ايست دلار در كانال ۹هزار تومان

بازار ارز در ماه‌هاي گذشته يكي از پرنوسان ‌ترين بازارهاي كشور بوده است؛ چراكه تغييرات اين بازار در بازارهاي ديگر تاثير مستقيم اعمال مي‌كند؛ به گونه‌اي كه پس از افزايش نرخ ارز در ابتداي سال جاري شاهد افزايش شديد قيمت‌ها در ميان تمام كالاها بوديم. نرخ ارز كه اين روزها روند كاهشي به خود گرفته است، حال و هواي بازار را كاملا تغيير داده است. كاهش نرخ ارز در روزهاي گذشته به اندازه‌اي ادامه‌دار شد كه ديروز نرخ دلار از كانال ده هزار تومان نيز پايين آمد و به 9800 تومان رسيد. كارشناسان نرخ واقعي دلار را در حال حاضر رقمي بين هفت تا هشت هزار تومان مي‌دانند. در اين ميان برخي از كارشناسان معتقدند كه علت كاهش نرخ ارز در چند وقت اخير، تزريق ارز به بازار از سوي بانك مركزي و مديريت اين بازار بوده است؛ كاري كه شايد بهتر بود چند ماه پيش انجام مي‌شد.
صف فروش مقابل صرافي‌هاي دولتي
روز گذشته دلار در بازار آزاد با قیمت 9900 تومان فروخته می‌شد، در حالي كه در صرافی‌های دولتی قیمت فروش دلار 10100 تومان اعلام كرده بودند. مدتی است که در بازار آزاد قیمت‌ها کمتر از صرافی‌های دولتی است. طبق مشاهدات ميداني خبری از خریدهای هیجانی در بازار ارز نیست و به گفته صرافان خريدها توسط كساني كه نياز ضروري به ارز دارند، انجام مي‌شود. فعالان بازار نيز از خريد و فروش‌هاي كمي در بازار آزاد خبر مي‌دهند. علت اين امر آن است كه فروشنده‌های ارز این بار به‌جای مراجعه به دلال‌ها و صرافی‌های آزاد، به صرافی‌های بانکی مراجعه کرده و با حضور در صف‌های طولانی مقابل این صرافی‌ها قصد فروش ارزهای خود را دارند. علت مراجعه مردم به صرافی‌های دولتی به‌جای دلال‌ها و صرافی‌های آزاد این است که هم‌اکنون قیمت خرید دلار در صرافی‌های دولتی بالاتر از بازار آزاد است و از همین رو مردم می‌توانند ارزهای خود را با ارائه کارت ملی به این صرافی‌ها با قیمت 10 هزار و 50 تومان بفروشند. به اين ترتيب احتمال دارد حجم زیادی از دلارهای خانگی در اختیار بانک مرکزی قرار خواهد گرفت.
علت روند كاهشي نرخ ارز


برخي از كارشناسان علت روند كاهشي نرخ ارز در روزهاي گذشته را تزريق ارز از سوي بانك مركزي و سياست‌هاي جديد اين بانك در قبال بازار ارز مي‌دانند؛ از طرفي صراف‌ها نيز از مهم‌ترین دلایل ریزش قیمت‌ها در بازار ارز را سیاست‌های اخیر بانک مرکزی دانسته و معتقدند محدودیت چک‌های تضمینی و تراکنش‌های بانکی موجب شده تا دلال‌های بزرگ برای خریدهای سنگین با مشکل مواجه شوند و از همین رو دیگر این افراد نمی‌توانند به‌راحتی خرید و فروش‌های بالا داشته باشند. طبق گزارش ايرنا، کارشناسان، فعالان بازار و نیز مسئولان دولتی عوامل مختلفی رادر زمينه چرایی نزولی شدن نرخ ها در بازار ارز بيان می کنند؛ برخی از آنان اعمال محدودیت در سقف تراکنش های روزانه به میزان 50 میلیون تومان برای هر کارت و 100 میلیون تومان برای هر کد ملی و نیز ممنوعیت انتقال چک تضمینی به غیر را در کاهش معاملات بازار ارز موثر دانسته اند.به گفته فعالان اين بازار بخش عمده ای از معاملات ارزی حداقل در یک سال گذشته با چک‌های تضمینی انجام می‌شد زیرا هم به راحتی نقد می‌شد و هم به سهولت و با دو امضا قابل انتقال به دیگری بود. از سوي ديگر برخی مسئولان از تاثیر سیاست‌های دولت در تقسیم بندی صادرکنندگان برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات بر بازار سخن می گویند. محمد نهاوندیان ،معاون اقتصادی رییس جمهوری در اين خصوص گفته است که ورود ارز صادرکنندگانی که کمتر از یک میلیون یورو صادرات دارند، سبب شده نرخ‌ها نزولی شود و این روند ادامه می‌یابد.
برخی نیز دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی با ريیس کل بانک مرکزی را مورد اشاره قرار می دهند که ایشان بر تقویت پول ملی تاکیده کرده اند. با این حال نمی توان از رایزنی‌های سیاسی و تلاش برای گشایش کانال مالی ایران و اروپا با هدف با مقابله با تحریم های آمریکا و حفظ برجام را بر بازار ارز نادیده گرفت زیرا این پیام را به بازار داده که به زودی بخشی از محدودیت های ارزی پایان می‌یابد. گام سیاسی موثر دیگر که این هفته به سرانجام رسید، رفع مانع ایجاد شده در مسیر نقل و انتقال مالی بین ایران و چین در هفته گذشته بود و مشکلات پیش آمده برای تجار ایرانی با بانک کونلون چین رفع شد. همچنین بیستم آذر ريیس کل بانک مرکزی از آغاز به کار کانال‌های مالی ایران با چند کشور و حذف دلار از تبادلات تجاری ایران با آن کشورها خبر داد و گفت: بین ایران و برخی از کشورها پیمان پولی دو جانبه ایجاد شده است و در آینده این موضوع تقویت می‌شود.
آمادگی شعب ارزی بانک‌ها برای خرید ارز مردم
همچنين روز گذشته بانك مركزي با اشاره به تمایل مردم به فروش ارزهای خود و امتناع دلالان ارز و برخی صرافی‌ها از خریدارز، طی اطلاعیه‌ای از مردم خواست با مراجعه به شعب ارزی بانک‌های دارای مجوز عملیات ارزی، نسبت به فروش ارزهای خود به قیمت اعلامی اقدام کنند. در صرافی بانک ملی، نرخ خرید یورو در این صرافی 11900 تومان، نرخ خرید دلار 10500 تومان و درهم 2810 تومان درج شده بود.
روند كاهشي قيمت طلا و سكه
سکه و طلا نيز در بازار روز گذشته به روند کاهشی خود ادامه داد به‌گونه‌ای که به گفته ريیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر استان تهران هر عدد سکه تمام بهار طرح جدید به قیمت سه میلیون و ۵۷۰ هزار تومان معامله می‌شود.
قیمت سکه و طلا در بازار در این هفته روند کاهشی خود را ادامه داد و به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت بازار ارز و سکه این روند ادامه داشته باشد چرا که ابراهیم محمدولی، ريیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر استان تهران معتقد است که شیب زیاد کاهش قیمت طلا و سکه در روزهای گذشته نشان دهنده‌ موفقیت در عملکرد دولتمردان برای کنترل بازار سکه و ارز است. در بازار روز گذشته هر مثقال طلای ۱۷ عیار یک میلیون و ۳۴۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت داشت. هر عدد سکه طرح جدید تمام بهار آزادی سه میلیون و ۵۷۰ هزار تومان و هر عدد سکه بهار آزادی سه میلیون و ۳۵۰ هزار تومان خرید و فروش مي‌شد. نیم سکه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته شد. ربع سکه یک میلیون و ۳۵ هزار تومان و سکه گرمی نیز ۶۴۰ هزار تومان قیمت داشت.