نتایج مذاکرات صلح یمن در سوئد امروز اعلام می‌شود

فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن تاکید کرد که نتایج مذاکرات صلحی که از 6 دسامبر در استکهلم تحت نظارت این سازمان میان طرفین درگیر در یمن آغاز شده بود، امروزمشخص خواهد شد.
یک مقام مسئول در دفتر فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن، اعلام کرد که پنجشنبه (امروز) آخرین روز مذاکرات صلح یمن در استکهلم است.به نوشته پایگاه خبری «یمن مونیتور»، وی افزود اتفاق خوبی که در این مذاکرات روی داد، تحویل پرونده‌ها و فهرست‌های مربوط به اسرای دو طرف درگیر در یمن و دیدار بین این دو هیات مسئول پرونده اسرا بود.
وی تصریح کرد: فرستاده ویژه سازمان ملل یک طرح درباره چارچوب سیاسی به طرفین ارائه کرده که در مرحله بررسی است و طبیعی است که در آن اصلاحاتی صورت گیرد. انتظار می‌رود که پرونده اسرا، پیشرفت بیشتری کند. به هر حال پنجشنبه، نتایج نهایی مذاکرات درباره پرونده‌های «الحدیده»، مسئله اقتصادی، فرودگاه صنعاء و تعز اعلام خواهد شد.
چهارمین دور مذاکرات صلح یمن از 6 دسامبر جاری با حضور طرفهای یمنی به همراه «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن در استکهلم سوئد آغاز شد و هنوز ادامه دارد.ابتدا قرار بود این مذاکرات، ششم سپتامبر در ژنو سوئیس برگزار شود، اما با مانع‌تراشی‌های ائتلاف سعودی این امر محقق نشد.


ائتلاف سعودی از مارس 2015 به بهانه بازگرداندن رئیس‌جمهور مستعفی یمن به قدرت، تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور را آغاز کرد اما تا به امروز به هیچ یک از اهداف اعلامی دست نیافته است و صرفا موجب تخریب زیرساختها و تاسیسات حیاتی این کشور فقط و کشته و زخمی شدن هزاران شهروند یمنی شده است.
دبیرکل سازمان ملل هم به مذاکرات صلح یمن در سوئد می‌پیوندد
دبیرکل سازمان ملل در آخرین روز مذاکرات صلح یمن در سوئد برای نظارت بر نتایج آن، به فرستاده ویژه این سازمان ملحق می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، بعد از حصول توافق اولیه بین طرف‌های یمنی در مذاکرات سوئد، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز قصد دارد که به این مذاکرات بپیوندد.منبعی در سازمان ملل به خبرگزاری «رویترز» گفت که گوترش قصد دارد در روز پایانی مذاکرات صلح یمن در استکهلم که تحت نظارت همین سازمان انجام می‌شود، اضافه شود.
«محمد عبدالسلام» رئیس هیات صنعاء در مذاکرات صلح یمن در سوئد، روز شنبه (17 دسامبر)، در جریان مذاکرات استکهلم اعلام کرد که موضوع آزادسازی اسرای دو طرف به سرانجام رسیده و هیات ملی اکنون منتظر اعلام اسامی کلی اسرای در بند ائتلاف متجاوز در یمن است. طرفین برای تبادل اسرا توافق کرده‌اند و اجرای این توافق دو ماه طول خواهد کشید.
روز سه‌شنبه نیز هیات مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن در «سوئد»، از تبادل فهرست اسامی اسرای دو طرف که شامل 15 هزار نفر می‌شود، به منظور مقدمه‌سازی برای آزادی آنها ازسوی دو طرف خبر داد.
فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن، با حضور سفرای پنج کشور عضو دایم شورای امنیت با روسای هیات‌های مذاکره‌کننده دیدار و گفت‌وگو کرد.
شبکه الجزیره قطر گزارش داد که «مارتین گریفیتس»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن برای اولین بار همزمان با روسای هیات‌های مذاکره‌کننده رو در رو دیدار کرده است.طی این دیدار، سفرای پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (فرانسه، روسیه، انگلیس، آمریکا و چین) نیز حضور داشته‌اند.
طی این چند روز فرستاده ویژه سازمان ملل، در سالن‌های مجزا با هیات دولت نجات ملی (مستقر در صنعاء) و هیات دولت مستعفی یمن (مستقر در عدن) دیدار می‌کرد.
سایر اخبار این روزنامه
موافقت‌ سازمان هواپیمایی با ورود هواپیما‌ی «سوخو» به ناوگان مسافری رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از خانواده‌های شهیدان مطرح کردند؛ تلاش مضاعف برای تقویت اقتصادی و تولید ملی استانداران تهران، البرز و سمنان انتخاب شدند رئیس‌جمهور: تلاش مضاعف استانداران برای تسریع پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای و سازندگی استان‌ها ضروری است تحلیل سیاسی هفته وزیر خارجه چین: به کسی باج نمی‌دهیم ترامپ: استیضاح شَوم مردم شورش می‌کنند نتایج مذاکرات صلح یمن در سوئد امروز اعلام می‌شود 4 کشته و 12 زخمی در تیراندازی بازار کریسمس استراسبورگ نرخ دلار در بازار آزاد به زیر 10 هزار تومان رسید اروپایی‌های شورای امنیت از برجام حمایت کردند رئیس دفتر رئیس جمهور: سازوکار ویژه مالی حداکثر تا سه هفته آینده اجرا می‌شود رایزنی سفیر ایران با معاون وزیر خارجه روسیه ریابکوف: راه‌اندازی مکانیزم مالی اروپا برای تعامل تجاری با ایران ضروری است رئیس جمهور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی: شورای عالی انقلاب فرهنگی یادگار امام راحل(ره) و نشانه تاکید ایشان بر هویت فرهنگی انقلاب اسلامی است