مشاوره آشنا به روحانی از تریبون رسانه


مشاور رئیس جمهور با بیان این که اگر آقای روحانی بخواهد با همین فرمان ادامه دهد، میراث بزرگی از خودش باقی نمی‌گذارد، گفت: آقای روحانی احتیاج دارد در یک لحظه تاریخی، دنده معکوس بکشد و قدرت موتور خودش را افزایش دهد تا از این سختی‌ها عبور کند آن لحظه تاریخی به نظرم تحریم است. در تحریم می توانیم تصمیمات سختی که بخشی از آن ها را آقای نیلی هم گفته بودند، بگیریم. حسام الدین آشنا که با اندیشه پویا گفت و گو می کرد، با اشاره به انتخابات سال 92 افزود: درباره آقای روحانی مسئله این است که جهت درست است و بحث‌ها بیشتر درباره سرعت ایشان است. دوره آقای روحانی احتمالا یکی از آخرین دوره‌هایی است که ما شانس گریز از یک گذار سخت را داریم.  آشنا ادامه داد: ارزیابی‌های ما در پایان سال ۱۳۹۵ نشان می‌داد که محبوبیت آقای روحانی به مثابه رئیس جمهور کاملا رو به افول است و این هشدار را دادیم که یا به خاطر ناکارآمدی سیاست‌ها یا به خاطر نوع مواجهه با مخالفان، محبوبیت رئیس جمهور رو به رشد نیست.
روحانی گفت چرا خودم رادیکال نشوم تا نبازم؟!
وی در ادامه درباره انتخابات سال 96 نیز با بیان این که رادیکالیزه کردن انتخابات، استراتژی آقای روحانی نبود، گفت: رادیکال کردن انتخابات از آن جایی تبدیل به تاکتیک شد که احساس شد کل رویکرد کاندیدا‌های مقابل، شبیه به سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۸ آقای احمدی نژاد شده است. یعنی دوباره طرف مقابل می‌خواست همان نقشی را بازی کند که آقای احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور مستقر به مثابه اپوزیسیون کل نظام در سال ۱۳۸۸ ایفا کرد  و آقای روحانی هم گفت که اگر قرار باشد طرف مقابل با رادیکال کردن فضا انتخابات را ببرد، چرا خودم رادیکال نشوم تا نبازم، اما آقای روحانی به صورت مشخص، به رقبایش حمله کرد نه به دستاورد‌های نظام. آشنا در عین حال افزود: وقتی آقای روحانی گفت شما در سابقه خود، هیچ چیزی جز فلان و بهمان ندارید، برخی گفتند که ایشان سابقه جمهوری اسلامی را نشانه گرفته در حالی که ایشان مشخصا به کاندیدای مقابل که کل سابقه اش در قوه قضاییه بود و سابقه اجرایی نداشت، اشاره می‌کرد، نه به کلیت نظام جمهوری اسلامی. مشاور رئیس جمهور همچنین تصریح کرد: نمی‌خواهم از دوره انتخاباتی آقای روحانی خیلی دفاع کنم ولی می‌خواهم این را تصریح کنم که دوستان ما در گروه‌های اصلاح طلب و اشخاص باید روشن کنند که کجای صحبت ایشان تند بود. ایشان چه حرفی زد که سال ۱۳۹۲ نزده بود؟
صدای اصلاح طلبان در دولت خاموش نشده است


مشاور رئیس جمهور با بیان این که من به هیچ وجه معتقد نیستم که صدای آقای جهانگیری با صدای اصلاح طلبان در دولت خاموش شده است، گفت: از نظر من، بلندترین صدا، بعد از آقای رئیس جمهور در دولت، صدای آقای جهانگیری است. وی درباره حضور کم جهانگیری در کنار رئیس جمهور هم گفت: آقای جهانگیری مقید هستند که در جلسه‌ای غیر از جلسه هیئت دولت که رئیس جمهور هستند، شرکت نکنند. ایشان در هیچ سخنرانی رئیس جمهور هم شرکت نمی‌کنند در هیچ جلسه‌ای که آقای رئیس جمهور به وزارتخانه‌ها می‌روند هم شرکت نمی‌کنند. این پروتکل رابطه معاون اول با رئیس جمهور است، به هیچ وجه نقش آقای جهانگیری در دولت کمرنگ نشده است. آشنا درباره سخنان اخیر جهانگیری درباره این که حق تعویض منشی ام را هم ندارم، گفت: باید صریحا از آقای جهانگیری پرسیده شود که اگر شما نمی‌توانید او را عوض کنید، ناشی از چه چیزی است؟ ناشی از این است که رئیس جمهور شما را محدود کرده، یا نه، شما می‌خواهید منشی بازنشسته را حفظ کنید حال آن که مجبور هستید او را عوض کنید. ممکن است ناشی از این باشد. من با شما رودربایستی ندارم این تصویر بیرونی درباره محدود کردن آقای جهانگیری، تصویری است که خلق شده است. وی ادامه داد: همه می‌گویند که شما اگر نمی‌توانید منشی خود را عوض کنید، چرا معاون اول مانده اید؟ من می‌گویم این دلیلی است بر این که ایشان خودش را مؤثر می‌داند و ادامه کار می‌دهد.
حلقه «شورای امنیت» و حلقه «مرکز تحقیقات مجمع» حلقه های  نزدیک به روحانی هستند
آشنا درباره حلقه اطرافیان روحانی نیز گفت: آقای روحانی حتما مثل هر رئیس جمهور دیگری، حلقه ای نزدیک به خودش دارد که من اسمش را حلقه شورای امنیت و حلقه مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع می‌گذارم. این حلقه نزدیکان آقای روحانی بوده اند و ایشان با این‌ها کار می‌کند. چیز عجیب و جدیدی هم نیست.
روحانی با همین فرمان ادامه دهد، میراث بزرگی از خودش باقی نمی گذارد
وی در ادامه با اشاره به این که من نه توجیه می‌کنم، نه دفاع می‌کنم، من توصیف می‌کنم، گفت: اشتباه نشود نمی‌گویم آقای روحانی نمی‌توانست بهتر از این کار کند. از نظر من می‌توانست و باید بهتر کار می‌کرد. از نظر من تک تک وزرای ایشان می‌توانستند بهتر کار کنند. خود من هم باید بهتر کار می‌کردم. آشنا افزود: فشار‌هایی بر آقای روحانی وارد می‌شود، که نه فقط می‌تواند آدم را متوقف کند، بلکه می‌تواند آدم را به عقب هم برگرداند.
مخالفت روحانی با ارز جهانگیری
آشنا در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به جلسه هیئت دولت درباره موضوع ارز 4200 تومانی گفت: من در جلسه تصمیم گیری برای دلار ۴۲۰۰ تومانی حضور داشتم ... آقای جهانگیری در آن جلسه گزارشی از جلسات قبلی خودشان با تیم اقتصادی دولت و بیرون دولت ارائه کردند که خلاصه اش این سه نکته بود: یک، ما دیگر امکان این را که دلار را روی ۳۵۰۰ تومان نگهداریم، نداریم دو، چاره‌ای نیست جز این که به سمت تک نرخی کردن ارز برویم. سه. غیر از این نرخ، هر دلاری را که هست باید قاچاق تلقی کنیم. آقای روحانی در آن جلسه، به تک تک اعضای آن جلسه نگاه کرد و پرسید: این جمع بندی همه شماست؟ گفتند: بله. ایشان در آن جلسه گفتند من با این جمع بندی صد درصد مخالف هستم، اما اگر همه شما موافق هستید و این را تنها راه نجات کشور می‌دانید، من به مثابه «اکل میته» با این پیشنهاد موافقت می‌کنم. آشنا در ادامه تأکید کرد: بعد صحبت شد که چه کسی این را بگوید؟ رئیس بانک مرکزی بگوید رئیس جمهور بگوید، یا معاون اول. آقای جهانگیری گفتند من باید این را اعلام کنم، من بالای سر آقای جهانگیری رفتم و گفتم اگر شما این را اعلام کنید باید همه حیثیت سیاسی خودتان را پای این کار بگذارید آقای جهانگیری. گفتم که اگر شما این را اعلام کنید، باید تا آخرش جواب گوی این تصمیم باشید. گفتم که آقای جهانگیری آیا شما این آمادگی را دارید؟ ایشان گفت من مسئولیت دارم و باید این کار را من انجام دهم.
برای تعریف کردن کرباسچی از روحانی کافیست یک انتصاب به توصیه ایشان انجام شود!
وی در بخش دیگری از مصاحبه خود با اندیشه پویا در پاسخ به سوالی درباره انتقاد کرباسچی از دولت هم گفت: برخی هشدارها، هدف روشنی دارد. برای این که آقای کرباسچی از آقای روحانی خیلی تعریف کند کافی است که آقای روحانی یک انتصاب را به توصیه ایشان انجام دهد. اگر آن انتصاب را انجام دهد کاملا بیدار است و اگر آن انتصاب را انجام ندهد در خواب غفلت است.
کرباسچی: آشنا دروغ می گوید!
در واکنش به این اظهار نظر مشاور رئیس جمهور، غلامحسین کرباسچی عضو شورای مرکزی کارگزاران به انتخاب گفت: حسام الدین آشنا دروغ می‌گوید، از ایشان بپرسید اصلا طی پنج سال گذشته من با روحانی دیدار یا صحبتی داشته ام که بخواهم درباره انتصابات اظهار نظر کنم؟ وی افزود: آشنا سعی دارد با دروغ از دولت و روحانی دفاع کند، چراکه من در سال های گذشته به جز چندین جلسه خصوصی که محدود هم بوده اند، دیداری با روحانی نداشته ام و صحبتی هم با او مطرح نکرده ام.
 
   خبر مرتبط
قوچانی: آقای روحانی را از موسوی خوئینی ها هم اصلاح طلب تر می دانم

 محمد قوچانی روزنامه نگار و از چهره های نزدیک به حزب کارگزاران روز گذشته در مصاحبه با فارس هم با طرح این سوال که با چه معیاری آقای عارف اصلاح‌طلب است و روحانی اصلاح‌طلب نیست؟ گفت: اگر اصلاحات یعنی پایداری به توسعه کشور، دموکراسی و تغییرات، من آقای روحانی را از آقای موسوی خوئینی‌ها هم اصلاح‌طلب‌تر می‌دانم. یعنی اگر فکر معیار باشد. وی افزود: آقای روحانی همان طور که شما گفتید انتخاب جریان اصلاح طلبی بوده و حتی به آقای عارف ترجیحش دادند. ما موظفیم مسئولیت‌های این جریان را به عهده بگیریم. نه جامعه قبول می‌کند نه هیچ کسی دیگر. قوچانی ادامه داد: از نظر جامعه آقای هاشمی، خاتمی، روحانی، کروبی، موسوی، همه این ها گرایش‌های مختلف جریان اصلاح‌طلبی شناخته می‌شوند. ما قضاوت عمومی جامعه را نمی‌توانیم منکر شویم.