پرخاش‌های رئیس‌جمهور آمریکا خبرساز شد تهدیدهای ترامپ از شورش تا تعطیلی دولت

در جلسه با رهبران دمکرات کنگره، رئیس‌جمهور گفت افتخار می‌کند به خاطر دیوار مرزی دولت را تعطیل کند
همدلی|دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در یکی دو روز اخیر با تهدیدهای سیاسی کم‌سابقه به صدر اخبار رسانه‌های این کشور راه یافت. ترامپ در یک مصاحبه از این گفت که در صورتی که استیضاح شود در کشور شورش خواهد شد و در جلسه‌ای علنی و درگیرانه با رهبران دمکرات کنگره نیز گفت افتخار می‌کند اگر به خاطر امنیت مرزی دولت را تعطیل کند.
در حالی که با کسب اکثریت مجلس نمایندگان توسط دمکرات‌ها و اخبار جدید از تحقیقات مالر، زمزمه‌های احتمال استیضاح ترامپ دوباره شروع شده اند، رئیس‌جمهور ایالات متحده درباره عاقبت این کار دست به تهدید زد. ترامپ در گفت‌وگو با رویترز درباره احتمال استیضاح، به وضعیت اقتصادی اشاره کرد: «به سادگی نمی‌توان کسی را که کار اشتباهی نکرده و قدرتمندترین اقتصاد را برای تاریخ آمریکا به ارمغان آورده است، استیضاح کرد.» او سپس با رد نگرانی از استیضاح حرفی زد که از دید بسیاری از تحلیلگران نوعی تهدید به حساب می‌آید: «اگر مرا استیضاح کنند مردم شورش خواهند کرد.» منتقدین ترامپ، این قبیل اظهارات او را نوعی پیش‌بینی خودتحقق‌بخش می‌بینند و معتقدند وقتی او چنین جملاتی بر زبان می‌آورد، هوادارانش، به‌خصوص هواداران تندروتر او که شامل بعضی گروه‌های نژادپرست هم می‌شوند، آماده اقدام در این باره می‌شوند. پیشتر برخی مخالفان گفته بودند ماجرای ارسال بمب برای مخالفان ترامپ، رهبران دمکرات و اهالی رسانه و خشونت‌های مشابه دیگر از نتایج صحبت‌های رئیس‌جمهور است، وقتی مخالفانش را «دشمن ملت» خطاب می‌کند.
آغاز دوباره اقدامات خبرساز در ماجرای تحقیقات مالر و صدور احکام و انتشار بخش‌هایی از اسناد تحقیقات در جدی‌شدن دوباره بحث استیضاح موثر بوده است. مایکل کوهن وکیل سابق ترامپ در آستانه صدور حکم دادگاهش قرار دارد و در میان گزارش‌ها از جرائمش، اتهاماتی هم متوجه ترامپ شده است. برخی دمکرات‌ها این اتهامات را خطاهایی توصیف کرده‌اند که بابتشان می‌شود ترامپ را استیضاح کرد. جری ندلر، از نمایندگان دمکرات مجلس و رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان در دور آینده گفته است این‌ها کارهایی هستند که بابت‌شان می‌شود یک رئیس‌جمهور را استیضاح کرد، ندلر البته درباره اینکه به لحاظ سیاسی این کار ممکن و موفق باشد ابراز تردید کرده بود. آدام شیف، از چهره‌های برجسته دمکرات و عضو مجلس نمایندگان که با کسب اکثریت توسط این حزب به رئیس کمیته اطلاعات این مجلس نیز تبدیل خواهد شد هم گفته است: «احتمالی کاملاً واقعی وجود دارد روزی که دونالد ترامپ از ریاست‌جمهوری برود، دادستانی علیه او اقامه دعوی کند و او اولین رئیس‌جمهور آمریکا بعد از مدت‌ها باشد که با احتمال واقعی زندان روبه‌رو شود.»


سی‌ان‌ان در روزهای گذشته به نقل از منابعی در کاخ سفید نوشته بود ترامپ از احتمال استیضاح خود نگران است و این احتمال را «بسیار قوی و واقعی» می‌بیند. پیشتر از آن و پس از اعلام نتایج انتخابات که با پیروزی دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان همراه بود، همین رسانه و چندرسانه دیگر از منابع کاخ سفید خبرهایی درباره عصبانیت و افسردگی ترامپ نقل کرده بودند که در آن‌ها آمده بود او زود عصبانی و با همه درگیر می‌شود.
دیروز ترامپ در جلسه با رهبران دمکرات برای صحبت درباره مسئله دیوار مرزی و احتمال تعطیلی دولت به خاطر اختلاف بودجه‌ای در این زمینه، بار دیگر خشم خود را نشان داد. در این جلسه که در حضور خبرنگاران برگزار شده بود، درگیری لفظی بین او با نانسی پلوسی رهبر دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان و رئیس مجلس آینده و نیز چاک شومر، رهبر دمکرات‌ها در سنا، بالا گرفت؛ از طرف دیگر البته، مایک پنس، معاون اول ترامپ که در این جلسه حضور داشت در تمام مدت حرفی نزد.
به گزارش هیل، ترامپ ابتدا در برابر دوربین های تلویزیونی و خبرنگاران بیش از چهار دقیقه در مورد بودجه دیوار مرزی، روند احداث آن و احتمال تعطیلی دولت در صورت عدم اختصاص بودجه این دیوار سخنرانی کرد که با تعجب دمکرات‌ها مواجه شد. پلوسی در واکنش گفت فکر نمی‌کند باید در حضور رسانه‌ها در این باره بحث شود. ترامپ اما علاوه بر پافشاری بر ادامه این بحث، به تهدید دمکرات‌ها درباره تعطیلی احتمالی دولت پرداخت. او به شومر گفت که بار پیش تعطیلی دولت به ضرر دمکرات‌ها تمام شده است و در واکنش به اعتراضات او نهایتاً گفت: «افتخار می‌کنم که دولت را برای امنیت مرزها تعطیل کنم. تعطیلش می‌کنم و تقصیر را گردن تو نمی‌اندازم.» در فرایندهای گذشته تعطیلی دولت، اغلب ماجرا به تقابلی سیاسی تبدیل شده که نظر مردم درباره مقصر یا مقصران احتمالی نقشی تعیین‌کننده دارد و در حالی که تعطیلی دولت به خاطر عدم‌توافق بر سر بودجه احتمالی واقعی است، بیان این جمله از سوی ترامپ، پیشاپیش جمهوری‌خواهان را در موضعی منفی قرار می‌دهد.
شومر بعد از این دیدار در گفت‌وگو با خبرنگاران از لجاجت ترامپ ابراز استیصال کرد و گفت باورش نمی‌شود او مسئولیت سیاسی تعطیلی را گردن گرفته است: «با بدخلقی و بهانه‌گیری به دیوارش نمی‌رسد ولی به بسیاری از مردم آسیب می‌رساند.» پلوسی هم پس از بازگشت به کاپیتول هیل در جمع خصوصی تعدادی از همکاران دمکرات خود گفته است که به نظر می آید نبرد بر سر دیوار مرزی به امری مردانه برای ترامپ تبدیل شده باشد. وی همچنین گفته واداشتن ترامپ به قبول مسئولیت تعطیلی دولت یک «توفیق» است. پلوسی که با پیروزی حزبش در انتخابات مجلس امسال، از جایگاه رهبر اقلیت به ریاست مجلس می‌رود، بحث این پیروزی در انتخابات را نیز در جلسه مطرح کرد که واکنش دیگری از سوی ترامپ با تاکید بر برد در سنا به همراه داشت.
ترامپ روزهای قبل پیش از جلسه نیز درباره مسئله امنیت مرزی و دیوار مرزی در توییتر نوشته بود و گفته بود اگر کنگره بودجه را تامین نکند، از ارتش برای ساخت دیوار استفاده خواهد کرد.