كرباسچي: آشنا دروغ مي‌گويد

اصلاح‌طلبان انتقادات خود از رئیس‌جمهور را تا آنجا که سبب تضعیف دولت نشود علنی مطرح می‌کنند زیرا معتقدند برخی هشدارها کمکی به پاستورنشینان در راستای تسریع در انجام وعده‌هایشان به جامعه است. بدون شک نمی‌توان ذره‌ای تضعیف در انتقادات اصلاح‌طلبان از روحانی و دولت یافت چرا که خود مهم‌ترین حامیان رئیس‌جمهور بودند و باید در قبال عملکرد دولت روحانی به مردم پاسخگو باشند. شهریور ماه سال جاری بود که غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران که معاون اول رئیس‌جمهور عضو ارشد آن حزب است، گفت که اگر آقای روحانی معتقد است کناره‌گیری‌اش «به نفع مصالح ملی کشور نیست»، باید تلاش کند که «روشن و دقیق حرکت کند». وی تاکید کرد: «آقای روحانی باید از این خواب سنگین برخیزد و باید روشن و شفاف با مردم روبه‌رو شود». سخنان کرباسچی در حالی بیان شده که پیش از این درخواست برای استعفای آقای روحانی از طرف مخالفان دولت او و از موضع متفاوتی با مواضع اصلاح‌طلبان مطرح شده بود. برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس از جمله امیر خجسته تهدید کرده‌اند که اگر دولت نتواند مشکلات اقتصادی را حل کند، نمایندگان عدم کفایت رئیس‌جمهوری را پیگیری خواهند کرد.
واکنش آشنا
اخیرا حسام‌الدین آشنا به این اظهارات غلامحسین کرباسچی واکنش نشان داد. او در پاسخ به این سوال که چرا خیلی‌های دیگر می‌گویند، آقای روحانی بیدار نمی‌شود؟ دیدید که آقای کرباسچی هم اشاره کرده بود به این که روحانی به خواب سنگین فرورفته است، اظهار کرد: «البته برخی هشدارها، هدف روشنی دارد. برای این که آقای کرباسچی از آقای روحانی خیلی تعریف بکند کافی است که آقای روحانی یک انتصاب را به توصیه ایشان انجام دهد. اگر آن انتصاب را انجام دهد کاملا بیدار است و اگر آن انتصاب را انجام ندهد در خواب غفلت است. این هشدار‌های کنشگران سیاسی را زیاد جدی نگیرید».
پاسخ کرباسچی


دبیرکل حزب کارگزاران به اظهارات حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور واکنش نشان داد. غلامحسین کرباسچی گفت: حسام‌الدین آشنا دروغ می‌گوید، از ایشان بپرسید اصلا طی 5 سال گذشته من با روحانی دیدار یا صحبتی داشته‌ام که بخواهم درباره انتصابات اظهار نظر کنم؟ وی افزود: آشنا سعی دارد با دروغ از دولت و روحانی دفاع کند، چراکه من در سال‌های گذشته بجز چندین جلسه خصوصی که محدود هم بوده‌اند، دیداری با روحانی نداشته‌ام و صحبتی هم با او مطرح نکرده‌ام. دبیرکل حزب کارگزاران خاطرنشان کرد: مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور حقوق می‌گیرد که این حرف‌ها را بزند، او در واکنش به نقدهای من به دولت و در دفاع از روحانی می‌خواهد با دروغ‌کارهای خود را پیش ببرد. آشنا بگوید من کی و کجا و چه کسی را به روحانی پیشنهاد کرده‌‌ام؟ دروغ که عوارض ندارد. وی با اشاره به حلقه نزدیک به دولت و عملکرد آنها گفت: آشنا به عنوان شخصی نزدیک به روحانی هیچ عملکرد مثبتی تا کنون نداشته است، این را از وضع فعلی تبلیغات دولت می‌توان دریافت. ما عملکردی از ایشان ندیدیم که آن را خوب یا بد دانیم. او افزود: بجز واعظی که وزیر بوده و دارای رزومه است و با بقیه افراد نزدیک به روحانی متفاوت است، می‌توان گفت بقیه این افراد، نیروهایی هستند که در حلقه‌های امنیتی حضور داشته‌اند؛ من بسیاری از اعضای دولت را نمی‌شناسم.
واکنش آشنا به اظهارات کرباسچی
پس از واکنش کرباسچی، حسام الدین آشنا نیز به سخنان او واکنش نشان داد و نوشت: آقای کرباسچی من خبر نداده‌ام نظر داده‌ام. گزاره‌ای مشروط را مطرح کرده‌ام که حداکثر می‌توان آن را از جمله «شرطی خلاف واقع» تلقی کنید و اطلاق صفت دروغگو به گوینده آن صحیح نیست. حسام‌الدین آشنا در واکنش به سخنان کرباسچی نوشت: «جناب آقای غلامحسین کرباسچی؛ سلام علیکم. 1-من خبر نداده‌ام نظر داده‌ام. 2-گزاره‌ای مشروط را مطرح کرده‌ام که حداکثر می‌توان آن را از جمله «شرطی‌های خلاف واقع» تلقی کنید و اطلاق صفت دروغگو به گوینده آن صحیح نیست.» البته آشنا به معاون اول دولت، نسبت به ناتوانی جهانگیری در عوض کردن منشی‌اش هم تعریضی داشته است.
آشنا و جهانگیری
حسام‌الدین آشنا در گفت‌وگویی به انتقاد از برخی دولتمردان دولت روحانی پرداخت. بخشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید. به نظر می‌رسد که ما در دنیای مختلف زندگی می‌کنیم. نه در نشست اصلاح‌طلبان و نه حتی در نشست اقتصاددانان با رئیس‌جمهور و آن عکس‌های یادگاری هم آقای جهانگیری نبود. این طور نیست که اگر ایشان در قاب دوربین بود، یعنی حضور دارد و اگر نبود یعنی حضور ندارد. آقای جهانگیری هر پنجشنبه این جلسات را با مجموعه‌ای از جامعه‌شناسان و اقتصاددانان دارد. اما شاید خیلی‌ها ندانند که آقای جهانگیری هر پنجشنبه چنین جلسه مفصلی دارد. آقای جهانگیری مقید هستند که در جلسه‌ای غیر از جلسه هیئت دولت که رئیس جمهور هستند، شرکت نکنند. ایشان در هیچ سخنرانی رئیس جمهور هم شرکت نمی‌کنند در هیچ جلسه‌ای که آقای رئیس جمهور به وزارتخانه‌ها می‌روند هم شرکت نمی‌کنند. این پروتکل رابطه معاون اول با رئیس جمهور است، به هیچ وجه نقش آقای جهانگیری در دولت کمرنگ نشده است. من شهادت می‌دهم که این ادعا نادرست است.
صحبت‌های آقای جهانگیری درباره ناتوانی‌اش از تغییر یک منشی را نشنیدید؟
آقای جهانگیری فرمودند که من حق تعویض منشی‌ام را هم ندارم، اما باید صریحا از آقای جهانگیری پرسیده شود که اگر شما نمی‌توانید او را عوض کنید، ناشی از چه چیزی است؟ ناشی از این است که رئیس جمهور شما را محدود کرده، یا نه، شما می‌خواهید منشی بازنشسته را حفظ کنید حال آنکه مجبور هستید او را عوض کنید. ممکن است ناشی از این باشد. من با شما رودربایستی ندارم این تصویر بیرونی درباره محدود کردن آقای جهانگیری، تصویری است که خلق شده است. این تصویر بیرونی را کسانی خلق کرده‌اند و کسانی هم به آن دامن می‌زنند. من از درون دولت گزارش می‌دهم که سنگین‌ترین بار دولت بعد از آقای روحانی بر دوش آقای جهانگیری است.