رئیس‌جمهور فرانسه در یک سخنرانی تلاش کرد اعتراضات را آرام کند پرچم سفید ماکرون

ماکرون در سخنرانی‌اش از افزایش حداقل دستمزد و حذف برخی مالیات‌ها گفت
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، شب دوشنبه به وقت پاریس در یک سخنرانی تلویزیونی با عقب‌نشینی از برخی سیاست‌ها و وعده تغییرات در رویکردهای اقتصادی دولتش تلاش کرد تا اعتراضات خشمگین جلیقه‌زردها را که چهارهفته تکرار شده و روند روبه‌رشدی داشته است، آرام کند. ماکرون البته همزمان انتقاداتی هم به خشونت‌ها و آشوب‌های این اعتراضات داشت. رئیس‌جمهور فرانسه «هرج‌ومرج‌های هفته‌های گذشته» را «غیرقابل‌قبول» خواند و از ناآرامی مردم و تشویش کشور گفت. به گزارش یورونیوز فارسی، ماکرون درعین حال خاطرنشان کرد که ممکن است با سخنان خود برخی را آزرده خاطر کرده باشد.
امانوئل ماکرون با اشاره به خشونت‌های هفته‌های گذشته گفت وقتی خشونت به امری متداول تبدیل شود آزادی متوقف خواهد شد. وی تاکید کرد که مطمئن است می‌توان راهی برای خروج از بحران پیدا کرد.
رئیس‌جمهوری فرانسه در این راستا یادآور شد که به دولت دستورهایی برای حل مشکلات داده است. او گفت برخی خشم‌ها و نارضایتی‌ها را که از سال‌های دور جمع شده‌اند، به خوبی احساس کردم و معتقدم نمی‌توان آنها را فراموش کرد.


ماکرون در ادامه ضمن اشاره به اینکه قصد دارد در کشورش «وضعیت اضطراری اقتصادی و اجتماعی» برقرار کند، خاطرنشان کرد که خشم و نارضایتی عمومی را به خوبی درک کرده و پیشتر سعی کرده برای آن‌ها راه حلی بیابد، از جمله موضوع مالیات سوخت که با حذف آن از بودجه سال آینده به کلی آن را لغو کرده است.
به گفته ماکرون بر ساعات اضافه‌کاری از این پس مالیات تعلق نمی‌گیرد و از سال آینده یک صد یورو به حداقل دستمزد اضافه خواهد شد.
رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین از شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی خواست برای کارمندان خود پاداش آخر سال وضع کنند. به گفته ماکرون این پاداش نیز از این پس مشمول مالیات قرار نخواهد گرفت.
وضع مالیات مضاعف بر غول های بزرگ اینترنتی (گافا) که منافع زیادی در فرانسه کسب می کنند از دیگر راهکارهای ارائه‌شده توسط ماکرون برای افزایش درآمد ناشی از کسب مالیات عنوان شد.
امانوئل ماکرون همچنین بر مبارزه با فرار مالیاتی تاکید کرد و گفت که مسئولان شرکت‌های بزرگ فرانسوی باید مالیات خود را در فرانسه پرداخت کنند.
امانوئل ماکرون تاکید کرد دیگر تدابیر درنظرگرفته‌شده در ارتباط با شرکت‌ها به تدریج طی روزهای آینده پس از نشست با مسئولان شرکت‌های بزرگ اعلام خواهد شد.
حذف طرح افزایش مالیات بر سرمایه برای حقوق بازنشستگی کمتر از دو هزار یورو از دیگر نکاتی بود که رئیس‌جمهوری فرانسه در سخنان خود به آن اشاره کرد.
امانوئل ماکرون همچنین تاکید کرد در ادامه رایزنی‌ها قصد دارد با شهرداران مناطق مختلف دیدار و گفت‌وگو کند.
رئیس‌جمهوری فرانسه در حالی پس از یک‌ماه از آغاز جنبش «جلیقه‌زردها» سرانجام لب به سخن باز کرد که پیشتر ترجیح داده بود با جلوراندن ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر و دادن وعده تعلیق و سپس حذف مالیات بر سوخت آتش شعله‌ور شده اعتراض‌ها را خاموش کند.
نتیجه اصلی اظهارات ماکرون را احتمالاً باید انتهای هفته یعنی در روزهای شنبه و یکشنبه جست‌وجو کرد، زمانی که اگر جلیقه‌زردها بخواهند اعتراضاتشان را ادامه دهند، پنجمین هفته اعتراضات آن‌ها خواهد بود. اگر اعتراضات جلیقه‌زردها با وجود عقب‌نشینی‌های ماکرون پایان نیابد، کار برای رئیس‌جمهور فرانسه بسیارسخت خواهد شد. هفته گذشته بسیاری از حاضران تظاهرات شعار «ماکرون استعفا» سر داده بودند.
در میان واکنش‌های اولیه به اظهارات ماکرون، رهبران احزاب سیاسی فرانسه موضعی منتقدانه نسبت به صحبت‌ها و سیاست‌های ماکرون داشتند. به گزارش یورونیوز فارسی، رهبر حزب چپ‌گرای «فرانسه سرکش» که از احزاب مخالف دولت است، با ناکافی‌خواندن حرف‌های «رئیس‌جمهور ثروتمندان» گفت نمی‌توان با وعده توزیع پول آتش خشم «شورش» به راه افتاده را خاموش کرد. ژان لوک ملانشن، گفت مرحله پنجم آنچه «انقلاب شهروندی» خواند، شنبه اجرا می‌شود، هر چند تاکید کرد تصمیم اصلی در این باره را کسانی که این جنبش را آغاز کرده‌اند می‌گیرند. ملانشن همچنین اشاره کرد که در اظهارات رئیس‌جمهور حرفی از بیکاری، کارگران پاره‌وقت، زندانیان، کارمندان دولت و دانشجویان مطرح نشده است: «مردم بهای تمام چیزهایی را خواهند پرداخت که ماکرون حرف‌شان را می‌زند. اغنیا هیچ بهایی نخواهند داد.»
حزب سوسیالیست فرانسه به رهبری اولیویه فور با انتقاد از ماکرون گفت که او مسیر سیاست‌هایش را تغییر نداده است و پیشنهاد او به‌عنوان ابتکار جدید همان سیاست سارکوزی است. او گفت که سیاست حذف مالیات از ساعات اضافه کاری معنایش این است که فشار به بیکارها و بازنشسته‌ها افزایش می یابد.
یانیک ژدو سرلیست اکولوژیست های فرانسوی برای انتخابات اروپا گفته است که ماکرون هیچ چشم‌اندازی برای تغییر رویکرد محیط زیستی دولت و عدالت اجتماعی ارائه نکرد.
مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی «اجتماع ملی» که در انتخابات ریاست‌جمهوری رقیب اصلی ماکرون بود، ضمن استقبال از پذیرش اشتباهات توسط ماکرون گفت رئیس‌جمهور مسیر خود را اصلاح نمی‌کند. به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، لوپن از اقدام امانوئل ماکرون در اذعان به اشتباهاتش در سیاستگذاری‌های مالیاتی استقبال کرد اما خاطر نشان کرد که او تمایلی به پذیرفتن «نواقص مسیر سیاسی خود» ندارد و این امتیازات را به عنوان یک «عقب‌نشینی تاکتیکی» داده است: «ماکرون در مواجهه با اعتراضات تدابیر پر اشتباهش در راستای سیاستگذاری مالیاتی را رد می‌کند اما او در عین حال نمی‌خواهد بپذیرد که الگوی مدیریتی او به چالش کشیده شده است. این الگو آکنده از افراط‌گری در جهانی شدن، رقابت ناعادلانه، تجارت آزاد گسترده و مهاجرت انبوه همراه با تمامی تبعات فرهنگی و اجتماعی آن است. به طور خلاصه ماکرون تنها دست به یک عقب نشینی تاکتیکی زده است.»
یورونیوز همچنین گزارش می‌دهد، جمهوری‌خواهان فرانسه که جناح راست فرانسه را شامل می‌شوند، تمهیدات ماکرون برای افزایش حداقل دستمزد را تبدیل جامعه به جامعه حداقل حقوق ارزیابی کرده‌اند و گفته‌اند که ماکرون تنها خرده چیزهایی برای خاموش‌کردن خشم فرانسوی‌ها به آنها پیشنهاد می‌کند و این اقدامات را ناکافی ارزیابی کرده‌اند.
بنوآ امون رهبر جنبش «نسل اس» گرایش چپ منشعب از حزب سوسیالیست گفته است ما منتظر توزیع واقعی ثروت هستیم. او عدم تغییر موضع ماکرون در ارتباط با مالیات بر ثروت را مورد انتقاد قرار داد و از فقدان مشارکت شرکت‌های بزرگ و همچنین بانک‌ها و سهامداران عمده در کاهش آلودگی انتقاد کرد.
حزب سوسیالیست فرانسه به رهبری اولیویه فور با انتقاد از ماکرون گفت که او مسیر سیاست‌هایش را تغییر نداده است و پیشنهاد او به‌عنوان ابتکار جدید همان سیاست سارکوزی است. او گفت که سیاست حذف مالیات از ساعات اضافه‌کاری معنایش این است که فشار به بیکارها و بازنشسته‌ها افزایش می‌یابد.
یانیک ژدو سرلیست اکولوژیست‌های فرانسوی برای انتخابات اروپا هم گفته است که ماکرون هیچ چشم‌اندازی برای تغییر رویکرد محیط‌زیستی دولت و عدالت اجتماعی ارائه نکرد.
اگرچه برخی از جلیقه‌زردها تمهیدات ماکرون را «اولین قدم مثبت» ارزیابی می‌کنند اما بیشتر جلیقه‌ زردهایی که با روزنامه لوموند صحبت کرده‌اند می‌گویند که از صحبت‌های رئیس‌جمهوری ناامید شده‌اند. آن‌ها می‌گویند منتظر اقدام واقعی هستند و برای همین به اعتراضشان ادامه خواهند داد.
از سوی دیگر، سندیکای اتحاد ملی دبیرستانی‌ها نیز در پی سخنان ماکرون سه‌شنبه را «سه‌شنبه سیاه» اعلام کردند و دست به اعتصاب زدند. در هفته‌های گذشته، شنبه‌های راهپیمایی اعتراضی جلیقه‌زردها، «شنبه سیاه» خوانده می‌شد. حدود یک هفته است که دبیرستانی‌ها و دانشجویان در ادامه جنبش جلیقه‌زردها، کلاس‌های برخی دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها را تعطیل کرده‌اند و دست به اعتصاب و راهپیمایی می‌زنند. با اینکه مشارکت در این اعتصاب روز دوشنبه بسیار کاهش یافته بود (اعتصاب ۱۲۰ دبیرستان در روز دوشنبه در مقایسه با ۴۰۰ دبیرستان در هفته گذشته) یک سندیکای دبیرستانی خواهان ادامه اعتراضات در روز سه‌شنبه شد.
از طرف دیگر، در حالی که مخالفان ماکرون خواستار ادامه اعتراضات شده‌اند، یک نظرسنجی حاکی از این است که اکثریت نه‌چندان قاطعی از مردم، اقدامات دولت را کافی توصیف کرده‌اند و خواستارپایان اعتراضات شده‌اند. به گزارش ایسنا، پایگاه
‏OpinionWay نتایج نظرسنجی خود را منتشر کرده که نشان می‌دهد، ۵۴درصد از شهروندان فرانسوی معتقدند اقدامات مقابله با بحرانی که از سوی رییس‌جمهور اعلام شد واکنشی موفقیت‌آمیز به خواسته‌های معترضان جلیقه زرد بوده و این اعتراضات باید متوقف شود؛ اما ۴۵درصد خواستار ادامه اعتراضات شده‌اند. ۵۰درصد سخنرانی ماکرون را قانع‌کننده ندانستند و ۴۹درصد از صحبت‌ها و برنامه‌های او استقبال کردند. همزمان اما جلیقه‌زردها همچنان با ۶۶درصد، حمایت اکثریت مردم را با خود دارند و تنها ۳۴درصد گفته‌اند از معترضان حمایت نمی‌کنند. در میان سیاست‌های اعلام ماکرون نیز، لغو مالیات بر پاداش سالانه ۶۰درصد، افزایش حداقل دستمزد ۶۸درصد، لغو حق بیمه‌ای حقوق بازنشستگی که مبلغ آن کم باشد ۷۲درصد و لغو مالیات بر کار تمام‌وقت ۷۸درصد موافقت شرکت‌کنندگان در نظرسنجی را با خود داشته‌است.
در حالی که منتقدان ماکرون از ناکافی‌بودن صحبت‌ها و سیاست‌های او می‌گویند، یک مقام دولتی از هزینه اجرای این پیشنهادات گفته است. معاون وزیر امور اقدام دولتی و حسابرسی دولت فرانسه اعلام کرده، پیشنهادات ارائه‌شده از سوی رئیس‌جمهوری برای مقابله با بحران اقتصادی و اجتماعی در کشور هزینه‌ای بالغ بر ۹.۱ تا ۱۱.۴ میلیارد دلار در بر خواهد داشت. اولیویه دوسو گفت: «ما در حال حاضر به دنبال تعیین دقیق این هزینه هستیم تا منابع مالی لازم را تامین کنیم.»