دریبل آخر

«اولین گلزن ملی ایران در تاریخ جام جهانی درگذشت». خبر دردناک بود و سخت. مهاجم پیشین تیم ملی پس از مدت ها جنگیدن با بیماری در نهایت تسلیم شد اما خاطرات او هرگز از یادها نخواهد رفت. 20 اسفند 1329 در یکی از محلات قدیمی تهران پسری در خانواده علی دانایی فرد به دنیا آمد که نام ایرج برای او انتخاب شد. پسربچه ای که از همان سن کودکی استعدادهای خود را در فوتبال در زمین‌های خاکی با توپ پلاستیکی را نشان داد و توانست پیراهن باشگاه های تاج(استقلال)، عقاب و پاس را برتن کند. بعد از درخشش در مسابقات باشگاهی به خصوص با تاج(استقلال) اولین بار 20 دی 55 بازی ملی را تجربه کرد و در شهر ریاض مقابل عربستان در مقدماتی جام‌جهانی به میدان رفت که حضور او توام شد با برد 3بر صفر تیم ملی تا راه برای صعود به این تورنمنت معتبر در آرژانتین هموار شود. رقابت هایی که باعث شد تا ایرج به عنوان اولین گلزن تاریخ ایران در رقابت های جام جهانی نامش را در کتاب فوتبال ثبت و جاودانه کند.
دچار ایست قلبی شده بود
دانایی فرد در جام جهانی 1978 زننده تنها گل ایران در جریان تساوی 1-1 برابر اسکاتلند بود تا در کنار این افتخار سال ها به عنوان مهاجم اول استقلال به افتخارات بسیار زیادی با این باشگاه دست پیدا کند. درخششی که باعث شد تا دانایی فرد از محبوبیت و وجهه خاصی نیز در میان طرفداران این تیم برخوردار شود.
از دیگر افتخاراتی که این چهره دوست داشتنی برای فوتبال ایران به ثبت رساند دعوت شدن به تیم منتخب جهان برای بازی خداحافظی اسطوره سرشناس فوتبال برزیل یعنی پله بود که باعث شد تا او تجربه حضور در کنار پله، کرایف و ... را نیز به دست بیاورد. ایرج دانایی فرد بیش از دو دهه خارج از ایران و در آمریکا سکونت داشت از همین رو هیچ وقت از او نامی در میان مربیان سرشناس فوتبال باشگاهی شنیده نشد.


دانایی فرد که خصوصیات اخلاقی منحصر به فردی داشت تا چهره ای ماخوذ به حیا داشته باشد همواره کمتر در بین رسانه ها حضور داشت تا این که یکی، دو سال قبل به ایران بازگشت و بیشتر او را در بین پیشکسوتان می دیدیم. این چهره سرشناس که طی دو هفته گذشته وضعیت جسمانی نامساعدی پیدا کرد به تجویز پزشکان پیوند کبد را در دستور کار قرار داد از همین رو راهی شیراز شد اما ظرف مدت چند روز حال جسمانی او وخیم گزارش و به کما رفت. روز گذشته خبر تلخ درگذشت او توسط دوستان و خانواده اش مخابره شد تا ورزش ایران یکی دیگر از چهره های سرشناس خود را از دست بدهد.
ريیس بیمارستان نمازی‌ در مورد درگذشت ایرج دانایی ‌فرد گفت:«مرحوم دانایی فرد کمتر از یک هفته قبل و با شرایطی بسیار وخیم به بیمارستان نمازی شیراز منتقل شد. او در حالی به بیمارستان رسید که دچار ایست قلبی هم شده بود اما در این بیمارستان با اقدامات احیایی که انجام شد، بار دیگر به زندگی بازگشت. دانایی فرد به سیروز مزمن کبدی دچار بود و بیماری او پیشرفت زیادی کرده بود».
ایرج لایق بیش از این‌ها بود
ضیا عربشاهی، مهاجم پیشین پرسپولیس درباره مرحوم دانایی فرد به «قانون» گفت: آنچه از او به یاد دارم اینکه او مهاجم درخشانی بود، هرگز ادعایی نداشت و فقط به دنبال خدمت کردن بود. ایرج تمام تلاشش را کرد تا برای رشد فوتبال ایران بجنگد اما بیماری امانش را برید».
عربشاهی درباره رسیدگی به وضعیت دانایی فرد در روزهایی که او بیمار بود، ادامه داد: «گاهی برخی از مسئولان به عیادت او می رفتند اما ایرج لایق بیش از این ها بود. به هر حال درگذشت او را به جامعه فوتبال ایران تسلیت می گویم».
شایان ذکر است روز گذشته بیشتر پیشکسوتان، در پیام هایی درگذشت دانایی فرد را تسلیت گفتند. توییتر رسمی فیفا نیز در پیامی از این اتفاق به عنوان یک خبر تلخ یاد کرد.