افزایش بودجه‌ توانبخشی پس از اعتراض معلولان

به دنبال اعتراض‌های جامعه‌ معلولان سراسر کشور، برای حمایت از معلولان، یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به بودجه‌ بهزیستی افزوده شد.
به گزارش «مردم‌سالاری آنلاین»، این افزایش به دنبال اعتراض سازمان‌های مردم ‌نهاد، تشکل‌ها و گروه‌های معلولان سراسر کشور انجام شد که با انتشار بیانیه‌ای‌ به اختصاص ندادن و پیش‌بینی ‌نکردن اعتبارات اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در لایحه‌ بودجه‌ سال ۱۳۹۸ اعتراض کرده و به دنبال آن تجمعی اعتراضی نیز در برابر سازمان برنامه و بودجه برگزار کرده بودند.
«مردم‌سالاری آنلاین» که پیش‌تر در گزارشی، در چهارم آذرماه، بدین اعتراض جامعه‌ معلولان پرداخته و آن را بازتاب داده بود، به پیشینه‌ این موضوع نیز اشاره کرده بود که گفت‌وگو بر سر لزوم تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان از دهه‌ ۸۰ آغاز شد و پس از کوشش‌های بسیار تشکل‌های معلولان و با پشتیبانی گسترده در فضای مجازی، در ۲۰ اسفندماه ۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. در ۲۲ اردیبهشت ۹۷ شورای نگهبان آن را تأیید کرد، و سرانجام رئیس‌جمهور، حسن روحانی، آن را در ۸ اردیبهشت امسال جهت اجرا به سازمان بهزیستی کشور ابلاغ کرد. در تدوین لایحه‌ بودجه‌ سال ۹۸ اعتبارات لازم در راستای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان پیش‌بینی نشد و سازمان برنامه و بودجه نیز در جمع‌بندی و تلفیق بودجه‌ سال آینده توجهی به این قضیه نکرد، تا آنجا که برپایه‌ لایحه‌ تدوین‌شده برای بودجه‌ سال ۹۸، کارشناسان سازمان برنامه‌ و بودجه، تنها ۱۲ درصد بر بودجه‌ سازمان بهزیستی کشور، همچون سال‌های گذشته، افزودند که این امر با اعتراض جامعه‌ معلولان سراسر کشور روبه‌رو شد و سرانجام منجر به افزوده شدن یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به بودجه‌ بهزیستی برای حمایت از معلولان گردید. گفتنی است، بودجه‌ای که سازمان بهزیستی برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان نیاز دارد، ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، ولی اعتباری که سازمان برنامه و بودجه‌ کشور، پیش از اعتراض‌های جامعه‌ معلولان، به سازمان بهزیستی اختصاص داده بود، دو هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود، یعنی چیزی در حدود یک‌پنجم نیازهای این سازمان. با افزایش هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی که صرف اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان خواهد شد بودجه‌ سازمان بهزیستی به چهار هزار میلیارد تومان رسیده است؛ یعنی رقمی در حدود کمتر از یک‌سوم نیازهای این سازمان. همچنین، در ناچیز بودن رقم افزوده شده، همین بس که بدانیم اعتبار صداوسیما در لایحه‌ بودجه‌ سال ۹۷ بیش از یک هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان است، در حالی که این افزایش یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی برای جامعه‌ای است که برپایه‌ آمارهای رسمی شمارشان یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر و برپایه‌ آمارهایی دیگر، همچون آماری که نماینده‌ میاندوآب داده، بیش از ۱۰ میلیون نفر است.
سرپرست کارزار معلولان، بهروز مروتی، علت این افزایش ناچیز را که آن‌هم پس از تجمع اعتراضی و دیدار با نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، و گفت‌وگو بر سر مستمری معلولان، اشتغال معلولان، بیمه‌ کارفرمایی و خویش‌فرمایی، هزینه‌ ارتقای کارایی معلولان، حق پرستاری و بیمه‌ سلامت انجام شده، چنین دانسته است: «در ملاقاتی ما مسائل خود را مطرح کردیم و ایشان دستور دادند موضوع در یک کارگروه به صورت فوری بررسی شود. من به همراه دو نفر دیگر از کارزار معلولان در این جلسه حضور داشتیم. در این جلسه برای ما محرز شد که کل بودجه‌ای را که اجرای قانون نیاز دارد، تخصیص نمی‌دهند. علتی هم که عنوان می‌کنند این است که فروش نفت پایین است و کشور در تحریم است و ... البته در سال‌های پیش هم معلولان در مضیقه بودند.» با همه‌ اینها، هر چند مبلغ اختصاص‌ داده شده‌ سازمان برنامه و بودجه برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان کافی نیست، ولی به هر صورت همین مبلغ افزوده شده نیز در صورت مدیریت بهینه و درست‌ آن بخشی بزرگ از مشکلات جامعه‌ معلولان را از پیش پایشان برخواهد داشت. همچنین این پاسخ به اعتراض معلولان، با افزودن این رقم به اعتبار پیشین، این امید را به جامعه‌ معلولان کشور می‌دهد که قانون حمایت از حقوق ایشان هر چند به آهستگی پیش می‌رود ولی امید به اجرایی شدن کاملش در آینده می‌رود.