبير و تصميم خاصي در مورد آن اعمال شود در طاق نسيان رها مي‌شود تا نوبتي بعد و در مناسبت بعدي در مورد آن سخن به ميان آورده شود. اظهارات فاضلانه عباس آخوندي در دوره مديريت ايشان در وزارت راه و شهرسازي مشحون از همين سخنراني‌هاي بي فرجام و بدون نتيجه است. وزير جديد راه و شهرسازي شاهد اتخاذ تصميمات کارشناسانه، به خصوص در حوزه شهرسازي باشيم.

  • نقش شهرسازي در برنامه‌ريزي مسکن

دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري گفت: اولويت اول پايتخت و ديگر شهرهاي بزرگ کشور، رفع بدمسکني در پهنه سرزميني است.

به گزارش تجارت به نقل از وزارت راه و شهرسازي، محمدسعيد ايزدي در جمع مديران معماري و شهرسازي سراسر کشور، ضمن تاکيد بر تهيه آسيب‌شناسي جامع شهري در هريک از مناطق کشور و جمع بندي آنها در يک جلسه و ارايه به وزير راه و شهرسازي جهت طرح شدن در نشست مشترک وزير راه و شهرسازي با رياست جمهوري، گفت: اخيرا وزير راه و شهرسازي نامه‌اي ابلاغ کردند که مضمون آن تاکيد بر نقش شهرسازي در برنامه‌ريزي مسکن بود و همه به آن واقف هستيد که بايد با اين اولويت، فعاليت‌هاي خود را در استان‌هاي سراسر کشور دنبال کنيد.

ايزدي ادامه داد: در دوره جديد با انتخاب مهندس اسلامي‌به عنوان وزير راه و شهرسازي شاهديم که تاکيدشان همانطور که رياست‌جمهوري نيز تاکيد دارند بر فعال‌سازي بخش مسکن است. به همين دليل بايد بتوانيم با کمک شما و با مطالعات دقيق در نظام شهرسازي و همچنين آسيب‌شناسي که در استان‌هاي کشور با موضوع شهرسازي داريم و در آن حمل و نقل و مسکن هم يکپارچه ديده مي‌شود، به تحقق اين تاکيدها، ياري برسانيم.

معاون وزير راه و شهرسازي افزود: در طول ساليان گذشته همواره شکافِ عدم حضور شهرسازي در نظام برنامه‌ريزي مسکن وجود داشت و همين شکاف نيز منجر به ايجاد مشکلات و عدم‌انطباق‌هايي شد که نتيجه آن را در ايجاد مسکن‌هاي فاقد کيفيت در شهرها با اجراي طرح مداخله مستقيم دولت در مسکن سازي، شاهد بوديم. بنابراين فعال‌شدن همه شما در استان‌ها با رويکرد جديد بسيار مهم است تا بتوانيم به آسيب‌شناسي‌هاي جامعي در اين رابطه، دست پيدا کنيم.

ايزدي خاطرنشان کرد: بايد آسيب‌شناسي که توسط شما مديران معماري و شهرسازي در استان‌هاي سراسر کشور تهيه مي‌شود بتواند به چندين سوال پاسخ دهد. اينکه افق جمعيتي شهر با توجه به تمامي‌موارد به چه جمعيتي مي‌رسد؟ اولويت‌هاي شهرها کدامند؟

  • طرح‌هاي جامع سند توسعه شهرها هستند

وي يادآور شد: همه شهرهاي ما طرح جامع دارند و طرح‌هاي جامع شهري براي ما در حکم سند توسعه شهر و قانون هستند. در اين قانون پيش بيني شده است که تا افقي مشخص، شهر تا چه اندازه ظرفيت دارد. همچنين مديران شهرسازي و معماري در تهيه آسيب‌شناسي بايد راهکارهاي رسيدن به تعادل شهري را نيز بر اساس ويژگي‌هاي بومي‌شهرهاي خود ارايه کنند.

اين مقام مسئول همچنين گفت: مطالعاتي که انجام مي‌شود بايد نتيجه‌اش به اين نقطه برسد که بتوانيم به برنامه‌ريزان مسکن در حوزه ستادي اعلام کنيم که مستند به طرح‌هاي جامع مصوب و مطالعات انجام شده مديران شهرسازي و معماري بايد برنامه‌ريزي مسکن را براي شهرهاي مختلف انجام داد.

ايزدي با طرح اين پرسش که چرا در حال حاضر مسکن بدون متقاضي در کشور وجود دارد؟ بار ديگر بر تعيين اولويت‌هاي شهرسازي و شهري براي تامين مسکن تاکيد کرد و گفت: اولويت يک تهران رفع بد مسکني در پهنه سرزميني و نه شهر است. در حال حاضر در منطقه ۲۲ تهران که قرار بود ۳۲۰ هزار نفر ساکن باشند بيش از ۴۰۰ هزار نفر ساکن شده‌اند و همين نکته نيز توزيع نامتعادل جمعيت را نشان مي‌دهد و مبين اين مطلب است که ساخت وسازهاي اضافي و خلاف طرح جامع در آن منطقه از پايتخت رخ داده است. ما با انجام اين مطالعات درصدد هستيم تا مشکلات مربوط به زندگي و مسکن را که شهرسازي ما را دچار چالش کرده است برطرف کنيم.

دبير شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران يادآور شد: در بخش مسکن شاهديم که نگاه، نگاهي کاملا مهندسي است در حاليکه بايد اين بخش بتواند براي مواردي همچون هم پيوندي با طبيعت، پرهيز از تخريب بافت‌هاي ارزشمند، باغات و مواردي از اين دست که عموما کيفيت زندگي شهر و شهروندان وابسته به آن است، پاسخي مناسب داشته باشد.

  • طرح‌هاي جامع بايد توان حل مسائل شهرها را داشته باشند

وي عدم توزيع جمعيتي را يکي از مشکلات شهرهاي مختلف ايران برشمرد و با ارايه نمونه‌هايي که تحت‌عنوان مغايرت اساسي به شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ارايه مي‌شود از مديران معماري و شهرسازي خواست تا به استناد تجريه‌هاي خود از ۳ تا ۴ دهه تهيه طرح‌هاي توسعه شهري از ناکارآمدي طرح‌هايي که تهيه مي‌شوند جلوگيري کنند.

ايزدي تصريح کرد: طرح‌هاي جامع بايد توان حل مسايل شهرها را داشته باشند.

معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه سخنان خود با تاکيد بر اجراي صحيح بازآفريني شهري يادآور شد: از بازآفريني شهري تصور اشتباهي شده است. در پنج سال گذشته تلاش کرديم تا مسير از ريل خارج شده را به راه اصلي خود بازگردانيم.

  • سامانه کميسيون ماده ۵ نظام‌مند مي‌شود

وي با اعلام اينکه تکميل بحث سامانه کميسيون ماده ۵ نظام مند مي‌شود، بر استفاده از نظرات کارشناسي گروه‌هاي تخصصي و مردمي‌تاکيد کرد و گفت: با انتشار فراخوان فضاي گفتگو را در شهرهاي کشور براي مطالعه يکپارچه فراهم کنيد.

اين مقام مسئول از مديران معماري و شهرسازي خواست تا نتايج حاصل از آسيب‌شناسي شهرسازي را در شهرهاي تحت مسئوليت خود در مدت زماني ۳ ماهه تکميل و به معاونت معماري و شهرسازي ارايه دهند.

وي از ديگر رويکردهاي وزارت راه و شهرسازي را معماري خواند و گفت: کميته اعتلاي معماري راه اندازي شده است. در اين کميته چندين جلسه با حضور معماران برجسته کشور و همچنين معماران جوان تشکيل شده و موضوعاتي همچون تغيير ضوابط ساختماني ۴۰-۶۰ که ضابطه‌اي است که شهرها را در معرض نابودي قرار داده و همچنين مستندسازي معماري معاصر شهرهاي مختلف مورد بررسي قرار گرفته است.

ايزدي در پايان از مديران معماري و شهرسازي در سراسر کشور خواست تا به تقويت بنيه کميته اعتلاي معماري کمک و موضوعات کميته را در استان‌ها دنبال کنند.