آزمون اعتماد به «می»




فرحناز دهقی


خبرنگار
«برگزیت» این کلمه شش حرفی که برخی از مردم جهان حتی معنایش را هم نمی‌دانند تمام آینده سیاسی ترزا می‌ نخست‌وزیری بریتانیا را دستخوش تغییرات عمیقی کرده است. اگرچه او تمام تلاش خود را برای به‌ ثمر نشاندن طرحش پیرامون خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به کار گرفته است، اما روز گذشته نمایندگان محافظه‌کار این کشور دست به دست یکدیگر دادند تا به حد نصاب برسند و نخست‌وزیرشان را به صحنه استیضاح بکشند. به‌گزارش گاردین، نمایندگان محافظه‌کار آخرین تیر خود را بر پیکر سیاسی نخست‌وزیر خستگی‌ناپذیر فرود آوردند و به همکاران حزب مخالفشان پیوستند تا در هارمونی‌ای که یکصدا فریاد می‌زند «می نمی‌تواند توافق برگزیت را با موفقیت به مقصد خود برساند»، شرکت کنند. ماجرا از سه‌شنب شب آغاز شد، یعنی زمانی که شماری از رسانه‌های انگلیسی اعلام کردند نمایندگان محافظه‌کار این کشور 48 نامه برای طرح استیضاح علیه دولت ترزا می‌ جمع‌آوری کرده‌اند. نخستین قدم محافظه‌کاران برای برکناری ترزا می‌ این بود که ابتدا تلاش کردند در جلسه‌ای که شب گذشته برگزار شد او را از رهبری حزب کنار بزنند تا براساس قوانین این کشور ناچاراً او از کرسی نخست‌وزیری نیز برخیزد. براساس قوانین پارلمانی بریتانیا، رهبر حزب اکثریت به نخست‌وزیری منصوب می‌شود بنابراین کناره‌گیری احتمالی می‌ از رهبری حزب حاکم به معنی تغییر نخست‌وزیر هم خواهد بود.
شکاف درون حزبی
پس از انتشار متن توافقی میان اروپا و انگلیس بر سر خروج این کشور از اتحادیه اروپا، تلاش برخی نمایندگان محافظه‌کار بر سر استیضاح ترزا می‌ آغاز شد. اصلی‌ترین عاملی که باعث بروز اختلاف‌هایی در حزب محافظه‌کار شده است بر سر مرزهای ایرلند با هدف جلوگیری از بازگشت مرز فیزیکی میان جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی است؛ این مرز پس از توافق صلح سال 1998 حذف شد. محافظه‌کاران که برای خروج از اتحادیه اروپا بسیار قاطع هستند می‌خواهند این بند که در طرح توافق گنجانده شده است، به طور کامل حذف شود. آنها اعتقاد دارند صلح در جزیره ایرلند در معرض تهدید است و هرگونه مرز میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند، آرامش در این جزیره را به خطر خواهد انداخت. گراهام بردی رئیس کمیته 1922، کمیته اعضای محرمانه محافظه کاران، بیش از 48 نامه دریافت کرده که نشان می‌دهد 15 درصد از هم‌حزبی‌های «ترزا می» به‌ دنبال استیضاحش هستند و باور دارند او دیگر شخصی نیست که بتواند کشتی برگزیت را از میان آب‌های پرتلاطم به سلامت عبور دهد. روز گذشته ساعت 6 تا 8 غروب به وقت لندن (21:30 تا 23:30 به وقت ایران)، قرار بود نمایندگان در مجلس گرد هم بیایند تا درباره آینده سیاسی کشورشان و شخص ترزا می‌ تصمیم بگیرند و رأی بدهند. بردی اعلام کرده بود به محض پایان یافتن جلسه، نتیجه طی بیانیه‌ای منتشر خواهد شد.
ترزا می‌ که برای پیشبرد طرح برگزیت خود در تور اروپایی به سر می‌برد، در واکنش به تصمیم هم‌حزبی‌هایش گفت «با تمام نیرو» در برابر پیشنهاد رأی عدم اعتماد و تلاش برای برکناری خود خواهد ایستاد زیرا با اوضاع کنونی «تغییر نخست‌وزیر می‌تواند آینده بریتانیا را به ورطه خطر بکشاند». می‌ در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه اگر نتواند رأی اعتماد نمایندگان را به دست بیاورد، چه بر سر کشورش خواهد آمد، در بیانیه‌ای نوشت: «آقای گراهام بردی تأیید کرده‌ که 48 نامه از سوی نمایندگان محافظه‌کار دریافت کرده است تا به این ترتیب در حزب بر سر ادامه رهبری من رأی‌گیری شود. من در این مبارزه با تمام توان به پیش خواهم رفت. من 40 سال است که عضو حزب محافظه‌کار هستم.
به‌عنوان یک اکتیویست، عضو شورا، نماینده مجلس، وزیر سایه، وزیر و سرانجام به‌عنوان نخست‌وزیر در این حزب کار کرده‌ام. من بر استمرار رهبری‌ام اصرار دارم زیرا به آینده بهتر حزب محافظه‌کار ایمان دارم. من همیشه در خدمت منافع ملی هستم و در این برهه حساس تاریخی، منافع ملی در خدمت کردن به توافق برگزیت که در نتیجه همه‌پرسی اروپا حاصل شد، تحقق پیدا می‌کند. بازپس گرفتن کنترل مرزها، قوانین و پولمان و در عین حال حمایت از مشاغل، امنیت و اتحاد با ارزشمان هدف من است.»  می‌ اگر نتواند رأی اعتماد نمایندگان حزبی را به دست آورد، از سمت رهبری حزب کنار گذاشته خواهد شد و شخص دیگری به طور موقت بر کرسی او خواهد نشست. اما اگر دست‌کم 158 نماینده از او حمایت کنند و این پیشنهاد نتواند آرای کافی را به دست بیاورد و عدم رأی اعتماد به او به تصویب نرسد، تا یک سال دیگر نمایندگان نمی‌توانند او را دوباره استیضاح کنند.
میزبانی سرد اروپا  از ترزا می
می‌ برای اطمینان از جلب موافقت نمایندگان انگلیسی بر سر اعمال اصلاحاتی روی طرح توافق‌ شده، به کشورهای اروپایی سفر کرده تا با مشورت با سران اروپا بتواند نتیجه‌ای قابل قبول برای طرح خود مهیا کند.
اما رسانه‌های انگلیسی با انتقاد از سفر او به اروپا می‌گویند، ترزا می‌ برای «گدایی کردن» راهی اروپا شده است. رهبران اروپایی نیز هر کدام به نوبه خود، آب پاکی را روی دستان نخست‌وزیری انگلیس ریختند و صراحتاً اعلام کردند دیگر بر سر برگزیت با انگلیس به مذاکره نخواهند نشست و همان توافق حاصل‌ شده باید اجرایی شود. دونالد تاسک رئیس شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد توافق موجود، تنها توافق ممکن است و این اتحادیه دیگر در این باره گفت‌و‌گو نخواهد کرد.  آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هم به نخست‌وزیر 62 ساله انگلیس گفته که دیگر قرار نیست درباره برگزیت مذاکره‌ای صورت بگیرد.
در حالی که فشارهای داخلی و خارجی علیه ترزا می‌ به اوج خود رسیده، او با به دست آوردن رأی اعتماد از هم‌حزبی‌هایش می‌تواند دست‌کم در 12 ماه آینده با خیال آسوده در مقام خود باقی بماند و طرحش را به پیش ببرد.