مخالفان FATF هزینه‌اش را بپردازند

دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان در دیدار با مدیران ارشد وزارت راه‌وشهرسازی با اشاره به امیدوارکننده‌بودن گزارش‌های این وزارتخانه، صحبت‌هایی داشت که در ادامه  مهم‌ترین ‌شان را می‌خوانید.
تشویق رانندگان منظم
رئیس‌جمهوری در بخشی دیگر از سخنانش گفت‌: «باید در جاده‌ها تشخیص دهیم چه راننده‌ای منظم و امن رانندگی کرده است و چه رانندگانی قانون را رعایت نمی‌کنند. ما می‌توانیم به رانندگان منظم تشویقی هم بدهیم؛ حتی به لحاظ سوخت امتیاز به او بدهیم. چه اشکالی دارد سوخت را دونرخی کنیم؛ برای کسانی که با احتیاط رانندگی می‌کنند. معمولا در سایر کشورها، بنزین چند نرخی است و در روزهای تعطیل و روزهای شلوغ قیمت بنزین متفاوت است، اما ما به قیمت ثابت بنزین عادت کرده‌ایم. من معتقد هستم که از طریق سیستم هوشمند جاده‌های خود را امن کنیم.»
ماجرای روسری مسافر خارجی!


رئیس قوه‌مجریه همچنین با تأکید بر این‌که توسعه فرودگاه‌ها، باید حمل‌ونقل منطقه‌ای و جهانی داشته باشند، گفت‌: «زمانی یک فردی گفت‌ فرودگاه امام خمینی(ره) را طی دو‌سال ساخته و راه‌اندازی می‌کند؛ آن‌هم با سرمایه‌های خودش. می‌خواست از این فرودگاه به مدت 15-10‌سال استفاده کند. یک وزیری در آن زمان گفت‌ اجازه نمی‌دهیم، سوال کردیم چرا، گفت‌ سالن‌های ترانزیتی که قرار است ایجاد شود، باید تعهد کنند مسافر خارجی که از هواپیما پیاده می‌شود، حتما روسری بر سر داشته باشند  هرچه که گفته شد، این موضوع را حل می‌کنیم، زیربار نرفت و گفت که این چیزی نیست، ما خودمان فرودگاه امام خمینی(ره) را درست می‌کنیم.»
مخالفان FATF هزینه بدهند
رئیس‌جمهوری در ادامه‌ به بحث بانک‌های خارجی و مشکلات اقتصادی در زمینه تبادلات بانکی اشاره داشت و گفت: «اگر می‌گویید FATF  باشد یا نباشد، یک‌نفر نمی‌آید بگوید اگر باشد، 20‌درصد ارزان‌تر کارها انجام می‌شود و اگر نباشد، 20‌درصد گران‌تر. آن کسی که شعار می‌دهد بیاید هزینه‌اش را پرداخت کند. نمی‌شود که یک‌نفر در کشور شعار دهد و آثار شعارش را برای مردم ترجمه نکند.» او در ادامه با انتقاد از چنین مخالفت‌هایی گفت‌: «می‌گویند برجام باشد یا نباشد. ترجمه کنید یعنی چه؟ برجام باشد، یعنی چه؟ برجام نباشد، یعنی چه؟ بگویید بودن چقدر سود دارد و نبودن آن چقدر ضرر؟» روحانی در ادامه گفت: «یک‌نفر از یک گوشه‌ای که نمی‌دانیم کجاست، مردم را تحریک می‌کند که اگر FATF امضا شود و با گروه اقدام مالی کار کنیم، اسلام از دست می‌رود. ‌ای کاش اسلام را می‌فهمید، بعد می‌گفت اسلام از دست می‌رود.» رئیس‌جمهوری تأکید کرد:  «حکومت و اداره کشور برای مردم است. هزینه‌ها را به مردم بگویید. اگر این کار را نکنیم، مردم چقدر از جیب باید بدهند؟»
بساز و بفروش نمی‌خواهیم
روحانی در ادامه سخنانش با اشاره به زلزله کرمانشاه گفت: «چرا در زلزله تا این اندازه تلفات می‌دهیم؟ چرا در کرمانشاه و سرپل ذهاب خانه ساخته می‌شود، اما در زلزله‌ای که اخیرا آمد، اثر نداشته است، اما در دنیا ساختمانی را می‌سازند که 300‌سال عمر می‌کند. در ایران قدیم نیز ساختمان‌هایی درست می‌شد که‌ هزار‌سال عمر می‌کرد. مساجدی داریم که قدمت آنها به 800-700سال می‌رسد. طاق کسری را داریم که برای بیش از 1400‌سال پیش است. همه اینها کار ایرانیان است.» او در ادامه صحبت‌ها با بیان این‌که باید تولید مسکن به بخش خصوصی واگذار شود و نظارت دقیقی بر آن انجام شود، گفت: «ما بساز و بفروش نمی‌خواهیم بلکه توسعه‌گر می‌خواهیم که به زندگی مردم امنیت دهد.» روحانی در پایان با اشاره به بحث مسکن مهر گفت:   «ممنونم که بیش از دو‌میلیون واحد مسکن مهر در دولت یازدهم و دوازدهم تکمیل شد، البته شیوه کار دقیق نبود ولی ما ناچار بودیم کاری که شروع شده را تکمیل کنیم، به ‌هرحال مردم نباید در این زمینه ضرر می‌کردند.»