راه اصلاح بودجه باز است


رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه رهبري رهنمودي به سران قوا داشته‌اند، گفت: ممکن است بنابر اين نظر، اصلاحاتي در بودجه 98 انجام دهيم. به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در پايان نشست مشترک سران سه قوه گفت: مقام معظم رهبري رهنمودي را دادند بر مبناي اين رهنمود جديد، جلسه‌اي داشتيم که اين سياست را چگونه اجرايي و عملياتي کنيم. البته جلسات ديگري هم ظرف اين هفته خواهيم داشت و تا هفته آينده نکاتي را که مورد نظر مقام معظم رهبري است، نهايي خواهيم کرد. وي افزود: در همين چارچوب ممکن است در مواردي هم براي بودجه سال آينده اصلاحاتي لازم باشد و بودجه ان شاء ا... آماده شده و به زودي تقديم مجلس شوراي اسلامي‌خواهد شد. رئيس جمهوري خطاب به ملت عزيز و بزرگ ايران تاکيد کرد: بعد از 13 آبان آمريکايي‌ها بسيار در انتظار اين بودند که شاهد يک بهم ريختگي در زمينه اقتصاد کشور باشند اما مردم بزرگوار و همه فعالان اقتصادي به گونه‌اي عمل کردند که خوشبختانه همه چيز به عکس شد.

روحاني ادامه داد: آمريکايي‌ها مي‌خواستند بعد از 13 آبان تورم، مشکلات اقتصادي، مسايل بازار، ارز و همه چيز را به نحو ديگري ببينند و خوشبختانه بانک مرکزي، بخش‌هاي ديگر اقتصادي و مردم عزيز و بزرگوار به گونه‌اي عمل کردند که کاملاً براي همه دنيا و براي داخل کشور ما محسوس است که آرامش مردم بعد از 13 آبان مقداري بيشتر شده و همه تلاش‌ها اين است که اين آرامش را ادامه دهيم و بتوانيم از مشکلات روي دوش مردم بکاهيم.

رئيس جمهوري با قدرداني از تلاش‌هاي صادرکنندگان براي پيشرفت خوب در سال جاري نسبت به سال گذشته و افزايش بيش از 13 درصدي در صادرات کشور، گفت: با چارچوبي که تعيين شده تا چگونه ارز صادرات غيرنفتي به داخل بازار و کشور برگردد، راه‌حل مطمئني براي درآمدهاي ارزي ما پيش‌بيني شده و ان شاء ا... اين راه مطمئن را ادامه مي‌دهيم.

روحاني گفت: بخشي از جلسه در مذاکره با وزير نفت و شرايط فروش نفت انجام شد و بحمدا... شرايط مناسب و خوبي داريم.

رييس جمهور گفت: هدف آمريکايي‌ها اين بود که جلوي صادرات نفت ما را بگيرند و مي‌خواهم به صراحت به مردم بگويم که صادرات نفت ما بعد از 13 آبان به مراتب بهتر از قبل از 13 آبان شده است. گزارش وزارت نفت هم اميدوارکننده بود. مواردي که تسهيلات مي‌خواست مورد توافق جمع سران سه قوه است.

روحاني افزود: بنابراين آمريکايي‌ها در زمينه نفت، ناموفق بودند در زمينه اوپک هم آمريکايي‌ها خيلي تلاش کردند که کاري کنند که توليد نفت کشورهاي عضو اوپک کاهش پيدا نکند که الحمدا... کاهش پيدا کرد و اعضاي غيراوپک هم همين تصميم را داشتند.آمريکايي‌ها در اجلاس اوپک، اين بار ناموفق بودند و جمهوري اسلامي‌ايران خوشبختانه موفقيت‌هاي خوبي به دست آورد.

رييس جمهور خطرنشان کرد: روند فروش نفت ما به همان صورتي که قبل از اين اجلاس بوده، ادامه خواهد يافت و ادامه مي‌دهيم . در زمينه مسايل منطقه‌اي هم خوشبختانه حرکت‌ها به سود مردم منطقه است.شرايط يمن به گونه‌اي است که آنهايي که مي‌خواستند يمن را در اشغال خودشان داشته باشند، امروز احساس مي‌کنند راهي ندارند، جز صلح با مردم يمن و ما همواره از مذاکرات يمني – يمني پشتيباني مي‌کرديم. رئيس جمهور ادامه داد: امروز علامت‌ها براي رسيدن به يک آرامش در يمن بيش از گذشته است؛ در سوريه هم شرايط به سمت صلح و آرامش بيشتر است و اين به معناي موفقيت جمهوري اسلامي‌ايران در مسايل منطقه‌اي است. روحاني اظهار اميدواري کرد: با توفيقاتي که مردم در مسير آستانه چهلمين سال انقلاب خواهند داشت شاهد توفيقات بزرگ‌تر باشيم.رئيس جمهور با اشاره به اينکه در اين يکي دو سفري که به استان‌ها داشتم و همچنين بقيه مسئولين که به استان‌ها سفر دارند، شاهد افتتاح‌هاي بسيار زياد و به ثمر رسيدن بسياري از پروژه‌ها هستيم، گفت: نسبت به پروژه‌هاي ناتمام هم در جلسه سران قوا تصميمات خوبي گرفتيم که به مردم واگذار شود. روحاني ادامه داد: همه تلاش خواهيم کرد که ان‌شاء‌ا... روند اشتغال را براي سال آينده حفظ کنيم و مردم در کالاهاي اساسي دچار مضيقه نباشند.رئيس جمهور با بيان اينکه اولين اولويت ما در بودجه سال آينده بر اين اساس است، اظهار داشت: مردم بايد از لحاظ وفورکالاهاي اساسي و مواد ضروري در بازار اطمينان داشته باشند؛ ارز ما يک ثباتي در بازار داشته باشد و بتوانيم افرادي که حقوق ثابت دارند در حدي که توان داريم، ياري دهيم.