محصولات ارگانيک فرصت طلایی صادرات


گروه اصناف: سيد رضا نوراني رئيس انجمن ارگانيک ايران گفت: طبق اعلام فائو ما ۳۵ درصد در محصولات کشاورزي ضايعات داريم که مي‌تواند ۹ ميليون نفر را سير کند

به گزارش ايلنا، سيد رضا نوراني رئيس انجمن ارگانيک ايران در حاشيه يازدهمين نمايشگاه ارگانيک ايران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سازمان تعاون روستايي در گذشته هم علاقه‌مند بوده که از توليدکننده و مصرف‌کننده حمايت کند. سازمان تعاوني روستايي مي‌تواند در مسير توسعه‌ محصولات ارگانيک کمک کند و دراين راستا ما تعاوني ارگانيک‌زيستي ايران را در اين سازمان ثبت کرديم و توليداتي که توان ورود به بازار مصرف ندارند توسط اين تعاوني خريداري مي‌شوند و با قيمت مناسب به فروشگاه‌ها و بازار مي‌رسند.

وي افزود: اين تعاوني يک ميليارد تومان سرمايه اوليه دارد و سرمايه‌گذاري کوثر اعلام آمادگي کرده که در اين تعاوني سرمايه‌گذاري کلان کند و دوشنبه اين هفته قرار است در جلسه‌اي به اين زمينه بپردازيم. نوراني تاکيد کرد: ما شناسه ۱۸ رقمي‌را براي محصولات ارگانيک درست کرديم تا زمان توليد و مصرف را به صورت کامل دربر بگيرد و به مصرف‌کنندگان اطلاع‌رساني کند که در انتها هم برند انجمن نصب مي‌شود.

رئيس انجمن ارگانيک ايران در خصوص صادرات محصولات ارگانيک گفت: صادرات محصولات ارگانيک بسيار خوب است و وجود بازارهاي هدف باعث رونق کشت ارگانيک و ارزآوري آن شده است. از نظر سطح زير کشت در بين ۱۷۹ کشور جهان در رتبه ۱۵۰ هستيم که بسيار ضعيف است اما در رنکينگ جهاني رتبه چهل و سوم را داريم.

وي با اشاره به محصولات صادراتي ايران گفت: محصولات ارگانيکي که صادر مي‌شود، پسته، خرما، عسل، انار، کيوي، مرکبات، گياهان دارويي، عرقيجات، زعفران و چاي است که به کشورهاي اروپايي و اتحاديه اروپا صادر مي‌شود و تاييديه اتحاديه را دارد. ارزش افزوده اين محصولات بالا است و توجيه اقتصادي دارد.

نوراني تصريح کرد: در وزارت جهاد کشاورزي بودجه‌اي براي محصولات ارگانيک تعيين نشده در حالي که طبق نظر فائو در آسيا محصولات جمهوري اسلامي‌ايران از همه سالم‌تر است.

وي افزود: فائو اعلام کرده ايران با توجه به پتانسيل‌هايي که دارد مي‌تواند به جز تامين نياز خود، نياز کشورهاي حوزه خليج فارس را هم تامين کند. طبق اعلام فائو ما ۳۵ درصد در محصولات کشاورزي ضايعات داريم که مي‌تواند ۹ ميليون نفر را سير کند.

رئيس انجمن ارگانيک ايران در رابطه با سطح زير کشت در کشور اذعان داشت: ۱۹ هزار هکتار سطح زير کشت ايران دز زمينه توليد محصولات ارگانيک ثبت شده در سازمان‌هاي بين‌المللي است اما طبق آمارهاي داخلي ما ۴۳ هزار هکتار سطح زير کشت داريم.

  • تلاش براي تقويت برندسازي ارگانيک

همچنين دکتر حسين شيرزاد مديرعامل سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران گفت: در حال حاضر برندهاي ارگانيک سهم قابل توجهي در بازار کشاورزي دارند و ما تلاش مي‌کنيم برندسازي اين محصولات را تقويت کنيم. وي اظهار داشت: ما در راستاي توسعه برندهاي محصولات ارگانيک ايران، مذاکراتي را با شرکاي خارجي اتحاديه‌هاي مرکزي تعاوني روستايي در برخي کشورهاي اروپايي آغاز کرده ايم تا بتوانيم اين برندها را در کشور‌هايي مانند اسپانيا، آلمان و فرانسه داشته باشيم و توليدکنندگان ايراني سهم بيشتري در اين بازارها داشته باشند.شيرزاد افزود: کشت ارگانيک تخصصي است و قطعا نياز به دانش آموختگان فني و تکنيکي دارد و يکي از راه‌ها براي جذب دانش آموختگان به بخش کشاورزي، ورود آنها به حوزه توليدات ارگانيک است.وي ادامه داد: اين اقدام علاوه بر افزايش حاشيه سود و ارزش افزوده در حوزه ارگانيک، به کاهش بيکاري دانش آموختگان کشاورزي کمک مي‌کند.وي با بيان اين که ۳.۵ ميليون هکتار از بهترين اراضي کشاورزي در اختيار تعاوني‌هاي توليد است، گفت: دانش آموختگان کشاورزي را مي‌توان در اين اراضي جذب کرد که گام بلندي هم براي بالا بردن اشتغال تخصصي در بخش کشاورزي و هم توسعه کسب و کارها در حوزه ارگانيک است.وي ادامه داد: اين سازمان با توجه به ضرورت توسعه کشت محصولات ارگانيک، توسعه کسب و کارهاي اين محصولات را در بطن شرکت‌هاي تعاوني توليد روستايي را پي‌گيري مي‌کند.شيرزاد اذعان داشت: ما در حال حاضر ۳ هزار فروشگاه مصرف داريم تا بتوانيم همگام با توسعه کشت محصولات ارگانيک، فروش اين محصولات را داشته باشيم.