کام هرمزگان شیرین می‌شود




معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه دستگاه‌های ملی و استانی شرایط بهتری برای فعالان اقتصادی فراهم سازند گفت: هیچ محدودیتی برسر راه واردات کالاهای اساسی وجود ندارد و این کالاها به میزان لازم در حال ترخیص و تخلیه هستند.


به‌گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری دیروز در حاشیه بازدید از مرحله سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی در جمع خبرنگاران افزود: انتظار داریم دستگاه‌های ملی و استانی شرایط را به گونه‌ای مهیا کنند که فعالان اقتصادی بتوانند با شرایط بهتری نسبت به صادرات و واردات کالا اقدام کنند.
وی بیان داشت: هیچ محدودیتی برسر راه واردات کالاهای اساسی وجود ندارد و این کالاها به میزان لازم در کشور در حال ترخیص و تخلیه هستند. معاون اول رئیس جمهوری اظهارداشت: حتی برای سال 98 نیز سفارش توسط بخش خصوصی به ثبت رسیده و منابع مورد نیاز آن نیز پیش‌بینی شده است.
جهانگیری گفت: با وجود همه محدودیت‌های اعمال شده در تجارت خارجی کشور، تاکنون میزان عملکرد بنادر از نظر ورود و خروج کالا بسیار خوب بوده و نسبت به سال‌های قبل کاهش قابل توجهی نداشته است. وی ابرازداشت: نشستی با مدیران و مسئولان گمرک برگزار خواهیم کرد تا ماندگاری کالا در گمرک هر چه بیشتر کاهش پیدا کند و با همکاری گمرکات و سازمان‌های ذیربط، کالاها هر چه سریع‌تر ترخیص شوند و در دسترس مردم قرار گیرند. 
بخش خصوصی حضور پررنگی در بخش آب و برق داشته باشد
جهانگیری همچنین در آیین بهره‌برداری مرحله نخست آب شیرین کن 100 هزار متر مکعبی بندرعباس افزود: کم آبی امروز دیگر خاص بخش صنعت و کشاورزی نیست و در نشست اخیر شورای عالی آب طبق گزارشی که از وضعیت آب آشامیدنی شهرهای مختلف کشور در سال 97 داده شد، وضع شهرهایی همچون بندرعباس، زاهدان، مشهد، کرمان و بوشهر و استان‌های بزرگی چون فارس و اصفهان نگران‌کننده و دردآور بود.
وی تأکید کرد: البته وضع مصرف آب به‌گونه‌ای نیست که ما آینده ایران را خیلی تیره و تار ببینیم، به هر حال مصرف آب شرب ما حدود 6 درصد است، یعنی اگر 100 میلیارد متر مکعب آب مصرف کنیم، چیزی حدود 6 میلیارد متر مکعب شرب بوده و مابقی آن به بخش کشاورزی و صنعت اختصاص دارد. معاون اول رئیس جمهوری اظهار کرد: اگر روش‌های صحیح و مناسب در بهره‌برداری از آب کشاورزی و صنعت صورت گیرد و از جایگزینی آب صنایع و کشاورزی در جاهای مناسبی استفاده شود، دغدغه ما کمتر می‌شود. وی از بخش خصوصی خواست که در بخش آب و برق کشور و حل مسائل و مشکلات این حوزه حضور پررنگ تری داشته باشند. معاون اول رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: زمانی می‌گفتیم مهم‌ترین منبع درآمد ارزی و ریالی کشور، نفت است اما در زمان حاضر اصلی‌ترین منبع درآمدی ارزی کشورمان، صادرات غیرنفتی است. جهانگیری گفت: اکنون در بودجه‌ای که در سال 1398 تقدیم مجلس خواهد شد، از نظر ریالی سهم نفت حدود 27 درصد است. معاون اول رئیس جمهوری یادآورشد: طرح‌های بزرگ در کشور بدون پیوست زیست محیطی اجازه اجرا ندارد و باید مسائل آن مورد تأیید قرار گیرد و مردم و مسئولان راجع به هر طرحی در کشور اجرا می‌کنند باید آن را مورد نظر قرار دهند. 
بازگرداندن ثبات اقتصادی اولویت دولت است
معاون اول رئیس جمهوری، همچنین شامگاه دوشنبه، در جلسه شورای اداری استان هرمزگان که با حضور فعالان اقتصادی استان برگزار شد، از بیان دغدغه‌ها و نقد دلسوزانه فعالان اقتصادی و کارآفرینان روستایی استان قدردانی کرد و از وزیران حاضر در جلسه خواست رسیدگی به مشکلات مطرح شده را در دستور کار خود قرار دهند.
جهانگیری با تأکید بر اینکه باید در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نشان دهیم که نظام جمهوری اسلامی سرزنده است و می‌تواند بر مشکلات غلبه کند، افزود: گروهی که اکنون در امریکا بر مسند قدرت هستند، با بی‌شرمی ادعا می‌کردند که جمهوری اسلامی ایران چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تجربه نخواهد کرد و پرونده‌اش قبل از سالگرد چهلمین سال بسته خواهد شد. وی افزود: باید بدانند ایران کشور بزرگ و قدرتمند منطقه است و مصلحت منطقه در این است که دست دوستی به سوی ایران اسلامی دراز کنند چرا که ما می‌خواهیم با همه کشورهای امت اسلام روابط خوبی داشته باشیم.
جهانگیری با بیان اینکه کشورهای حامی قدرت‌های بیگانه در منطقه بدانند اگر امروز امریکایی‌ها دوستشان هستند روزی کاری با آنها خواهند کرد که با حسنی مبارک، صدام و محمدرضا پهلوی کردند، تصریح کرد: برجام توافقی بود که تلاش زیادی برای آن صورت گرفت تا بتوانیم آرامش را بر اقتصاد حاکم کنیم، با دنیا تعامل و بازار دنیا را در دست بگیریم که امریکایی‌ها برخلاف تمام عرف‌های عاقلانه که در دنیا ترسیم شده از برجام خارج شدند. وی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت را بازگرداندن ثبات اقتصادی به کشور دانست و عنوان کرد: امریکایی‌ها با جو روانی و رسانه‌ای و تبلیغات، سبب وارد شدن شوک اقتصادی به کشور شدند که البته این موضوع کوتاه‌مدت بود و ما می‌توانیم بسرعت آن را جبران کنیم و ثبات را به اقتصاد کشور برگردانیم.