شوک تروریستی به فرانسه تروریست‌ها در استراسبورگ مردم را به گلوله بستند


فرانسه این روزها درگیر شدیدترین بحران اجتماعی است، به طوری که برخی آن را از سال 1968 تاکنون بی‌سابقه می‌دانند. همزمان با این بحران و شرایطی که علیرغم عقب‌نشینی «امانوئل ماکرون»، هنوز جلیقه زردها حاضر نیستند از درخواست خود مبنی بر استعفای رئیس‌جمهور کوتاه بیایند، دولت ماکرون با شوک عملیات تروریستی نیز مواجه شده است؛ بر اساس گزارش‌ها سه شنبه شب یک فرد مسلح در نزدیکی بازار کریسمس شهر استراسبورگ به مردم حمله کرد. به گفته پلیس، این حمله دست‌کم چهار کشته و ۱۲ مجروح برجای گذاشت و حال ۶ نفر از زخمی‌ها وخیم است. وزیر کشور فرانسه نیز در مورد کم و کیف این حادثه گفت : سه‌شنبه شب نیروهای امنیتی و مهاجم (مذکور) دو بار با یکدیگر مواجه شدند و به سوی یکدیگر تبادل آتش کردند. با این حال، فرد مذکور توانسته از دست پلیس فرار کند. مهاجم که «شریف» نام دارد 29 ساله و متولد شهر فرانسه است. فرد مهاجم همچنین، دارای سابقه محکومیت در فرانسه و آلمان بوده است. بنا بر اعلام پلیس جنایی آلمان، عامل حمله استراسبورگ در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی به اتهام سرقت بازداشت و زندانی و در سال ۲۰۱۷ نیز به فرانسه مُسترد شده است. همچنین، «رمی هیتس»، دادستان عمومی پاریس نیز اعلام کرده که او سابقه ۲۷ بار محکومیت در فرانسه، سوئیس و آلمان را در پرونده خود دارد.
به گفته هیتس و بنا بر اعلام شاهدان حادثه، مهاجم در حالی که شعار «الله اکبر» سر می‌داده، حمله مرگبار خود را انجام داده است. رئیس‌پلیس فرانسه اعلام کرد، عامل تیراندازی استراسبورگ، در زندان تبدیل به فردی افراطی شده بود.
خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد عامل این عملیات پس از تیراندازی در نزدیکی بازار کریسمس استراسبورگ، توسط سربازانی که در محل گشت می‌زده‌اند، زخمی شده است.این مأموران اما در نهایت موفق نشدند، جلوی فرار او را بگیرند. هم اکنون ۳۵۰ نیروی پلیس برای یافتن او بسیج شده‌اند معاون رهبر حزب «جمهوری‌خواهان» فرانسه نیز از جلیقه زردها خواسته برای احترام به قربانیان این حمله، اعتراضات خود را متوقف کرده و آتش‌بس اعلام کنند. ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در پی تیراندازی مرگبار استراسبورگ، بی‌درنگ جلسه‌ای اضطراری تشکیل داد. در این جلسه، «ادوار فیلیپ» نخست‌وزیر و «فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه شرکت داشتند. دولت فرانسه همچنین، بالاترین درجه هشدار خطر تروریستی را در این کشور اعلام کرده است. علاوه بر آن، مقر پارلمان اروپا در استراسبورگ بسته شد. پارلمان اروپا در دوره عادی خود، با حضور صدها نماینده اروپایی و مسؤلین ماهانه به استراسبورگ سفر می‌کنند. از آنجا که استراسبورگ در نزدیکی مرز آلمان قرار دارد، نیروهای پلیس این کشور نیز در منطقه تقویت شده و این نیروها تمامی کسانی را که از فرانسه وارد خاک آلمان می‌شوند، کنترل می‌کند. مقام‌های فرانسه دیروز به صورت موقت برگزاری هرگونه راهپیمایی در استراسبورگ را ممنوع کردند.
هزینه زیاد جلیقه زردها


موج اعتراضات و خشونت‌های فرانسه طی یک ماه گذشته برای دومین اقتصاد برتر حوزه یورو، هزینه‌های بسیاری را به همراه داشته است. مسدود کردن جاده‌ها، تظاهرات و شورش‌های پی‌در‌پی در روزهای آخر هفته در پایتخت فرانسه و چند شهر دیگر، باعث خالی ماندن قفسه‌های سوپرمارکت‌ها شده و اجازه خرید هدایای کریسمس در آستانه سال نو را از مردم و توریست‌هایی که دیگر از پاریس هراس دارند، گرفته  است. «برونو لی مایر» وزیر دارایی فرانسه، در این زمینه گفت : اعتراضات این کشور که درپی آن صدها نفر بازداشت، 1400 نفر زخمی و پنج نفر کشته شده‌اند، باعث کاهش یک دهم درصدی رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه آخر سال 2018 شده که به گفته وی، «برای جذابیت کشور ما خوب نیست.» هزینه‌های ناشی از بحران جاری فرانسه، میلیاردها دلار برآورد شده است.