«همدلی» مجادله‌های «ضرغامی» و «آشنا» در فضای مجازی در باره بودجه سال 98 را بررسی کرد

جنگ زرگری در توئیتر
همدلی| گروه سیاسی- محسن فیض‌اللهی ـ جنجال‌های مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور پایانی ندارند، هر هفته خبری از حسام‌الدین آشنا در لیست اتفاقات روز رسانه‌های داخلی منتشر می‌شود. آشنا را با ادبیاتی رمزی و مبهم می‌شناسند. مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در فضای مجازی به‌خصوص توئیتر بسیار فعال است. برخی او را به خاطر پاسخ‌های صریح و واکنش‌های تندش به اظهار نظرهای دیگران، «تک تیرانداز دولت در توئیتر» نامیده‌اند. شاید یکی از اشخاصی که بیشترین مجادله و حاشیه‌ها با حسام‌الدین آشنا در فضای مجازی دارد، مهندس عزت‌الله ضرغامی رئیس پیشین سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی است. این روزها ضرغامی نیز به یکی از چهره‌های خبرساز فضای مجازی تبدیل شده است. اخیرا مساله مورد انتقاد ضرغامی لایحه بودجه سال 98 و همچنین فیلترینگ تلگرام بود که باعث شد جنجال برانگیز باشد. هنوز چند روز از تقدیم لایحه بودجه 98 در 6 جلد به مجلس نگذشته که حاشیه‌های آن دامن دولتی‌ها و همچنین منتقدان دولت را گرفت.
هنوز جنجال‌ها و دردسرهای لایحه بودجه 97 از یادمان نرفته است. بودجه‌ای که از زمان ارسالش به مجلس از سوی دولت، پر سر و صدا ظاهر شد و با گذشت بیش از یک‌ماه و نیم از بررسی آن در کمیسیون تلفیق به صحن علنی مجلس رفت. افزایش بودجه برخی از نهادها که زیر‌مجموعه‌های وسیعی نیز داشتند و بعضی دیگر تنها یک مجموعه را شامل می‌شدند، واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و بین کاربران ایرانی برانگیخت. حال بودجه 98 نیز واکنش‌های خاص خود را به همراه داشت. یکی از اولین کسانی که نسبت به لایحه بودجه 98 دولت، واکنش‌ نشان داده، عزت‌الله ضرغامی است. او در فضای مجازی و در حساب کاربری توئیتری خود به نحوه و چگونگی سیاست‌های اقتصادی دولت در تنظیم بودجه انتقاد کرد. این واکنش ضرغامی، بدون جواب نماند. مثل همیشه آشنای همیشه مسلح در حساب توئیتری، او را نواخت و انتقاد‌هایش را به طور شفاف و صریح جواب داد که بازتاب گسترده‌ای نیز در رسانه‌ها به همراه داشت. البته پیشتر، در موارد دیگری به توئیت‌های و اظهار نظر‌های ضرغامی پاسخ داده بود.
کنایه ضرغامی به بودجه 98 دولت


به گزارش جماران؛ عزت‌الله ضرغامی در حساب توییتری خود نوشت:
«‌پس از بررسی مقدماتی، دریافتم ‎بودجه ۹۸ با بودجه سال های گذشته تفاوت چندانی ندارد.
اگر آقای روحانی مردم را به ‎مقاومت می‌خواند باید روح این فراخوان در بودجه دولت هم منعکس شود.
گویا آقای رئیس جمهور و تیم اقتصادی شان هنوز شرایط ‎جنگ اقتصادی را باور ندارند!»
ارجاع ضرغامی به بودجه صداو سیما
این در حالی است که حسام‌الدین آشنا با توجه به تقدیم کردن لایحه بودجه در هفته اخیر به مجلس در پاسخ به توئیت ضرغامی، با کنایه نوشت که هنوز مجلس لایحه بودجه را تحویل نگرفته‌ است. حسام الدین آشنا در حساب توئیتری خود نوشت: «شما آن‌را در شورای انقلاب فرهنگی دیدی یا در شورای فضای مجازی یا جای دیگر؟ آیا نسخه‌ای که به شما تقدیم شد امضای رئیس جمهور را داشت؟ 
پیشنهاد شما برای ‎شرایط‌جنگ‌اقتصادی به خصوص بودجه صدا و سیما چیست؟»
به نظر می‌رسد حسام الدین آشنا همان جنجالی که قبلا توسط برخی نمایندگان مجلس و برخی ناظران عمومی در مورد تخصیص بودجه‌ای که برای صدا وسیما در نظر گرفته شده به وجود آمد را امروز به زبان دیگر پیش کشیده و در شرایط جنگ اقتصادی بودجه صدا وسیما را که ضرغامی در مورد آن چیزی نگفته است، به رخ او کشیده است. سال 97 برخی از نمایندگان منتقد بودجه‌ صدا و سیما بودند. با اینکه در لایحه بودجه سال 97، بودجه صدا وسیما 1500 میلیارد تومان برآورد شده بود و افزایش به میزان 7/0 درصد از بودجه عمومی در آن رعایت نشد، دولت را به این امر متهم کردند که خلاف برنامه ششم توسعه عمل کرده‌است. حال حسام‌الدین آشنا با کنایه به ضرغامی می‌گوید چرا بودجه تعیین شده برای صدا وسیما را خلاف شرایط جنگ اقتصادی نمی‌داند. تا کنون ضرغامی به پرسش‌هایی که توسط مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور مطرح شده است پاسخی نداده است. باید منتظر ماند، ضرغامی در مورد این پرسش‎ها چه نظری دارد.
‌تحقیقات ضرغامی
اظهار نظر ضرغامی تنها در حساب توئیتری او محدود نشده، بلکه در ویژه‌برنامه روز دانشجو که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به تنظیم بودجه 98 توسط دولت، گفت: من تحقیق کردم بودجه 98 هیچ فرقی با بودجه امسال ندارد، ما اگر قرار باشد اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم و در مقابل فشارهای آمریکا و دشمن بایستیم باید برای بودجه برنامه داشته باشیم. هیچ ردپایی در بودجه 98 از نگاه مقاومتی نیست و دولت از الان به این فکر است که از صندوق ذخیره ارزی و توسعه ملی دوباره پول بگیرد و خرج کند.
از موضوعات دیگری که ضرغامی در این نشست به آن پرداخته فیلترینگ تلگرام است. ضرغامی در این نشست درباره پیام رسان‌ها گفت: فضای مجازی در ایران ناقص الخلقه متولد شده است، ما در حوزه پیام رسان‌ها عقب ماندگی داریم، تلگرام هم از داخل پشتیبانی ویژه ای پیدا کرد و نزدیک سه سال دوپینگ فنی و سیاسی شد و به عنوان یک پیام رسان متمرکز معرفی شد و آرام آرام هم توانست ممبرهایش را افزایش دهد. زمانی که به 2 میلیون عضو رسید من گفتم باید پیام رسان های داخلی را تقویت کنیم ولی توجهی نشد.
وی در ادامه سخنان خود، دولت را متهم ردیف اول فیلترینگ تلگرام معرفی کرد و گفت: فیلتر اول تلگرام با دستور رئیس جمهور انجام شد، البته من می بینیم برخی در این رابطه شایعاتی درست می کنند که اصلا اینگونه نیست. وقتی در اغتشاشات دی ماه دیدیم هماهنگی‌ها در تلگرام انجام می شود در شورای عالی فضای مجازی بحث شد و با دستور آقای رئیس جمهور، تلگرام فیلتر شد.
معزی: بی‌حافظه‌ایم نه اینقدر!
این در حالی است که علیرضا معزی دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت در پاسخ به اظهارات ضرغامی در توئیتر خود با کنایه نوشت: شنیده‌اید بی‌حافظه‌ایم اما نه اینقدر! راستی؛ فیسبوک و توییتر را کی فیلتر کرد، الان چه کسانی دنبال فیلتر اینستاگرام‌اند؟
به گزارش ایلنا، علیرضا معزی در توییتر خود نوشت:
«برادر بزرگوار آقای ضرغامی جهت یادآوری عرض می‌کنم تلگرام نه با رای دولت و روحانی که با حکم قضایی فیلتر شد ولی دوستان شما ریشخند کردند: دولتِ تلگرام! شنیده‌اید بی‌حافظه‌ایم اما نه اینقدر! راستی؛ فیسبوک و توییتر را کی فیلتر کرد، الان چه کسانی دنبال فیلتر اینستاگرام‌اند؟».