توجه ظاهری دولت به حقوق زنان

گروه سیاسی- تبلیغات بر سر وجود نگاه مردسالار در سیستم حاکمیتی ایران به دنبال القای این باور است که زنان از عهده مدیریت و مسوولیت‌های مهم و حساس بر‌نمی‌آیند و نهادهای حاکمیتی در ایران رغبتی به حضور زنان در پست‌های مدیریتی ندارند اما دولت‌های ایران در تلاش هستند تا خط بطلانی بر این ادعا بکشند و حداقل در کلام از نقش پررنگ زنان در اداره کشور سخن بگویند. حسن روحانی در جریان انتخابات، انتظار حضور زنان را در کابینه را به وجود آورده بود. او در ظاهر همانند روسای جمهور قبلی بر این مهم اصرار ورزید اما وقتی فهرست وزیران پیشنهاد‌ی‌اش را به مجلس ایران تقدیم کرد یکی از اولین نکاتی که در آن جلب توجه می‌کرد حضور نداشتن زنان در ترکیب کابینه بود. موضوعی که مورد گلایه منتقدین قرار گرفت و رییس‌جمهور هم برای خواباندن صدای مطالبه‌گران در انتخاب معاونین خود و به خصوص معاونت زنان پاسخ انتقادها را داد و نظر مثبت بخش قابل توجهی از فعالان حقوق زنان را جلب کرد، اما واقعیت این بود که رییس‌جمهور حاضر نشد در سطح وزرا از زنان استفاده کند‌. او حالا برای جلب رضایت از وزرا و استاندارانش می‌خواهد که از زنان برای معاونین و مشاورین استفاده کنند هر چند بعید به نظر می‌رسد توصیه آقای روحانی به همکارانش خیلی جدی باشد یا اینکه آنها توصیه او را جدی بگیرند چرا که خود رییس‌جمهور در حوزه زنان کم‌لطفی‌های بسیاری کرد. روحانی در جلسه هیات دولت دیروز تاکید کرد: همیشه به همه وزرا و معاونین توصیه کردم که حداقل تعدادی از معاونین و مشاورین‌شان از خانم‌ها، جوانان و قومیت‌ها باشند که هر سه مورد تاکید من بوده است و الان به استاندارهای محترم هم این تاکید را می‌کنم.
رای اعتماد وزرا به استاندار تهران
در جلسه دیروز استانداران استان‌های البرز، تهران و سمنان از هیات وزیران رای اعتماد گرفتند. در جلسه هیات دولت که به ریاست روحانی رییس‌جمهور برگزار شد، عزیزالله شهبازی، انوشیروان محسنی‌بندپی و علیرضا آشناگر به ترتیب به عنوان استانداران استان‌های البرز، تهران و سمنان، از هیات وزیران رای اعتماد گرفتند. اما «انوشیروان محسنی‌بندپی» به جای «محمد‌حسین مقیمی» بر کرسی استانداری تهران تکیه زد. استاندار جدید تهران متولد ۱۳۳۵ در نوشهر و دارای مدرک تحصیلی دکترای بهداشت محیط از دانشگاه نیوکاسل انگلستان است. نمایندگی ادوار ششم، هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی، مدیرعاملی سازمان بیمه سلامت در سال ۹۴ و معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور از جمله سوابق او است.حسن روحانی نیز پس از رای اعتماد هیات دولت به عزیزالله شهبازی، انوشیروان محسنی‌بندپی و علیرضا آشناگر گفت: یکی از مسوولیت‌های سنگین وزارت کشور بعد از اجرای قانون مربوط به بازنشستگان‌، تعیین استانداران جدید بود که این موضوع برای دولت و مردم ما بسیار مهم است. رییس‌جمهور با بیان اینکه استاندار نماینده عالی دولت و نظام در یک استان است، اظهار داشت: مردم ما همه ایرانی، مسلمان، برادر و یار یکدیگر هستند اما در عین حال یک سلسله مباحثی در استان‌ها از جمله فعالیت جناح‌ها و احزاب مختلف، قومیت‌ها و مهاجرت‌ها وجود دارد که استاندار به عنوان رییس شورای تامین استان باید به آنها برای حفظ وحدت، توجه داشته باشد.روحانی خاطرنشان کرد: استاندار در راس امور هر استان است و علت اینکه برای استاندار در دولت بحث و تصویب می‌کنیم و رای می‌دهیم این است که همه دولت باید استاندار را یاری کنند وگرنه فردی با پیشنهاد وزیر کشور و تایید رییس‌جمهور می‌تواند استاندار شود، همانند سفرا که وزیر خارجه پیشنهاد می‌دهد و رییس‌جمهور تایید می‌کند. رییس‌جمهور افزود: در ایران چون همه وزارتخانه‌ها باید استاندار را در پیشبرد فعالیت‌های استان حمایت و کمک کنند، انتخاب او با تصویب اعضای دولت انجام می‌گیرد و خوشبختانه معمولا استاندارهای ما با رای قاطع، اعتماد دولت را کسب می‌کنند.
حمایت دولت از خانم‌ها


روحانی همچنین مطالبات جوانان و بانوان را مطالباتی بحق دانست و افزود: زنان جامعه ما قرن‌ها در تاریخ گذشته به همه حقوق‌شان به راحتی دست نیافتند و این در حالی است که از دیدگاه اسلامی، مسائل جنسیتی نمی‌تواند مبنایی برای شرافت انسانی یا فضایل انسانی یا قرب به خداوند باشد. رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه در اسلام مساله جنسیتی به معنای شان، مقام و فضیلت اصلا مطرح نیست، خاطرنشان کرد: البته مردان و زنان ویژگی‌هایی از لحاظ خلقت جسمانی و روحانی دارند که برای خلقت ضروری بوده است .
روحانی در ادامه با اشاره به اهمیت جایگاه زنان در جامعه، افزود: یکی از قول‌هایی که در انتخابات روی آن تاکید کردم، مساله جایگاه زنان در جامعه و حمایت دولت از خانم‌ها و استفاده از آنها در پست‌های مدیریتی کشور بوده است. رییس‌جمهور موضوع جوانان و توجه به این قشر را از دیگر وعده‌های خود به مردم عنوان کرد و گفت: استفاده از جوانان در مدیریت‌ها نیز جزو وعده‌های من بوده است و امروز می‌بینید که جوان‌های لایق ما در همه امور و در هر بخشی اعم از علمی، فناوری، صنعت وکشاورزی موفق هستند.روحانی با تاکید بر اینکه در دولت در هر بخشی از مسوولیت‌های بالا که از جوان‌ها استفاده شد، دیدیم که این کار درست بوده است و باید ادامه پیدا کند، تصریح کرد: همیشه به همه وزرا و معاونین توصیه کردم که حداقل تعدادی از معاونین و مشاورین‌شان از خانم‌ها، جوانان و قومیت‌ها باشند که هر سه مورد تاکید من بوده است و الان به استاندارهای محترم هم این تاکید را می‌کنم. رییس‌جمهور با اشاره به اینکه اکنون در مقطع تحریم هستیم و در مقطع تحریم به طور طبیعی مردم با مشکلاتی مواجه هستند، افزود: یک نوع جنگ اقتصادی و روانی است و نمی‌‌توانیم بگوییم شرایط عادی است. در این شرایط سخت همه باید با وحدت همدیگر را یاری کنیم. یکی از مسائل بسیار مهم این است که مردم برای دسترسی به کالاهای اساسی با دشواری مواجه نباشند و قیمت‌ها در بازار متعادل باشد تا به مردم اجحاف نشود. پیروزی متعلق به این ملت است.
استانداران جدید، همسو با دولت هستند
عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، درباره ساز و کار انتخاب استانداران، اظهار کرد: در تعیین استانداران ما اصلا توجهی به تعلقات حزبی آنها نداریم. 350 گزینه برای استانداری به ما معرفی شده است و ما در نهایت به 40 گزینه رسیدیم. وی همچنین گفت‌: اولویت ما بر این بود که از معاونان استانداران بازنشسته برای استانداری انتخاب کنیم، چون آنها با سیاست‌های دولت آشنا هستند و می‌توانند راحت‌تر کار را ادامه دهند. فرماندهان و بخشداران نیز توسط خود آنها انتخاب شده‌اند. ما اسامی 40 نفر نهایی شده را به رییس‌جمهور دادیم و ایشان این افراد را بررسی می‌کنند تا الان 12 استاندار انتخاب شده‌اند و چهار استاندار دیگر را نیز سعی می‌کنیم هفته‌ بعد نهایی کنیم.وزیر کشور ادامه‌ داد: همه استانداران انتخاب شده باید همیشه با دولت باشند و سیاست‌های دولت را قبول کنند. استانداران انتخاب شده هم همسو با دولت هستند و اگر همسو نباشند، دولت به آنها رای نمی‌دهد.رحمانی‌فضلی در پاسخ به این پرسش که آیا قطع یارانه‌ها در سال آتی به استانداری‌ها واگذار شده است گفت: در لایحه بودجه حکمی آمده که سه دهک از کسانی که یارانه می‌گیرند در استان‌ها با کمک وزارت کار و سایر دستگاه‌ها شناسایی شده و یارانه‌‌ آنها کاهش یابد، اگر این کاهش انجام شود منابع و مبالغ ناشی از آن در پروژه‌های عمرانی و تولیدی استان‌ها استفاده شده و همچنین به طبقات مورد نیاز کمک داده می‌شود. این پیشنهادی است که در بودجه به مجلس ارائه شده است و اگر مجلس آن را تایید کرد ما آمادگی اجرای آن را داریم.سید محمود واعظی هم در پایان نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران، با اشاره به بیانات رهبر انقلاب اظهار داشت: با توجه به رهنمودی که مقام معظم رهبری در ارتباط با بودجه سال آینده داشتند، رییس‌‌‌جمهور یک بحث مفصلی را راجع به بودجه باز کردند و ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار دادند که ما چگونه می‌توانیم در بودجه ابعاد مختلف را ببینیم. در این میان تاکید داشتند که وزرا و اعضای کابینه خود را با سازمان برنامه‌و‌بودجه هماهنگ کنند.
واعظی افزود: به همین جهت یک جلسه مشترکی هم بعد از این رهنمود با توافق رییس‌جمهور و رییس مجلس دیروز تشکیل شد که مفصل بین نمایندگان دولت و مجلس جلساتی برگزار شد. امروز هم ادامه دارد و فردا هم جلسه بسیار مهمی داریم که ما امیدواریم بتوانیم آنچه در مورد بودجه مورد نظر است را ببینیم. امیدواریم بتوانیم بودجه‌ای بسیار خوب که هم امورات کشور پیش برود و هم رسیدگی به طبقه کارمند و بازنشستگان در آن دیده شود را ارائه دهیم.وی در پاسخ به سوالی درباره ابعاد مختلف لایحه بودجه در خصوص افزایش یارانه‌ها تصریح کرد: بودجه چارچوبی دارد. شرایط تحریمی شرایط بسیار سختی است. طبق سبکی که ما الان داریم وقتی نزدیک به ۷۸ میلیون نفر را یارانه می‌دهیم، چیزی به کسی نمی‌رسد. در این راستا ممکن است این روشی که ما در دولت یازدهم و دوازدهم پیش گرفته‌ایم که به افراد زیرمجموعه کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی و حتی کسانی در نوبت هستند و شناسایی شده‌اند، کمک کنیم و پرداختی‌های آنان را اضافه کنیم، بهتر جواب می‌دهد تا اینکه ما یک رقم کمی را بخواهیم به همه ملت بدهیم.رییس دفتر رییس‌جمهور درباره اخباری که درباره دو‌نرخی شدن بنزین به گوش می‌رسد، خاطرنشان کرد: آنچه که امروز به دنبال آن هستیم، این است که همه کسانی که خودرو دارند، کارت سوخت داشته باشند که این روشی برای جلوگیری از قاچاق سوخت به کشورهای همسایه است و این مهمترین کار ماست. واعظی با بیان اینکه بنزین در ایران لیتری هزار تومان است و در برخی از کشورهای همسایه تا ده‌هزار تومان بنزین را خریداری می‌کنند، ابراز داشت: این مساله نشان می‌دهد باید مقداری هم در مصرف بنزین صرفه‌جویی کنیم که هم از آلودگی هوا جلوگیری شود و هم به این دلیل که بنزین ثروت ملی است.وی با بیان اینکه اگر ما صرفه‌جویی داشته باشیم، کشور سود می‌برد، عنوان کرد: اگر بنزین کالایی بود که مثل نان به قدر مساوی همه مردم ایران استفاده می‌کردند، طبیعی بود که هر چقدر آن را پایین نگه می‌داشتیم، پول مردم در جیب مردم بود اما اینکه درصدی از مردم دارند از بنزین استفاده می‌کنند و درصدی استفاده نمی‌کنند، باید بتوانیم یارانه‌ای که از بنزین کسر می‌شود را در حدی که عرض کردم (کسانی که پرداختی‌های جبرانی دارند، یا بسته‌های غذایی دارند، یا کسانی که وابسته به کمیته امداد امام خمینی هستند، کسانی که وابسته به بهزیستی هستند، کسانی هستند که در روستاهایی زندگی می‌کنند که خشکسالی است) رسیدگی بیشتری کنیم.
SPV حداکثر تا دو، سه هفته آینده اجرا می‌شود
این عضو دولت تدبیر و امید در واکنش به صحبت‌های موگرینی که برقراری خط مالی را به هفته‌های آینده و حداکثر تا پایان سال میلادی موکول کرده است، یادآور شد: کشورهای اروپایی هم رهبران‌شان و هم وزرای امور خارجه آنها و حتی مقامات اقتصادی‌شان در تمام تماس‌هایی که با سفرا و مقامات ما و همچنین با وزیر امور خارجه داشتند، در اراده اینکه باید اس‌‌‌پی‌‌‌وی برقرار شود، تردیدی ندارند و مکانیسم آن را دارند، طراحی می‌کنند و به ما هم گفته‌اند که حداکثر تا دو یا سه هفته آینده انجام می‌شود. واعظی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر نمی‌آید اروپا در حال تعلل است؟ بیان کرد: از نظر مذاکرات و بحث‌هایی که بوده مشکلات‌شان را به ما منتقل کرده‌اند و فشارهایی که آمریکا به آنها وارد می‌کند، اینها را به ما منتقل کردند ولی ما هیچ اراده‌ای که دارند عمدی عقب می‌اندازند را ندیدیم.