نرخ دلار در بازار آزاد به زیر 10 هزار تومان رسید

نرخ دلار آمریکا که در هفته‌های گذشته روند ریزش قیمت‌ها را آغاز کرده بود، روز چهارشنبه به کانال چهار رقمی وارد شد و در برخی معاملات به قیمت 9950 تومان فروخته شده است.
به گزارش ایرنا، صرافی بانک ملی که روزانه نرخ کف بازار برای معاملات ارز را اعلام می‌کند، دیروز بهای خرید هر دلار آمریکا را 10 هزار و 50 تومان و بهای فروش آن را 10 هزار و 100 تومان اعلام کرد.
این درحالیست که روز سه شنبه نرخ فروش دلار در صرافی ملی ایران 10 هزار و 750 تومان بود؛ از این رو فعالان بازار ارز می‌گویند، بانک مرکزی بزرگترین تامین‌کننده ارز در بازار آزاد است و به نظر می‌رسد قصد دارد با این روش نرخ‌ها را در بازار مدیریت کند.پیگیری‌ها نشان می‌دهد معاملات در بازار ارز به حداقل ممکن رسیده است و بیشتر صرافی‌ها به بهانه آنچه نداشتن ارز عنوان می‌کنند، از فروش ارزهای عمده به خریداران امتناع می‌کنند.
طبق بخشنامه بانک مرکزی، صرافی‌ها اجازه دارند علاوه بر تامین 23 نوع ارز خدماتی هموطنان، تا سقف 2 هزار یورو به مردم بفروشند.کارشناسان عوامل متعددی را بر این کاهش نرخ‌ها موثر می‌دانند که از جمله می‌توان به محدود شدن سقف معاملات در تراکنش پایانه‌های فروشگاهی به میزان 50 میلیون تومان در شبانه روز برای هر کارت و در مجموع 100 میلیون تومان برای هر کد ملی و نیز ممنوعیت انتقال چک‌های تضمینی اشاره کرد.با این حال اعلام اینکه قرار است کانال مالی ایران و اروپا (SPV) در آینده نزدیک اجرایی شود از دیگر عواملی بوده که اثر روانی بر بازار ارز داشته است.


براساس نرخ‌هایی که صرافی ملی ایران دیروز اعلام کرد، حداقل نرخ خرید هر دلار 10 هزار و 50 تومان و نرخ فروش آن 10 هزار و 100 تومان بود؛ هر یورو نیز 12 هزار تومان از مردم خریداری شد و 12 هزار و 100 تومان فروخته شد.
در عین حال بانک مرکزی اعلام کرد: با توجه به روند مساعد بازار ارز کشور، همه اشخاص حقیقی و حقوقی و صادرکنندگان می‌توانند ارز در اختیار خود را علاوه بر صرافی‌ها، در بانک‌ها نیز به فروش برسانند.طبق بخشنامه صادره، شعب ارزی بانک‌های مختلف سراسر کشور مکلف به خرید ارز از هموطنان هستند.
در همین ارتباط حسین عبده‌ تبریزی، کارشناس اقتصادی، درباره تغییرات نرخ ارز از منطقی نبودن نرخ‌های 17 و 18 هزار تومانی دلار صحبت کرد و گفت: این نرخ‌ها بسیار بالاتر از تقاضای بازار بودند و نمی‌توانستند باقی بمانند.این استاد امور مالی در توضیح علت افزایش نرخ ارز و تورم، به نقدینگی و شرایط تحریم اشاره کرد و گفت: کشیده‌شدن ماشه تحریم و انتظارات به وجود آمده منجر به افزایش تقاضای سفته‌بازی برای ارز شد که به علت نبود تقاضا در نرخ‌های بسیار بالا، شاهد بازگشت نرخ‌های بازار به سطح‌های جاری هستیم.وی اقدامات بانک مرکزی در این رابطه را نیز موثر دانست و اظهار کرد: بانک مرکزی با مداخلاتی که هر از چند ‌گاه در بازار دارد، توانسته تاثیر مطلوبی بر قیمت ارز بگذارد. به عنوان مثال، محدودیت سقف برداشت از دستگاه‌های خودپرداز (POS) و نیز قوانین جدید مربوط به چک‌های تضمین‌‌شده از جمله اقدامات موثر بانک مرکزی در این زمینه بوده‌اند.
عبده‌‎تبریزی با اشاره به تجربه شوک‌های ارزی پیشین، اظهار داشت: در نظام چندنرخی ارز، رانت‌‌ و فساد غیرقابل اجتناب می‌شود. معمولاً دولت‌ها در ایران پس از هر شوک ارزی، به دلیل وجود نظام چندنرخی، رانت بزرگی توزیع کرده‌اند. مثلاً در این تجربه اخیر، چون نقدینگی زیادی از سال 1392 تا 1396 خلق شد و این نقدینگی عظیم به‌تدریج قیمت ارز را تعدیل نکرد، تغییر قیمت ارز با شدت زیاد از پایان سال 1396 آغاز شد.وی در این رابطه افزود: دولت دلار را در چهار هزار و 200 تومان تثبیت کرد و بلافاصله نظام چندنرخی جدیدی حاکم شد. عده‌ای که دسترسی داشتند، دلار ارزان‌قیمت گرفتند. در چنین مواقعی، شاهد خروج و فرار سرمایه از طرف همان عده که ارز ارزان گرفته‌اند هستیم. در شوک اخیر، به دلیل وجود بیشترین شکاف بین نرخ‌های ارز، این رانت خیلی بزرگ‌تر شد.عبده‌تبریزی با تاکید بر اینکه تک‌نرخی‌شدن ارز، عامل اساسی در جلوگیری از ایجاد رانت و فساد است، افزود: درحال حاضر امکان تک‌نرخی کردن ارز وجود ندارد. زیرا در شرایط تحریم و در شرایطی که به جای پول، از طرف‌های تجاری خود مانند هند و چین، کالا دریافت می‌کنیم، ارزش ارز دریافتی از کشورهای مختلف متفاوت است. با این حال، عزم جدی برای کاهش شکاف بین نرخ‌ها می‌تواند به عنوان راه‌حلی در شرایط کنونی مد نظر قرار گیرد.
وی درباره پیش‌بینی نرخ ارز برای سال آینده اظهار کرد: نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی در این رابطه ارائه داد، اما به طور کلی و با فرض حفظ شرایط موجود و نیز فروکش‌کردن تقاضای سفته‌بازی که در کوتاه‌مدت به وجود آمده بود، به نظر می‌رسد بتوان نرخ دلار را در بازه قیمتی 12 تا 15 هزار تومان تا پایان سال 1398 در نوسان یافت.
طلا باز هم ارزان می‌شود
ازسوی دیگر رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: با توجه به کاهش قیمت ارز احتمال کاهش قیمت طلا و سکه در روزهای آینده بازهم وجود دارد.
آیت محمد ولی در گفت‌و‌گو با تسنیم، درباره وضعیت بازار طلا و سکه در روز گذشته اظهار داشت: قیمت‌ها در بازار طلا و سکه کاهشی بود که البته یکی از دلایل عمده آن، ریزش قیمت ارز است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا مانند بازار ارز، در بازار طلا و سکه نیز فروشنده‌ها زیاد شده‌اند؟ تصریح کرد: الان کسانی که در قیمت‌های بالا خرید داشته‌اند نسبت به فروش طلا و سکه اقدام می‌کنند که بیشتر دچار ضرر و زیان نشوند.
رئیس کمیسیون طلا و جواهر در خصوص پیش‌بینی ادامه روند نزولی قیمت‌ها در روزهای آینده گفت: اگر دلار در بازار تثبیت شود و با قیمت واقعی عرضه شود؛ قیمت طلا نیز با قیمت جهانی باید یکی شود و باید انتظار داشته باشیم قیمت طلا هم کاهشی باشد.
محمد ولی با بیان اینکه تا زمانی که دلار ثابت نشود قیمت سکه نیز ثابت نخواهد شد، افزود: خریدوفروش در بازار مصنوعات طلا نسبت به 20 روز قبل بهتر شده است و امیدواریم روز به روز بهتر شود.
سایر اخبار این روزنامه
موافقت‌ سازمان هواپیمایی با ورود هواپیما‌ی «سوخو» به ناوگان مسافری رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از خانواده‌های شهیدان مطرح کردند؛ تلاش مضاعف برای تقویت اقتصادی و تولید ملی استانداران تهران، البرز و سمنان انتخاب شدند رئیس‌جمهور: تلاش مضاعف استانداران برای تسریع پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای و سازندگی استان‌ها ضروری است تحلیل سیاسی هفته وزیر خارجه چین: به کسی باج نمی‌دهیم ترامپ: استیضاح شَوم مردم شورش می‌کنند نتایج مذاکرات صلح یمن در سوئد امروز اعلام می‌شود 4 کشته و 12 زخمی در تیراندازی بازار کریسمس استراسبورگ نرخ دلار در بازار آزاد به زیر 10 هزار تومان رسید اروپایی‌های شورای امنیت از برجام حمایت کردند رئیس دفتر رئیس جمهور: سازوکار ویژه مالی حداکثر تا سه هفته آینده اجرا می‌شود رایزنی سفیر ایران با معاون وزیر خارجه روسیه ریابکوف: راه‌اندازی مکانیزم مالی اروپا برای تعامل تجاری با ایران ضروری است رئیس جمهور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی: شورای عالی انقلاب فرهنگی یادگار امام راحل(ره) و نشانه تاکید ایشان بر هویت فرهنگی انقلاب اسلامی است