مقاومت «ترزامی» به دلیل نگرانی از آینده«محافظه کاران» است

آفتاب یزد: جوان‌ترین نخست وزیر انگلستان طی 200 سال گذشته قربانی برگزیت شد! دیوید ویلیام دانِلد کامرون همزمان با اعلام نتایج همه پرسی در باره ی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، به آسانی کناره‌گیری خود را اعلام کرد و حالا این چنین به نظر می‌رسد که ترزا می
‌به سرنوشتی شبیه کامرون دچاره می‌شود اگر نتوانسته باشد رای اعتماد نمایندگان حزب خود را به دست آورد. در این صورت، نمایندگان حزب محافظه‌کار بریتانیا باید به سرعت جایگزینی برای ریاست حزب خود انتخاب کنند؛ کاری که به نظر سخت به نظر می‌رسد.
روشن نیست که در این صورت چه طرحی برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مطرح خواهد شد اما بسیار روشن است که بریتانیا با یا بدون ترزا می
‌قطعاً تا فروردین 98 باید از اتحادیه برای همیشه خداحافظی کند


در این میان، ترزا می‌معتقد است که نتیجه رای‌گیری «وضعیت کنونی با محاسبات پارلمانی در این مورد را تغییر نمی‌دهد.»
ترزا می‌با آن که 10 سال از کامرون مسن تر است به همان اندازه سمج و لجبازتر نیز هست چون مقاومت‌ها‌یی که این روزها از ترزا می‌شاهد هستیم را هرگز در رفتار و واکنش‌های دیوید کامرون ندیدیم! نکته قابل تامل این که می‌با رفتارهای خود توانسته معادل آراء مخالفی که از احزاب مخالف کسب کرده در حزب محافظه‌کاران نیز کسب کند و این می‌تواند پایه‌های لرزان نخست وزیری می‌را لرزان تر و شکننده‌تر نماید.
خبرها حکایت از آن دارد که نبرد در حزب محافظه‌کار بریتانیا بر سر شیوه خروج این کشور از اتحادیه اروپا وارد مرحله تاز‌ه‌ای شده است. گروهی ۸۰ نفره از نمایندگان پرنفوذ این حزب می‌خواهند پیشنهاد عدم اعتماد به رهبر حزب، ترزا می‌را به رای‌ بگذارند. آنها در واکنش به تصمیم ترزا می‌برای به تاخیر انداختن رای‌گیری پارلمانی بر سر توافق برگزیت با اتحادیه اروپا، نامه‌‌‌ای به گراهام بردی، رئیس کمیته پرنفوذ‌ ۱۹۲۲ ارسال کردند و خواستار برگزاری جلسه ر‌‌‌‌‌ای‌ اعتماد به رهبر حزب و نخست ‌وزیر بریتانیا شدند.
اگر ۳۱۵ نماینده محافظه‌کار بریتانیا به ترزا می‌رای اعتماد ندهند او از رهبری حزب محافظه‌کار، بزرگترین حزب پارلمان بریتانیا که نخست‌وزیر را تعیین می‌کند، برکنار خواهد شد و این برکناری به منزله پایان نخست وزیری ترزا می است؛ زنی که به نوعی دست روی نقطه‌ضعف انگلیسی‌ها‌ در مقوله ایرلند شمالی گذاشت، همان نقطه‌ای که دست بر قضا اتحادیه اروپا مقید است تا تکلیف مرزها مشخص شود و شاید برگزیت میراث شومی برای محافظه کاران برجای گذارد، میراثی که به قیمت از دست دادن ایرلند شمالی و اسکاتلند تمام شود!
در همین رابطه گفت و گویی انجام داده ایم با خانم الهام عابدینی کارشناس مطالعات بریتانیا و از وی این سوال را مطرح کردیم که آیا شرایط فعلی انگلستان سابقه تاریخی دارد؟ این کارشناس مسائل بریتانیا در پاسخ می‌گوید: خیر یا بهتر است بگویم در تاریخ نوین سیاسی انگلستان چنین مسئله ای بی سابقه است و بی‌سابقه‌تر آن که برای نخستین بار، مخالفان داخل یک حزب قابل توجه است چون این روزها به همان اندازه که از سوی حزب کارگر تحت فشار است از سوی بسیاری از هم حزبی‌ها‌ی خود نیز به همان اندازه دچار مخالفت‌هایی گاه جدی می‌شود.


البته آخرین باری که نخست وزیری در انگلیس رای عدم اعتماد گرفت بر می‌گردد به سال 1979 که جیمز کالاهان نخست وزیر حزب کارگر مجبور به کناره گیری شد.
عابدینی در توضیح چرایی این مسئله می‌گوید: دولت ترزا می‌که شکننده و ائتلافی است در روزی که مجلس منتظر طرح و برنامه بود ناگهان با درخواست طرح تعویق نخست وزیر مواجه شد و چون از قبل خود را آماده کرده بود که برنامه‌های ترزا می‌را با شکست
رو به رو کند به نوعی عصبانی شد و درخواست رای عدم اعتماد داد. تا پیش از درخواست تعویق هیچ حرفی از رای عدم اعتماد مجلس به نخست وزیر مطرح نبود.
از این کارشناس مسائل سیاسی همچنین پرسیدیم وقتی خانم می‌طرح رای عدم اعتماد را «مخاطره آمیز» می‌خواند چه برداشتی ممکن است صورت پذیرد، پاسخ می‌دهد: دولت سقوط می‌کند، حزب حاکم باید جانشین مشخص کند، برایش رای اعتماد بگیرد و این یعنی دولت تا مدتی بدون مسئول خواهد بود آن هم در شرایطی که مراحل پایانی خروج انگلستان از اتحادیه در حال شکل گیری است پس طبیعی است که خانم می‌این وضعیت را خطرناک توصیف کند.
الهام عابدینی در پاسخ به سوالی در مورد این که بیشترین نگرانی خانم می‌در این ایام چیست، می‌گوید: حتی اگر همین امروز هم انتخابات زودهنگام برگزار شود قطعا حزب پیروز کوربین و
هم حزبی‌ها‌ی او خواهند بود و عملاً تا مدت‌ها‌ محافظه‌کاران به دلیل
نقش داشتن در مسئله برگزیت روی کار نخواهند آمد پس اگر مقاومت یا سماجتی مشاهده می‌کنیم بدان دلیل است که وضعیت این حزب در افکار عمومی‌اصلا خوب نیست چه رسد به آن که دولت تحت حمایت این حزب هم سقوط کند!
از این کارشناس پرسیدیم تا چه اندازه بحث ایرلند شمالی و مسئله مرزهای این کشور در تصمیم جدید مجلس انگلستان دخالت دارد که می‌گوید: بحث ایرلند شمالی اصلا بحث جدیدی نیست اصل دعوا به همان درخواست تعویق برمی‌گردد درخواستی که
عملاً رو در رویی محافظه‌کاران و حزب کارگر را به دوئل
به زیر کشیدن نخست وزیر تبدیل کرد. به عنوان آخرین سوال از عابدینی می‌پرسیم: تلویحاً می‌را پایان یافته تلقی می‌کنید؟
که پاسخ می‌دهد از ظاهر امر چنین برمی‌آید که او می‌تواند رای اعتماد از مجلس بگیرد خاصه آن که بخشی از مخالفان وی هم حزبی‌ها‌ی او هستند! الهام عابدینی ادامه می‌دهد این دومین موردی است که در تاریخ انگلستان بی سابقه است یکی درخواست رای عدم اعتماد برای نخست وزیر و دیگری تعداد مخالفان رئیس حزب که هم حزبی نخست وزیر باشند!