کاهش مالیات‌ها افزایش حقوق، عذرخواهی




فرحناز دهقی


خبرنگار
«ما خواهان فرانسه‌ای هستیم که همه بتوانند در آن با عزت و احترام زندگی و کار کنند اما می‌پذیرم که تاکنون برای رسیدن به این هدف به کندی حرکت کرده‌ایم. من از دولت و پارلمان می‌خواهم هر کاری لازم است را انجام دهند.» امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در نتیجه چهار هفته تظاهرات معترضان جلیقه زردها، سرانجام با جملات بالا سعی کرد ضمن دلجویی از آنها، با وعده‌ دادن، معترضان را به خانه‌های خود بازگرداند.
مکرون، رئیس‌جمهوری 40 ساله فرانسه، در نطق تلویزیونی خود به معترضان فرانسوی وعده داد که حداقل دستمزد کارگران را از سال آینده به میزان 100 یورو افزایش می‌دهد و مالیات بازنشستگان و ساعات اضافه کاری حذف خواهد شد. او در ادامه گفت اگرچه تصمیم ندارد مالیات بیشتری بر ثروتمندان اعمال کند اما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تخلفات مالیاتی خواهد کرد. بسیاری از جلیقه زردها اعتقاد دارند او پس از ورود به کاخ الیزه با دنبال کردن سیاست‌های اقتصادی خود، به نفع ثروتمندان و به ضرر فقرا گام برداشته است. او پس از روزها سکوت در برابر اعتراض‌ها، صراحتاً به مردم فرانسه گفت صدای اعتراض‌ آنها را شنیده است و می‌داند بسیاری از مردم از شرایط خود ناراضی هستند. به‌گزارش فرانس 24، مکرون در سخنرانی 13 دقیقه‌ای خود خطاب به ملت فرانسه گفت: «ما در برهه تاریخی‌ای در کشورمان قرار داریم. با گفت‌و‌گو، احترام و مشارکت از این گردنه هم به سلامت عبور خواهیم کرد. تنها نگرانی من شما هستید، تنها مبارزه من برای شماست... تنها مبارزه ما برای فرانسه است. ممکن است من این حس را به شما داده باشم که این نگرانی من نیست، که اولویت‌های دیگری دارم. من مسئولیت این اوضاع را می‌پذیرم. می‌دانم با کلماتی که به کار برده‌ام برخی از شما را رنجانده‌ام. خشم و اعتراض شما عمیق و در بسیاری از موارد مشروع و بحق است.» سخنرانی مکرون 48 ساعت پس از تظاهرات روز شنبه ایراد شد. جلیقه‌ زردها، چهار هفته پیش در پی فراخوانی اینترنتی پا به خیابان‌های فرانسه گذاشتند و علیه افزایش مالیات سوخت دست به تظاهرات زدند اما به مرور خواسته‌هایشان به کاهش هزینه‌های زندگی و مالیات و افزایش سطح درآمد بسط پیدا کرد. مکرون ابتدا تلاش کرد با تعلیق طرح افزایش مالیات‌ها آنها را مجاب کند دست از اعتراض بکشند اما با استمرار اعتراض‌ها، او چندین گام به عقب برداشت. با وجود آنکه دولت‌ها سعی دارند کمتر در مسائل مربوط به شرکت‌ها مداخله کنند، اما مکرون از کمپانی‌ها نیز خواست در پایان سال پاداشی معاف از مالیات به کارمندان خود بپردازند.
روز شنبه حدود 125 هزار معترض به خیابان‌های فرانسه آمدند و بیش از 1200 نفردستگیر شدند. شیشه‌های شکسته، سطل زباله‌های افتاده روی زمین و خودروهای خاکستر شده نتیجه تظاهراتی است که مکرون را ناچار به عقب‌نشینی کرده است. به‌گزارش روزنامه «لو پاریزین»، تنها در پاریس 50 وسیله نقلیه سوزانده و ده‌ها کسب و کار تخریب شده است و بعضی فروشگاه‌ها نیز غارت شده‌اند. مقام‌ها در پاریس می‌گویند که ناآرامی‌ها باعث شده میلیون‌ها یورو خسارت به اقتصاد این کشور وارد شود.
واکنش‌ها به امتیازهای کاخ الیزه
اگرچه نمایندگان جنبش جلیقه زردها تاکنون درباره امتیازهایی که مکرون به آنها اعطا کرده است، واکنشی از خود نشان نداده‌اند اما به محض پایان سخنرانی او، واکنش‌ها از چهره‌ها و احزاب مختلف فرانسه آغاز شد. مارین لوپن رهبر حزب راست افراطی فرانسه ضمن استقبال از اذعان مکرون به اشتباهاتش گفت او همچنان به مسیر سیاسی خود ادامه می‌دهد و این امتیازها تنها «یک عقب‌نشینی تاکتیکی» است. او در توئیتر خود نوشت: «مکرون اشتباهات خود را درباره سیاست‌های مالیاتی‌اش می‌پذیرد اما در عین حال قبول نمی‌کند که الگوی مدیریتی‌اش به چالش کشیده شده است.» ژان لوک ملانشون سیاستمدار اپوزیسیون جناح چپگرا نیز با دعوت از معترضان برای استمرار تظاهراتشان در شنبه‌های آینده گفت تا زمانی که توزیع عادلانه ثروت در سیاست‌های مکرون جایی ندارد، «انقلاب شهروندی» باید ادامه پیدا کند. بنوآ آمون، کاندیدای سابق ریاست‌جمهوری و مؤسس «جنبش نسل» نیز در این باره گفت: «ما خواستار توزیع واقعی ثروت هستیم و مکرون نباید فقط نماینده ثروتمندان باشد.» اولیویه فور، دبیر اول حزب سوسیالیست همچنین از امتیازات مالی ماکرون برای کارگران انتقاد و تأکید کرد که خط‌ مشی کلی او تغییری نکرده است.
سوءظن فرانسه به مداخله قدرت‌های خارجی
به گزارش شیکاگو تریبون، در حالی که مقام‌های اطلاعاتی فرانسه می‌گویند ممکن است روسیه در روند اعتراضی مردم فرانسه نقش داشته باشد، کرملین قویاً این ادعا را رد کرده است. ژان ایو لودریان در گفت‌و‌گو با شبکه آرتی‌ال در این باره تصریح کرد: «دبیرخانه سازمان دفاعی و امنیت ملی ما در حال تحقیق درباره این موضوع است. ما نتیجه این تحقیقات را بررسی خواهیم کرد و تا زمانی که حقیقت مشخص شود، هیچ قضاوتی نمی‌کنیم.» سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به گزارش رسانه‌ها مبنی بر دخالت روسیه گفت، مسکو هیچ ارتباطی با معترضان ندارد. اما مؤسسه اتحاد برای حمایت از دموکراسی در تازه‌ترین گزارش خود نشان داد، حدود 600 حساب توئیتری که در ترویج دیدگاه‌ها و سیاست‌های روسیه شناخته شده هستند، در هفته‌های اخیر تمرکز خود را روی ناآرامی‌های فرانسه بیشتر کرده‌اند. این حساب‌های کاربری از هشتگ‌ جلیقه زردها #giletsjaunes به زبان فرانسوی در توئیت‌های خود استفاده می‌کنند و تلاش می‌کنند مسیر توئیت‌های معترضان را مشخص کنند. در همین حال، برخی منابع غیر رسمی می‌گویند، طی بررسی نقش روسیه در شبکه‌های اجتماعی برای حمایت از اعتراضات فرانسه ، پلیس این کشور با تعداد زیادی حساب‌های جعلی الجزایری و مراکشی روبه‌رو شده‌ است که این تظاهرات از امارات متحده عربی مدیریت می‌شود. حمایت امارات از جبهه ملی، حزب مخالف مکرون، در انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین، می‌تواند یکی از علل تقویت این احتمال باشد.