دبیر سندیکای کارگران هفت تپه در گفت‌وگو با «ابتکار»: حالمان خوب می‌شود اگر خودمان بخواهیم

گروه جامعه: بعد از فرونشستن اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه حالا با توجه به گفته‌های مسئولان کارخانه‌ و حمایت دولت حسن روحانی، گویی روند حرکت نیشکر هفت تپه رو به آرامش و تولید در حرکت است و رفته رفته با پرداخت آخرین معوقات در هفته جاری و به صدا در آمدن زنگ آغاز به کار کارگرانی که در سال‌های دور جزو مرفه‌ترین کارگران ایران بودند و به دلیل واگذاری نادرست مشکلاتی برای‌شان به وجود آمد، باعث شده تا این طیف کارگری به آینده خود امیدوار ‌شوند و آستین‌ها را برای آغاز فصل جدید کار بالا بزنند.
دبیر سندیکای کارگران هفت تپه در رابطه با وضعیت کنونی این واحد تولیدی بعد از اتمام اعتراضات و اعتصابات به «ابتکار» می‌گوید: «حالمان خوش می‌شود اگر خودمان بخواهیم و بدانیم که با همکاری و حمایت می‌توانیم هفت‌تپه را به دوران اوجش بازگردانیم و از این فضای غبارآلود هم خارج شویم». فریدون نیکو‌فرد، دبیر سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه در مورد آخرین وضعیت این کارخانه تولیدی که به دلیل اعتراضات و اعتصاب‌ها در ماه‌های اخیر کارگران مدتی تعطیل بود‌، یادآور می‌شود: «پس از اینکه قسمتی از معوقات کارگران نیشکر هفت تپه به حساب‌شان واریز شد، رفته رفته آرامش به کارگران باز گشته است و اگر مشکلات در مورد تامین قطعات و ... بر طرف شود آماده کار هستیم. البته ناگفته نماند که اکنون چند قسمت کارخانه در حال فعالیت است که همین موضوع نوید دهنده روزهای خوبی است. همه ما امیدواریم که روند کارخانه همینطور پیش برود و با حمایت دولت و تیم مدیریتی کارخانه مشکلات این واحد صنفی برطرف شود».
وی با اشاره به برخی خواسته‌های کارگران و اینکه این مطالبات کاملا صنفی است، ادامه می‌دهد: «ما حالمان خوب می‌شود البته باید خودمان بخواهیم و بدانیم به چه و در مورد چه چیزی اعتراض می‌کنیم. مدیریت کارخانه سعی در پیگیری وضعیت یکی از کارگران دارد ولی باید بدانیم که این موضوع از حوزه اختیارات دولت و کارخانه خارج است و با خونسردی باید موضوع را پیگیری کنیم و یادمان نرود که تنها در فضایی آرام و به دور از هیجانات مشکلات برطرف خواهد شد. کارگران نیشکر بعد از وقفه به وجود آمده در حال شروع به کار هستند البته این روزها در هفت تپه باران‌های شدیدی می‌بارد و برای شروع کار باید منتظر قطع باران باشیم که این وقفه به مسئولان برای تامین امکانات هم کمک خواهد کرد».
عضو سندیکای کارگری هفت تپه با تاکید بر اینکه کارگران این کارخانه همواره پای کار و مسئولیت‌پذیر هستند، اضافه می‌کند: «برای بازگشت جایگاه نیشکر هفت تپه مدیران کارخانه باید برنامه‌های مدونی برای آینده داشته باشند و با حمایت دولت تدبیر و امید بتوانند گام‌های محکمی را برای باز آفرینی کارخانه بردارند و کارخانه را برای تولید و حتی صادرات به کشورهای همسایه آماده کنند. در غیر این صورت وضعیت تغییری نخواهد کرد. این نکته را باید در نظر داشته باشید که کارگران هفت تپه همواره پای کار و مسئولیت‌پذیر هستند و کارگری را افتخار خود می‌دانند، اگر اعتراض یا اعتصابی دارند صرفا در جهت اصلاح وضعیت کارخانه است».


این فعال کارگری با اعلام برائت از نیروهای تندرو و خارجی که قصد دارند مسیر اعتراضات کارگری را در ایران تغییر بدهند و فضا را غبارآلود کنند، می‌گوید: «هرگاه شما دیدید که اعتراضات کارگری دچار گره یا بن‌بستی شد، شک نداشته باشید که به دلیل تبلیغات و حاشیه‌سازی‌های رسانه‌های خارجی است و برخی هم در فضای مجازی برای خودنمایی قصد تغییر مسیر را دارند. ولی این موضوع کاملا روشن است که کارگران ایرانی به‌خصوص کارگران کارخانه هفت تپه هیچ‌گاه در مسیر تبلغات خارجی‌ها حرکت نخواهند کرد و انسجام ملی و دفاع از منافع ملی وظیفه همه کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه است. در چنین شرایطی باید از ما حمایت شود تا بتوانیم دست به دست هم دهیم و کار خودمان را با کنار زدن فضاسازی‌ها و حاشیه‌سازی رونق دهیم تا همه بدانند اگر به خواسته‌های صنفی کارگران اهمیت داده شود ما به این وضعیت امیدواریم خواهیم شد و هیچ اعتراض کارگری در ایران رخ نخواهد داد».
نیکوفرد با پیشنهادی خطاب به مدیران و مسئولان وزارت کار و کارخانه‌ها ادامه می‌دهد: «یکی از کارهای اصولی وزارت کار و مسئولان کارخانه‌ها این است که در ابتدای استخدام و به کارگری کارگران به آنها آموزش دهند که چگونه، با چه روشی و در چه چارچوبی باید اعتراض و مطالبه‌گری کنند تا خدای ناکرده مسیر اعتراضات تغییر نکند».
سایر اخبار این روزنامه
پیام دهکردی در گفت‌وگو با «ابتکار»: گفت‌وگوی خردمندانه، حلقه مفقوده تئاتر است جلال خوش چهره زمان پرسش از مخالفان طرح «اقتصاد مدرسه» چه نکات مثبت و چالش‌هایی پیش رو دارد؟ دو روی سکه درآمدزایی مدارس قیمت کاغذ تحریر مهار می‌شود؟ اسب سرکشی به نام کاغذ! کارگرانی که از تامین نیازهای‏شان درمانده شدند درآمد یک‌ماهه، دوام 10 روزه نتایج هزینه‌های سرسام‌آور صدا و سیما در جذب مخاطب بررسی شد بودجه‌های نجومی و مخاطبان ناراضی مذاکرات صلح یمن با توافق اولیه سیاسی میان دو گروه یمنی همچنان در حال پیگیری است ائتلاف عربی در تکاپوی خروج از زمین سوخته رهبر انقلاب: دشمن در تهاجم به معنویات نیز همچون جنگ سخت، شکست خواهد خورد دبیر سندیکای کارگران هفت تپه در گفت‌وگو با «ابتکار»: حالمان خوب می‌شود اگر خودمان بخواهیم مطهری در دانشکده آزاد واحد تهران غرب: برای کسانی که جلوی آزادی بیان را می‌گیرند گاهی«کف گرگی» لازم است مهر ایران؛ گامی بزرگ در مسیر اشتغال های کوچک ۱۱ سال حمایت از معیشت و کسب و کارهای خرد با پرداخت ۴ میلیون فقره وام قرض الحسنه مهر ایران؛ گامی بزرگ در مسیر اشتغال های کوچک ۱۱ سال حمایت از معیشت و کسب و کارهای خرد با پرداخت ۴ میلیون فقره وام قرض الحسنه