در شرایط سخت، با وحدت یکدیگر را یاری کنیم

جلسه دیروز هیأت دولت که با رأی اعتماد آنان جهت انتصاب استانداران سه استان تهران، البرز و سمنان آغاز شد، با سخنان مهمی از سوی رئیس‌جمهوری که بیشتر متمرکز بر مناسبات، مشکلات و معضلات داخل کشور که ناشی از تحریم و وضع دشوار معیشتی مردم بود، ادامه پیدا کرد. روحانی در این جلسه، نهاد استانداری و استانداران را نمایندگان عالی در راستای تکوین و تثبیت سیاست «اعتدالی» دولت معرفی کرد. رئیس دولت دوازدهم در ادامه مسائلی چون «کم‌آبی» برخی استان‌ها و حاشیه‌های آنها، «معیشت» مردم و «اشتغال» جوانان، زنان و مطالبات آنان، «وضعیت تحریم» که به نوعی یک «جنگ پنهان اقتصادی» نیز محسوب می‌شود، را به‌عنوان عمده مشکلات و مسائل اساسی و کلان محور کشور و نظام جمهوری اسلامی قلمداد کرد. در ادامه اهم سخنان رئیس‌جمهوری را می‌خوانید.
در مدح مقام و جایگاه استانداران
جلسه دیروز هیأت دولت با انتصاب سه استاندار پایتخت، سمنان و البرز آغاز شد و رئیس‌جمهوری در این مورد گفت: «استانداران به‌عنوان نمایندگان عالی دولت و نظام باید در راستای سیاست اعتدالی دولت، با اولویت شایسته‌گزینی از همه نیروهای متخصص و بااستعداد با هر ایده و سلیقه‌ای، در پیشبرد فعالیت‌های اجرایی استان بهره بگیرند.» روحانی پس از رأی اعتماد هیأت دولت به عزیزالله شهبازی، انوشیروان محسنی بندپی و علیرضا آشناگر به ترتیب به‌عنوان استانداران استان‌های البرز، تهران و سمنان، گفت:   «یکی از مسئولیت‌های سنگین وزارت کشور بعد از اجرای قانون مربوط به بازنشستگان، تعیین استانداران جدید بود که این موضوع برای دولت و مردم ما بسیار مهم است.» روحانی خاطرنشان کرد: «استاندار در رأس امور هر استان است و علت این‌که برای استاندار در دولت بحث و تصویب می‌کنیم و رأی می‌دهیم این است که همه دولت باید استاندار را یاری کنند وگرنه فردی با پیشنهاد وزیر کشور و تایید رئیس‌جمهوری می‌تواند استاندار شود، همانند سفرا که وزیر خارجه پیشنهاد می‌دهد و رئیس‌جمهوری تایید می‌کند.»
نقد نگاه جنسیتی به زنان


روحانی مطالبات جوانان و بانوان را مطالباتی بحق دانست و افزود: «زنان جامعه ما قرن‌ها در تاریخ گذشته به همه حقوق‌شان به‌راحتی دست نیافتند و این درحالی است که از دیدگاه اسلامی، مسائل جنسیتی نمی‌تواند مبنایی برای شرافت انسانی یا فضایل انسانی یا قرب به خداوند باشد.» رئیس‌جمهوری تاکید کرد که «در اسلام مسأله جنسیتی به معنای شأن، مقام و فضیلت اصلا مطرح نیست.»
تحریم و فرصت توسعه همه‌جانبه
 رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که اکنون در مقطع تحریم هستیم و در مقطع تحریم به‌طور طبیعی مردم با مشکلاتی مواجه هستند، افزود: «یک نوع جنگ اقتصادی و روانی است و نمی‌‌توانیم بگوییم شرایط عادی است. در این شرایط سخت همه باید با وحدت همدیگر را یاری کنیم. یکی از مسائل بسیار مهم این است که مردم برای دسترسی به کالاهای اساسی با دشواری مواجه نباشند و قیمت‌ها در بازار متعادل باشد تا به مردم اجحاف نشود. می‌توانیم در زمینه مسکن تحول ایجاد کنیم و مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی، وعده بزرگی دادند که در دو ‌سال آینده مجموعا حدود 900‌هزار مسکن شامل 500‌هزار تکمیلی و 400‌هزار احداثی، ایجاد خواهد شد که این رقم بسیار بالایی است و بدان معناست که ایشان می‌خواهند همه توسعه‌گرها را جذب و وارد عرصه عمل کنند. صنعت ساختمانی، صنعت بسیار وسیعی است و می‌تواند برای اشتغال تحول و برای زندگی مردم رفاه درست کند.»
نبود برنامه‌ریزی زمینه‌ساز بروز بحران آب
روحانی به مشکل کم‌آبی در استان‌های حاشیه کویر ازجمله سمنان اشاره و تصریح کرد: «مشکل آب در این استان‌ها باید حل شود. این ‌مسأله‌ای ملی است و همه باید به آن توجه کنیم. آب فراوانی در جنوب و شمال داریم که متاسفانه در این زمینه سرمایه‌گذاری اندکی شده است. ما باید برای مردم به فکر آب باشیم، ایران هیچ مشکل آب ندارد، بلکه مشکل تلاش و برنامه‌ریزی دارد؛ در جنوب و شمال آب داریم؛ چطور تمام کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس از این آب استفاده می‌کنند و ما استفاده نمی‌کنیم؛ همه چشم ما به آسمان بوده که باران ببارد. خداوند منابع بزرگ آب را در کنار ما قرار داده و باید از آنها استفاده کنیم.»  
سایر اخبار این روزنامه