گزارش «همدلی» از ادامه روند کاهشی قیمت‌ دلار در بازار آزاد چهارراه استانبول آرام شد

دست‌اندرکاران بازار می‌گویند صف طولانی برای فروش تشکیل نشده و این اتفاق نشان می‌دهد هیجانی در بازار وجود ندارد
همدلی| اقتصادی: «نزدیک به چهار هفته از آغاز روند نزولی قیمت دلار و یورو می‌گذرد و بازار تقریبا خلوت است.» این‌ مطلب بخشی از اظهارنظرهای فعالان بازار است که در گفت‌وگو با «همدلی»، از فضای حاکم بر چهارراه‌استانبول طی هفته‌های اخیر، حکایت می‌کنند. آرامش چهارراه‌استانبول در حالی از زبان فعالان بازار به گوش می‌رسد که بر اساس اخبار رسمی، قیمت ارزهای بین‌المللی نیز در حال کاهش است؛ دیروز قیمت دلار در بازار آزاد، 10 هزار و 400 تومان بود و آنطور که برخی از صراف‌ها گفتند، نرخ یورو نیز در این بازار کاهشی شد و خود را به 12 هزار و 300 تومان رساند.
مصطفی خانزادی، کارشناس بازار ارز، در این باره به «همدلی» می‌گوید: «به دلیل اینکه بازار راکد است، فعالیتی نداریم، خرید و فروش زیادی هم در جریان نیست و در کل فضای آرامی را شاهد هستیم.» خانزادی با اشاره به قیمت‌ ارزهایی که در حال کاهش است، صحبت‌های خود را اینطور کامل می‌کند: «به دلیل اینکه قیمت‌ها رو به پایین است، مردم بیشتر فروشنده هستند و کسی تمایلی به خرید ارزها برای سرمایه‌گذاری ندارد؛ حدودا یک ماهی می‌شود که شاهد این
روند هستیم، یعنی از روزی که قیمت دلار به 11 هزار تومان رسید؛ همچنین این نکته نیز قابل تامل است که شاهد صف‌های طولانی برای فروش نیستیم، تحلیل من


این است که بازار منطق خود را به دست آورده است.»
صحبت از افت قیمت ارز در حالی حالا از زبان صراف‌ها به گوش می‌رسد که همین چند ماه پیش اخبار غیر رسمی حکایت از این داشت که حدودا 25 میلیارد دلار ارز خانگی وجود دارد و تحلیل‌گران اقتصادی بارها هشدار دادند که باید با مدیریت بانک مرکزی این ذخایر ارزی باید به چرخه اقتصادی بازگردد. آن‌روزها بسیاری از آگاهان اقتصادی بر این باور بودند به دلیل نا امنی در فضای کسب و کار، بخش زیادی از نقدینگی به دلار تبدیل شده است.
همین اتفاق در بازار طلا و سکه نیز وجود داشت و صف‌های خرید شلوغی با رسیدن سکه به پنج میلیون تومان در سطح شهر خاطر مردم رهگذران را آزرده کرده بود. حالا اگر چه گزارش‌های میدانی و حتی اخبار رسمی نشان می‌دهد که با کاهش نرخ ارز، هنوز قیمت بسیاری از کالاهای اساسی کاهش نیافته، اما به باور بسیاری از آگاهان اقتصادی اتفاق خوبی که این‌روزها افتاده این است قیمت طلا و سکه نیز همپای ارزهای بین‌المللی با روندی نزولی همراه شده است. نکته قابل توجه این است که با وجود ثابت ماندن نرخ طلا در بازارهای بین‌المللی، قیمت هر گرم طلای 18 عیار و سکه در حال کاهش است. آنطور که محمد کشتی‌آرای، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر، در گفت‌وگو با «همدلی»، از فضای بازارهای داخلی حکایت می‌کند: «قیمت جهانی طلا در روزهای اخیر تغییری
نکرده و همچنان با یک هزار و 248 دلار به فروش می‌رسد.»
کشتی‌آرای در ادامه می‌گوید: «از اولین روز هفته شاهد این روال هستیم، به دلیل مدیریت بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز قیمت طلا و سکه نیز رو به کاهش است و با رسیدن دلار به کانال 10 هزار تومانی، قیمت سکه از روز اول هفته تا به امروز 280 تومان افت کرده است.»
افت مثبت...
افت قیمت طلا و جواهر اتفاق خوشایندی در اقتصاد ایران است که به طور مستقیم و غیر مستقیم بر معیشت بسیاری از دهک‌های درآمدی جامعه تاثیر دارد، اما ابهاماتی را هم به دنبال داشته است. حالا این پرسش از سوی آگاهان اقتصادی مطرح می‌شود که ثبات در بازار ارز را چگونه باید تعریف کرد؛ فضای آرام این روزها یا فضای شلوغی که چند وقت پیش خود را به مردم نشان داد؟ ماجرای این ابهام از این قرار است؛ وقتی برای اولین بار قیمت دلار در سال 91 ناگهانی سه برابر شد بسیاری از صادرکنندگان و فعالان حوزه گردشگری ابراز امیدواری کردند در صورتی‌که سیاست‌گذاران اقتصادی بتوانند آگاهانه کاهش ارزش پول ملی را حفظ کرده و به شیوه‌های دستوری نرخ ارز در بازار آزاد را کاهش ندهند می‌توان چشم انداز مثبتی را در خصوص توسعه صادرات و رونق گردشگری متصور شد. استدلال آنها همان شیوه‌ای بود که چین در پیش گرفت و سال‌ها پیش با کاهش ارزش پول ملی خود توانست اقتصاد خود را رونق بخشد.
قیمت‌ها قابل پیش‌بینی نیست
از سوی دیگر این نگرانی‌ها در حالی مطرح هستند که به باور بسیاری از فعالان با تجربه بازار یا حتی کارشناسان اقتصادی، قیمت طلا در بازار غیر قابل پیش بینی است. چرا که بارها ثابت شده است که حتی با کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی، قیمت طلا و سکه در بازار داخلی با گرانی همراه شده‌اند.
با چنین روایت‌هایی است که حالا رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر نیز در پاسخ به اینکه فضای بازار را در روزهای آینده چگونه ارزیابی می‌کنید، با اطمینان سخن نمی‌گوید و هر اتفاقی در جمهوری را وابسته به نوسان نرخ ارز عنوان می‌کند؛ «نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در روزهای آینده قیمت‌ها در کجا می‌ایستد، اما اگر روند نزولی دلار ادامه داشته باشد، قیمت طلا و سکه نیز کاهش می‌یابد.» کشتی‌آرای در ادامه افزود: «مردم بیشتر فروشنده هستند و در کل تقاضا کاهش یافته است و هر گونه معامله‌ای با احتیاط انجام می‌گیرد.»
به گفته کشتی‌آرای: «قیمت سکه و طلا در بازار امروز هم روند کاهشی داشت؛ هر عدد سکه تمام بهار طرح جدید با ۱۲۶ هزار تومان کاهش نسبت به روز دوشنبه، به سه میلیون و ۶۱۰ هزار تومان رسید.»
به‌ گزارش ‌ایسنا، از یکشنبه‌ هفته‌ جاری که روند کاهشی قیمت سکه و طلا آغاز شد، به نظر می‌رسد که این روند هم‌چنان ادامه‌ داشته باشد، چراکه به گفته ابراهیم محمد ولی، روند کنونی بازار، کاهش قیمت‌ها را نشان می‌دهد و این وضعیت هم‌چنان ادامه‌دار خواهد بود تا نرخ طلا و سکه به قیمت‌های واقعی و مدنظر بازار برسد.
رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران، در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: «در بازار هر مثقال طلای ۱۷ عیار  یک میلیون و ۳۸۲ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۱۹ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت دارد.»
او با بیان این‌که قیمت اونس جهانی طلا ۱۲۴۹ تومان است، گفت‌: با وجود افزایش قیمت طلا در بازار جهانی نرخ آن در بازار داخلی رو به کاهش است و سکه نیز همین روند را ادامه‌ داده است، چراکه هر عدد سکه طرح جدید تمام بهار آزادی، سه میلیون و ۶۱۰ هزار تومان و هر عدد سکه طرح قدیم، سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.
رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران، ادامه‌ داد: نیم سکه، یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود، ربع سکه یک میلیون و ۶۰ هزار تومان و سکه  گرمی ۶۵۰ هزار تومان قیمت دارد.
محمدولی تاکید کرد: کاهش قیمت سکه و طلا به دلیل این است که مسوولان در تلاش هستند تا آن را به اندازه کافی و قیمت مناسب برای مردم تامین کند و اگر بتوانند جلوی افزایش قیمت آن را بگیرند، هم‌چنان انتظار کاهش قیمت وجود دارد و رونق به بازار زندگی مردم برمی‌گردد.
او با اشاره به حباب قیمتی حدود ۵۰۰ هزار تومانی هر عدد سکه تمام بهار آزادی، گفت‌: این حباب می‌تواند کمتر باشد، به شرط این که بانک مرکزی سکه را در بازار و بین مردم به اندازه کافی عرضه کند چراکه اگر سکه به وفور در بازار باشد، حباب آن به حداقل
خواهد رسید.