چگونه دردانه برانکو محبوب کی‌روش شد

در لیست اولیه تیم ملی ایران اسمی به چشم می‌خورد که تعجب همه فوتبال‌دوستان را به همراه داشته است‌.
با اعلام لیست اولیه تیم ملی ایران برای حضور در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در سال 2019 به نامی عجیب و بسیار سوال‌برانگیزبر می‌خوریم‌. فرشاد احمدزاده؟! چگونه این بازیکن توانسته با کمترین دقایق بازی در هفته‌های گذشته لیگ لهستان و در حالی که زمزمه‌های بازگشت او به فوتبال ایران به دلیل نارضایتی تیم لهستانی از این بازیکن به لیستی راه یابد که بسیاری از دیگر بازیکنان باوجود درخشش چشمگیر نتوانسته‌اند جایی برای خود در این فهرست دست و پا کنند؟
دُردانه برانکو که با حضور در پرسپولیس و حمایت همه‌جانبه این سرمربی کروات توانست به یکی از ارکان اصلی دو قهرمانی پیاپی سرخ‌پوشان بدل شود هیچ‌گاه مدنظر سرمربی تیم ملی ایران قرار نگرفت و حتی نام او در میان 50 بازیکن ابتدایی لیست کی‌روش قرار نمی‌گرفت، اکنون توانسته در بدترین شرایط فوتبالی خود در طول سه سال اخیر به جمع بازیکنان منتخب مرد پرتغالی فوتبال ایران راه یابد‌.
گویا صحبت‌های چند روز پیش احمدزاده بر‌علیه پیشکسوتان پرسپولیس برای کی‌روش خوشایند بوده است چرا که نمی‌توان دلیل و منطقی فوتبالی برای حضور احمدزاده در لیست تیم ملی آورد‌. با هیچ استدلال فوتبالی به نتیجه‌ای منطقی برای انتخاب احمدزاده از سوی کی‌روش دست نمی‌یابیم‌. بازیکن چپ‌پایی که بهترین نمایش‌های خود را با لباس پرسپولیس ارائه داده است اصلا در چند ماه گذشته در فرم ایده‌آل خود نبوده اما به طور ناگهانی در لیستی قرار می‌گیرد که مایه تعجب تمامی کارشناسان فوتبال ایران شده است‌.


همیشه ملاک‌های کی‌روش برای انتخاب بازیکنان تیم ملی بحث‌برانگیز و حاشیه‌ساز بوده است اما موافقان این سرمربی پرتغالی توانسته‌اند توجیهاتی چه منطقی و چه احساسی را برای این انتخاب‌ها ارائه دهند اما درباره فرشاد احمدزاده چه ملاکی مدنظر کارلوس بوده است؟ به هیچ‌وجه نگرش سرمربی تیم ملی در خصوص این انتخاب مشخص و معین نیست و این موافقان چشم و گوش بسته هم نمی‌توانند دلیلی حتی غیرمنطقی برای این گزینش کورکورانه بیاورند‌.
این گونه انتخاب‌ها از سوی کارلوس کی‌روش باعث رقم خوردن سوالاتی می‌شود که مطمئنا هیچ جوابی غیر از به حاشیه بردن تیم ملی ایران در آستانه جام ملت‌های آسیا نخواهد داشت‌. البته با شناختی که از کی‌روش داریم این امکان را باید بدهیم که در نهایت تعجب شاهد حضور شگفت‌انگیز احمدزاده در لیست نهایی تیم ملی ایران برای حضور در حساس‌ترین تورنمت ملی در قاره کهن نیز باشیم‌.
در ابتدای برنامه نود این هفته، عادل به مناسبت انتشار لیست اولیه تیم ملی ایران برای جام ملت‌های آسیا به سراغ لژیونرهای ایرانی رفت‌. او پیش از رسیدن به این بخش از برنامه، در بخش دیگری از برنامه گفته بود: فقط انتقال بازیکنان ایرانی به تیم‌های درجه چندم اروپایی به آنها کمک می‌کند تا در تیم ملی حضور داشته باشند‌. اما زمانی که عادل به معرفی لژیونرهای ایرانی می‌پرداخت با اشاره به نام عجیب احمدزاده در ادامه گفت: فرشاد احمدزاده را باباش هم به تیم ملی دعوت نمی‌کند‌. مگر اینکه دلش برای او تنگ شود‌. وگرنه واقعا دلیلی برای حضور او در تیم ملی نیست‌. زمانی که در ایران بازی می‌کرد هم دعوت نمی‌شد‌. او در ادامه به شرایط سایر بازیکنان ایرانی شاغل در خارج اشاره کرد و گفت بسیاری از آنها شرایط ایده‌آلی در آستانه جام ملت‌های آسیا ندارند‌.
لیست اعلام شده جدید کی‌روش چند بازیکن هم دارد که در اردوهای قبلی حاضر نبودند، اما نام‌شان در لیست اولیه جام ملت‌ها قرار گرفته است؛ با این حال دعوت شدن اکثر بازیکنان حاضر در لیست قابل پیش‌بینی بود‌. مانند تمامی لیست‌ها، به این لیست هم انتقاداتی وارد بود که عدم حضور بازیکن از تیم پدیده که امسال عملکردی بالاتر از انتظار داشته و حضور برخی نفرات که تیم‌هایشان نیمکت‌نشین هستند از جمله آنها بود‌.
دروازه‌بان‌ها
در میان دروازه‌بان‌های دعوت شده نام پیام نیازمند به چشم می‌خورد که برای اولین بار به تیم ملی دعوت شده است‌. نیازمند که فصل گذشته در پیکان و این فصل در سپاهان عملکرد مطمئنی از خود نشان داده است در کنارعلیرضا بیرانوند، امیر عابدزاده، سیدحسین حسینی و محمد رشید مظاهری پنج دروازه‌بان حاضر در لیست هستند‌.
بعید به نظر می‌رسد که نیازمند شانسی برای حضور در جام ملت‌ها داشته باشد ولی حضور این بازیکن در این لیست می‌تواند این نوید را به او بدهد که با تداوم عملکرد خوبش می‌تواند در تورنمنت‌های بعدی همراه تیم ملی باشد‌.
در این پست حضور بیرانوند و عابدزاده در جام ملت‌ها قطعی به نظر می‌رسد و مظاهری و حسینی باید برای حضور در لیست نهایی رقابت کنند‌.
مدافعان
لیست مدافعان تیم ملی شگفتی خاصی ندارد و نفرات دعوت شده کسانی هستند که در اردوهای قبلی نیز همراه تیم ملی بودند‌. عدم حضور نام شجاع خلیل‌زاده که این روزها از آماده‌ترین مدافعان لیگ است در این لیست کمی عجیب است‌. علاوه برشجاع، عزت پورقاز، محمد ایرانپوریان، آرمین سهرابیان، محمد طیبی و سیاوش یزدانی از نفراتی هستند که با وجود عملکرد خوب در لیگ، نام‌شان از لیست کنار گذاشته شده است‌. حضور رامین رضاییان، روزبه چشمی، سیدمجید حسینی، مرتضی پورعلی‌گنجی، احسان حاجی‌صفی و میلاد محمدی در لیست نهایی تیم ملی تقریبا قطعی است و بقیه نفرات باید برای حضور در لیست نهایی منتظر بمانند‌.
هافبک‌ها
مانند مدافعان، در لیست‌ هافبک‌ها هم شگفتی چندانی دیده نمی‌شود، شاید حضور احمد عبدالله‌زاده پس از مدتی غیبت تنها نکته جدید این لیست باشد‌. از میان اسامی نفرات حاضر در لیست، از حالا باید حضور سعید عزت‌اللهی، امید ابراهیمی، سامان قدوس، اشکان دژاگه، وحید امیری و مسعود شجاعی را در جام ملت‌های 2019 قطعی بدانیم و بقیه نفرات باید همچنان خودشان را به کی‌روش اثبات کنند‌. در میان‌ هافبک‌های این فصل لیگ برتر، امین قاسمی‌نژاد، فرشید اسماعیلی، مهدی کیانی و رضا اسدی عملکردی خوب داشته‌اند که انتظار حضور برخی از این نفرات حداقل در لیست اولیه می‌رفت ولی نظر سرمربی تیم ملی چیز دیگری بود‌.
مهاجمان
در این قسمت مهم‌ترین شگفتی لیست کی‌روش یعنی فرشاد احمدزاده حضور دارد‌. از میان نام‌های حاضر در لیست مهاجمان از حالا باید بلیت امارات را برای مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش، مهدی ترابی، کریم انصاری‌فرد و سردار آزمون رزرو کنیم‌. برخلاف خطوط دفاعی و میانی در خط حمله بازیکنی از لیست تیم ملی جا نمانده است‌.