انتقاد روحانی از مخالفان FATF و چراغ سبز به بنزین 2 نرخی

دیدار دیروز رئیس جمهور با وزیر و مدیران وزارت راه، خبرهای مهمی داشت؛ از تاکید روحانی بر جبران عقب ماندگی های پنج سال گذشته در حوزه مسکن تا دفاع ضمنی وی از دونرخی شدن بنزین. روحانی در این نشست از پیشرفت های وزارت راه در سال های اخیر در حوزه راه و حمل و نقل تمجید کرد اما در حوزه مسکن گفت: طی پنج سال گذشته در بخش مسکن کارهایی شده ولی باید شتاب بیشتری داشته باشد من از وزارت راه و شهرسازی می‌خواهم عقب ماندگی در این زمینه را جبران کند. اگر ما در این زمینه فعال شویم قیمت مسکن هم متعادل می‌شود.به گزارش ایسنا، روحانی در این نشست ضمن تاکید بر جبران عقب ماندگی در حوزه مسکن از برنامه های وزیر جدید راه در این حوزه استقبال کرد.  محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی هم سه برنامه وزارتخانه برای تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی از طریق شرکت بازآفرینی شهری، بنیاد مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید را تشریح کرد. او همچنین از تغییر رویکرد وزارت متبوعش از انقباضی به انبساطی در حوزه مسکن خبر داد.
چه اشکالی دارد بنزین را ۲ نرخی کنیم؟
در بخشی دیگر، رئیس جمهور با اشاره به این که  برای امن کردن جاده ها باید وزارت راه با وزارت ارتباطات همکاری کند، گفت‌: باید در جاده‌ها تشخیص دهیم چه راننده ای منظم و امن رانندگی کرده است و چه رانندگانی قانون را رعایت نمی‌کنند. ما می‌توانیم به رانندگان منظم تشویقی هم بدهیم حتی به لحاظ سوخت امتیاز به او بدهیم. چه اشکالی دارد سوخت را دو نرخی کنیم برای کسانی که با احتیاط رانندگی می‌کنند. معمولا در دیگر کشورها بنزین چند نرخی است و در روزهای تعطیل یا روزهای شلوغ قیمت بنزین متفاوت است، اما ما به قیمت ثابت بنزین عادت کرده‌ایم. من معتقد هستم که از طریق سیستم هوشمند، جاده های خود را امن کنیم.برخی رسانه ها اظهارات روحانی درباره دونرخی شدن سوخت را مقدمه ای برای اجرایی شدن این سیاست دانستند. در این زمینه، مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی هم در دانشگاه اصفهان گفت: اگر قیمت بنزین بنا به دلایلی افزایش داشته باشد احتمالاً به‌سمت بنزین چندنرخی خواهیم رفت و حدس بنده این است مردم نیز با افزایش قیمت بنزین موافق هستند.این اظهارات روحانی در تمجید بنزین دونرخی در حالی است که ایشان در خرداد 94 سوخت دونرخی را فسادزا دانسته بود. روحانی 23خرداد 94 و چند روز بعد از تک نرخی شدن بنزین در نشست خبری گفته بود: ما بنزین را تک نرخی کردیم و عمدتا هم دلیلش فساد زیاد بود. بنزین دو نرخی ایجاد فساد می کرد.
 
رئیس جمهور در سخنانی خبرساز و پربازتاب از منتقدان پیوستن ایران به FATF انتقاد کرد و با تأکید بر این که بدون همکاری با بانک‌های خارجی هزینه‌ها 20 درصد گران‌تر  می شود و با وجود همکاری هزینه‌ها کاهش می‌یابد، تصریح کرد: اگر FATF، باشد هزینه‌ها 20 درصد ارزان‌تر است و کسی که علیه این مسئله شعار می‌دهد، باید هزینه‌اش را هم بپردازد. پذیرفتنی نیست که یک نفر در سازمان و نهادی شعار دهد و آثار این شعار برای مردم ترجمه نشود.  کسی در گوشه ای نشسته و مردم را تحریک می‌کند که اگر این قرارداد امضا شود، اسلام از دست می‌رود ای کاش اسلام را می‌فهمید حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی که روز گذشته در دیدار وزیر، معاونان و مدیران وزارت راه و شهرسازی سخن می گفت، افزود: این که برجام باشد یا نباشد باید برای مردم ترجمه شود که بودن آن چه قدر سود دارد و نبودنش چقدر می‌تواند ضرر داشته باشد، مگر می‌شود در دنیای امروز با بانک‌های جهان همکاری نداشت؟ منتها کسی در گوشه ای نشسته و مردم را تحریک می‌کند که اگر این قرارداد امضا شود، اسلام از دست می‌رود. ای کاش اسلام را می‌فهمید و چنین حرفی را می‌زد. وی افزود:  اداره کشور با مردم است و باید برای آن از مردم سوال شود. باید هزینه کارها به مردم گفته شود که اگر کاری انجام گرفت یا نگرفت چه تسهیلات و هزینه‌هایی برای مردم به دنبال دارد. واکنش  منتقدان دولت به اظهارات روحانی پس از این اظهارات سایت رجانیوز سخنان  روحانی و تأکیدش بر این که در صورت نپیوستن به FATF باید هزینه های بیشتری را بدهیم تکرار سناریوی برجام دانست. خبرگزاری فارس هم به بخشی از اظهارات رئیس جمهور اشاره کرد که روحانی از نقش هزینه کرد مسکن در ایجاد تورم در دولت دهم انتقاد کرد. به نوشته فارس در حالی رئیس‌جمهور با اشاره به نمودار پرداخت تسهیلات مسکن و رشد شدید آن با پرداخت خط اعتباری مسکن مهر، رشد این نمودار را قله بیچارگی ملت ایران می‌نامد که در دولت وی ۷۳ هزار میلیارد تومان برای نجات بانک‌های خصوصی پول چاپ شده است. تسنیم در گزارشی دوراهی ترسیم شده توسط رئیس جمهور را اشتباه دانست و نوشت: مردم نه تعهدات FATF را می‌خواهند، نه گرانی. در عین حال بخش اصلی واکنش ها به چهره های اصولگرا بود که اظهارات روحانی را توهین به خود تلقی کردند. احمد سالک نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: اتهام افکنی و توهین روحانی علیه منتقدان FATF وCFT  پوششی برای شکست دولت در برجام و فرار از پاسخ گویی است. سالک در گفت و گو با مهر  افزود: آقای روحانی معتقد است فقط وی فهم درستی از اسلام دارد. او تا امروز بیش از ۵۰ مورد به منتقدان توهین کرده است که نشان دهنده نبود سعه صدر و تحمل وی در قبال منتقدان است. حمید رسایی نماینده سابق مجلس هم در توئیتی نوشت: آقای روحانی! همان قدر می فهمیم که شما از بدیهیات در برجام نفهمیدید و امروز در باتلاق آن گیر کرده اید و زمین و زمان را به هم می بافید. همچنین برخی فعالان فضای مجازی در انتقاد از اظهارات رئیس جمهور، آن را مشابه صحبت های رئیس جمهور درباره برجام دانستند. عده ای نیز به اظهارات قبلی روحانی در انتقاد به منتقدان پرداختند.  آشنا: روحانی به نمایندگی از ملت، دولتش را استیضاح می کند در این میان حسام الدین  آشنا مشاور رئیس جمهور در توئیتر نوشت: رئیس جمهور سراغ وزارت راه و شهرسازی رفته است. وزیر و معاونان با توفانی آرام ولی قدرتمند از سوالات سیاست گذارانه مواجه شده اند. او امروز به نمایندگی از ملت، دولتش را استیضاح می کند.