عقب نشینی دوباره ماکرون با چاشنی وعده


گروه بین الملل-چهار هفته اعتراض و ناآرامی در خیابان‌های پاریس بالاخره دوشنبه شب «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه را وادار کرد تا بر صفحه تلویزیون ظاهر شود و به مردم این کشور بگوید صدای اعتراض آن‌ها را شنیده و می‌داند آن طور که انتظار می‌رفته، عمل نکرده است.ماکرون که یک سال و نیم پیش به عنوان نماینده سیاستمداران جوان و ترقی‌طلب در فرانسه ظهور کرد، حالا به واسطه سیاست‌هایی که او آن‌ها را حمایت از کارآفرینی می‌خواند و مردم عادی فرانسه آن‌ها را حمایت از طبقه پردرآمد جامعه می‌دانند، «رئیس‌جمهور ثروتمندان» لقب گرفته است. او که از شروع اعتراضات سکوت کرده بود، دوشنبه شب تلاش کرد با وعده‌های اقتصادی، این تصویر را تغییر دهد و از گستره اعتراضات بکاهد.وعده هایی که 59 درصد مردم فرانسه را بر اساس آخرین نظر سنجی ها قانع نکرد.
ماکرون چه گفت؟
نطق رئیس‌جمهور فرانسه ترکیبی بود از عقب‌نشینی و تلاش برای آرام کردن اوضاع، همراه با مقاومت در برابر تغییر اساسی سیاست‌ها.او در نطق ۱۳ دقیقه‌ای خود، اعتراضات عمومی را «از جنبه‌های مختلف مشروع» و قابل توجیه خواند و گفت: «خشم عمومی در فرانسه سابقه‌ای ۴۰ ساله دارد و حاصل ناکامی دولت‌ها، یکی پس از دیگری، در پاسخ به خواست اقشار ضعیف‌تر جامعه است. رئیس‌جمهور فرانسه گفت:«شاید طوری رفتار کرده‌ام که احساس کرده‌اید این مسئله دغدغه من نیست و اولویت‌های دیگری دارم. سهمم از مسئولیت را می‌پذیرم و می‌دانم با حرف‌هایم شما را آزرده‌ام.»ماکرون در عین حال اظهار کرد: از سیاست کاهش مالیات ثروتمندان عقب‌نشینی نمی‌کنم و «به عقب بازنمی‌گردیم». بخش‌هایی از صحبت‌های او بوی تهدید و مؤاخذه هم داشت. آن جا که خشونت‌های پیش آمده را «غیرقابل قبول» خواند و افزود:«هیچ خشمی، حمله به نیروهای پلیس یا تخریب اماکن عمومی و مغازه‌ها را توجیه نمی‌کند. زمانی که خشونت آغاز می‌شود، آزادی پایان می‌یابد ».
وعده‌های ماکرون چه بود؟
رئیس‌جمهور فرانسه که پیش از این در اقدامی که «کم و دیر» توصیف شده، افزایش مالیات بر گازوئیل را تعلیق کرده بود، در نطق شب گذشته‌اش هم چهار وعده اقتصادی داد که اگر پارلمان آن‌ها را تایید کند، از ابتدای سال آینده میلادی، یعنی کمتر از یک ماه دیگر، اجرایی می‌شوند:1-حداقل دستمزد ماهانه کارگران ۱۰۰ یورو افزایش می‌یابد (علاوه بر 1.8 درصدی که پیش از این اعلام شده بود) 2- ساعات اضافه کار از مالیات معاف می‌شوند.   3-از کارخانه‌دارها خواسته می‌شود در انتهای سال «در صورت توان»، به کارگران پاداش پرداخت کنند.4-  بازنشسته‌هایی که کمتر از دو هزار یورو در ماه مستمری دریافت می‌کنند، از پرداخت مالیات معاف می‌شوند. (مستمری معاف از مالیات اکنون ۱۲۰۰ یورو در ماه است).


چه خواهد شد؟
حالا، اولین گام دولت ماکرون در مسیر آرام کردن اعتراضات، تصویب امتیازات وعده‌داده شده، در پارلمان خواهد بود. قرار است نخست‌وزیر فرانسه فردا این پیشنهادها را به نمایندگان پارلمان ارائه کند. هرچند ماکرون گفت به عقب بازنمی‌گردد و در حذف مالیات سرمایه‌داران تجدید نظر نمی‌کند، اما شاید تنها کارت بازی باقی مانده برای او، همین مسئله باشد و اگر اعتراضات ادامه یابد، ممکن است او بار دیگر مالیات‌های سنگینی را که در دوره اولاند بر درآمدهای بالا وضع شده بود، احیا کند. هنوز مشخص نیست که این امتیازات چقدر می‌تواند مخالفان دولت و مردم فرانسه را راضی کند و آیا ماکرون خواهد توانست بر گسترده‌ترین موج اعتراضات عمومی چند دهه اخیر فرانسه غلبه کند یا نه؟ آن چه مسلم به نظر می‌رسد، این است که با افزایش بی‌اعتمادی عمومی به سیاستمداران جریان اصلی در اروپا و خیزش جریان‌های جایگزین مانند راست و چپ افراطی، اروپا در آینده هم شاهد موج‌های اعتراضی مشابهی باشد.گاردین به نقل از یکی از سخنگوهای غیررسمی معترضان فرانسوی، نوشته:«ماکرون می‌خواهد به ما چند خرده نان بدهد... ما کل نان را می‌خواهیم.»همزمان، سندیکای اتحاد ملی دبیرستانی‌ها در پی سخنان ماکرون روز سه شنبه را  «سه‌شنبه سیاه» اعلام کردند و دست به اعتصاب زدند!