ادامه توهین گرجستان به ایرانی‌ها

رفتار ناشایست و غیراخلاقی دولت گرجستان با شهروندان ایرانی که عازم این کشور شده‌اند ادامه دارد.
به گزارش «وطن‌امروز»، طی 2 سال اخیر همزمان با افزایش قیمت دلار، تعداد مسافران ایرانی گرجستان رشد بسیار چشمگیری داشته است. موضوع از سفر تفریحی گذشته و حالا تعداد ایرانیانی که در گرجستان ملک خریده‌ و قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت در این کشور دارند، بسیار بیشتر از قبل شده است.
با وجود حضور ایرانیان در گرجستان و رشد صنعت توریسم این کشور توسعه نیافته اما رفتار توهین‌آمیز مقامات پلیس و دولت گرجستان با ایرانیان بشدت افزایش یافته است. بویژه توهین به زنان ایرانی که بر اساس برخی اخبار
تایید نشده، به عریان کردن آنها در فرودگاه تفلیس هم کشیده، باعث شده انتقادات ایرانیان از برخورد ناشایست پلیس و دولت گرجستان افزایش یابد. روز دوشنبه وزارت امور خارجه اعلام کرد سفیر گرجستان در ایران، به وزارت امور خارجه رفته و در آنجا نسبت به این رفتار دولت و پلیس گرجستان اعتراضاتی را شنیده است. این دومین باری است که در ماه‌های اخیر سفیر گرجستان به وزارت امور خارجه رفته است، البته گویا خبری از «احضار» سفیر گرجستان در میان نبوده است.


بر اساس گزارشی که وزارت امور خارجه از این دیدار منتشر کرده «یوسب چاخواشویلی» سفیر گرجستان در تهران روز دوشنبه با باقری‌مقدم، دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه «دیدار» و توضیحاتی درباره آخرین وضعیت برخورد ماموران مرزی گرجستان با برخی متقاضیان سفر به آن کشور ارائه کرد. در این دیدار مراتب گلایه‌مندی ایران و اعتراض هموطنان به رفتارهای ناشایست برخی ماموران مرزی گرجستان با اتباع ایرانی به سفیر اعلام شد.
اما گویا حضورهای سفیر گرجستان در وزارت امور خارجه تاثیر چندانی بر ادامه رفتارهای توهین‌آمیز پلیس و دولت گرجستان با ایرانیان ندارد. خبرگزاری فارس روز گذشته گزارش داد روند دیپورت و ممانعت از ورود تعدادی از شهروندان ایرانی به گرجستان هنوز هم ادامه دارد و سه‌شنبه‌شب پرواز هواپیمایی تابان برای بازگرداندن 9 مسافر طردشده ایرانی، تأخیری 2 ساعته در مسیر بازگشت به تهران داشت. بر اساس این گزارش، در ادامه روند دیپورت شهروندان ایرانی از مبادی ورودی گرجستان، سه‌شنبه 20 آذرماه (11 دسامبر 2018) پرواز هواپیمایی تابان از مقصد تفلیس به تهران در مسیر بازگشت و به‌رغم سوار کردن مسافران 2 ساعت روی زمین ماند تا 9 تبعه ایرانی را که از ورود آنها به تفلیس ممانعت به عمل آمده بود، بازگرداند. یکی از مسافران این پرواز به فارس گفت: مسافرانی که در داخل هواپیما نشسته بودند نسبت به این روند اعتراض کرده و حتی قصد خروج از هواپیما را داشتند ولی پلیس مانع این کار شد و در نهایت هواپیمای مزبور بعد از 2 ساعت به مقصد تهران پرواز کرد. از سوی دیگر دیشب، 2 نفر از مسافران پرواز قشم‌ایر به مقصد تفلیس نیز طرد (ریجکت) شده و از ورود آنها به داخل گرجستان ممانعت به عمل آمد. روند دیپورت شهروندان ایرانی در یک ماه اخیر شدت گرفته و از ورود بسیاری از شهروندان ایرانی که اقامت موقت در تفلیس داشته و اقدام به خرید ملک و ثبت شرکت و... کرده‌اند، ممانعت به عمل آمده و هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای هم برای ممانعت از ورود آنها بیان نشده است.
رفتار ناشایست با زن ایرانی
رفتار ناشایست پلیس تفلیس با ایرانی‌ها در ماجرای اخی ر برخورد فیزیکی با یک زن ایرانی تشدید شد. «هدی.م» 35 ساله شهروند ایرانی سه‌شنبه سوم دسامبر (12 آذرماه) از مقصد استانبول به تفلیس پرواز کرده و ساعت 2 بامداد چهارم دسامبر (13 آذر‌ماه) وارد فرودگاه تفلیس می‌شود که با ممانعت پلیس فرودگاه روبه‌رو شده و بعد از اعتراض به این روند، توسط پلیس گرجستان برای مدت بیش از 20 ساعت بازداشت و مورد رفتارهای خشونت‌آمیز پلیس‌ نیز قرار می‌گیرد. وی در تشریح این رخداد، به فارس گفت: پس از ورود به سالن ترانزیت فرودگاه، پلیس مستقر در فرودگاه به من اعلام کرد نمی‌توانم وارد تفلیس شوم. براساس این اظهارات، در مدتی که این زن در بازداشت بوده ضمن ضبط وسایل و تلفن همراهش توسط پلیس‌ مستقر در فرودگاه، به وی فحاشی شده و به او دستبند ‌زده و 5 بار آمپول آرامبخش به وی تزریق کرده‌اند و با اینکه چند بار اقدام به فرار کرده، ولی موفق نشده است.
پلیس تفلیس در نهایت این شهروند ایرانی را به ترکیه دیپورت می‌کند. این زن ایرانی پس از ثبت شکایت در استانبول، به ایران بازگشته و ماجرای گرفتن اموال ضبط شده و همینطور شکایت از پلیس گرجستان به خاطر ضرب و شتم خود را پیگیری کرده است. وی پس از ورود به کشور به وزارت امور خارجه ایران و همچنین پزشکی قانونی مراجعه می‌کند که پزشکی قانونی نیز آثار و جراحات ناشی از رفتار خشونت‌آمیز پلیس گرجستان بر بدن وی را تأیید می‌کند. «هدی.م» اکنون خواستار اعاده حیثیت و بازگرداندن اموالش شده و می‌گوید: تا زمانی که همه حق و حقوقم را دریافت نکنم، از پیگیری در این زمینه دست نمی‌کشم. این شهروند ایرانی همچنین می‌گوید زمانی که در بازداشت بودم می‌گفتند: «بروید گم شوید! ما احتیاجی به سرمایه‌های ایرانی‌ها نداریم».
رفتار توهین‌آمیز نسبت به شهروندان ایرانی در فرودگاه تفلیس مسبوق به سابقه است و پیش از این نیز در تفتیش‌های بدنی زنان ایرانی رفتارهای اهانت‌آمیز از سوی پلیس گرجستان گزارش شده است.
نکته قابل تامل اما این است که با وجود اعتراضات دستگاه دیپلماسی ایران اما تاکنون دولت گرجستان تغییری در رفتار زننده خود با ایرانیان نداشته است. رفتاری که نشان می‌دهد این کشور گویا اعتراضات دستگاه دیپلماسی ایران را نشنیده است.