عضو فراکسیون امید در گفت‌وگو با «ابتکار»: دولت روحانی به دنبال حل مشکلات بازنشستگان است

الهام برخوردار
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در ایران به یکی از مشکلات این روزهای ایران تبدیل شده ولی پس از اینکه محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در جدیدترین توضیحات خود در مورد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی خبر داد که به‌نظر می‌آید بازخورد خوبی بین این طیف به وجود آورده است. این اقدام دولت می‌تواند با توجه به مشکلاتی که در مورد افزایش قیمت ارز و نابسامانی بازار برای مردم ایران پیش آمد و قدرت خرید آنها را به شدت کاهش داده، قدم مثبتی باشد و در این رابطه برخی از خواسته‌های بازنشستگان را پاسخ بدهد و آنها را به آینده و عدالت اجتماعی بیشتر امیدوار کند. هم سطح نبودن دریافتی توسط بازنشستگان، شکافی را بین این طیف به وجود آورده است که مفهوم عدالت را از بین می‌برد ولی حالا دولت تدبیر و امید تصمیم گرفته تا شکافی که در ادوار مختلف به وجود آمده را با توجه به مواردی که در بودجه سال 98 آورده را از بین ببرد و گام به گام این چالش را کم‌رنگ‌تر کند. سهیلا جلودارزاده، نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است: «رمز موفقیت دولت برای برطرف کردن مشکلات بازنشستگان همسان‌سازی حقوق‌های آنها است و این می‌تواند در مقابل دولت‌هایی که با دعا و جنبل و جادو می‌خواستند مشکلات مربوط به مردم و تامین اجتماعی را برطرف کنند عملکرد مثبتی باشد.»
سهیلا جلودارزاده، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری از اقدامات دولت برای همسان‌سازی حقوق‎های بازنشستگان و اینکه رمز موفقیت دولت در ارائه راهکارهای علمی است و نه اعتقادات خرافی در گفت‌وگو با «ابتکار» می‌گوید: مشکل غیر همسان‌ بودن حقوق‌های بازنشستگان یکی از مشکلاتی است که از دهه‌های گذشته در حوزه بازنشستگی وجود دارد. شرایط به نوعی است که بسیاری از کارگران و کارمندان و معلمان به دلیل کفاف ندادن حقوق بازنشستگی تمایلی برای کناره‌گیری از کار ندارند و همین موضوع باعث شده است تا بازار کار برای جوانان محدود شود. به شخصه یکی از بازنشستگان آموزش و پرورش هستم و در ملاقات‌هایی که با همکاران داریم همواره از دریافتی‌هایی ناهمسان گلایه دارند. در جمع‌های این‌چنینی افرادی در کنار هم می‌نشینند که یکی بالای 2 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند ولی تعدادی هستند که دریافتی‌شان نزدیک به یک میلیون تومان است، این شکاف به وجود آمده در مردم حس بی‌عدالتی را به وجود می‌آوردند که برای امیدوار بودن بازنشستگان به آینده، این شکاف‌ها هرچه زودتر باید از بین برود. این نماینده مجلس با تاکید بر حرکت به سمت الزامات حقوق انسانی و حقوق شهروندی ادامه می‎دهد: یکی از الزاماتی که در حوزه حقوق انسانی یا همان حقوق شهروندی وجود دارد پرداخت حقوق مناسب به افرادی است که سال‌ها برای کشور به عنوان کارگر و کارمند و معلم و ... زحمت کشیده‌اند. هرچه سریعتر باید در این مورد تصمیم‌گیری و فکری اساسی برای آینده بازنشستگان بشود تا هم بازنشستگان برای کناره‌گیری از کار و گذراندن ایام بازنشستگی اشتیاق داشته باشند و راه برای اشتغال جوانان باز کنند و هم عدالت اجتماعی، حقوق شهروندی و ... که از اهداف انقلاب بوده است در جامعه محسوس‌تر شود. به کارگیری ‌روش‌های علمی توسط دولت روحانی در برابر استفاده از جادو و جنبل و ... که برای برطرف کردن مشکلات شهروندان استفاده می‌شد، یکی از راهکارهای موفق دولت خواهد بود. استفاده از تجربه و راهکارهای تخصصی که توسط کارشناسان مطرح و اجرایی می‌شود در مقابل اعمال شیطانی، جادوگری و رمالی می‌تواند برای کشور راه‌گشا باشد اما دولت هم نباید فراموش کند که تورم و افزایش قیمت‌ها سفره مردم را کوچک‌تر کرده است و برای بهبود وضعیت و بالا رفتن قدرت خرید مردم به صورت ریشه‌ای مشکلات را برطرف کند. در واقع با جلوگیری از تورم و افزایش قیمت‌ها مسیر را برای مردم هموار کند تا آنها بتوانند به راحتی زندگی کند.
جلودارزاده افزایش حقوق‌ها را گام مثبتی می‌داند و در همین مورد اضافه می‌کند: شنیده‌ها و توضیحات مسئولان دولتی نشان از آن می‌دهد که کارمندان با افزایش حقوق حدود 20 درصدی روبه‌رو خواهند شد که در کنار سبدهای حمایتی که دولت قرار است به آنها بدهد می‌تواند تا حدودی افزایش قیمت کالاها را جبران کند ولی دولت فراموش نکند که قشر کارگر توان مالی پایین‌تری دارند و همواره حمایت‎های کمتری از آنها می‌شود. هم نسل‌های من که هنوز در دولت و حکومت حضور دارند تجربه انقلاب 57 را دارند و می‌دانند که نباید قدرت خرید مردم پایین بیاید و به حدی برسد که صبر آنها لبریز شود. خوشبختانه مردم ما می‌دانند که مشکلات جامعه و کشور ما در چه وضعیتی است و امیدوارانه صبوری می‌کنند ولی مدیران نباید همواره به این صبوری تاکید کنند. برای امیدوار کردن مردم و حل بحران‌ها و چالش‌ها نباید فراموش کنیم که اتحاد بین مسئولان و نمایندگان مجلس باید افزایش یابد و همه عملکردها باید در مسیر مطالبات مردم و شهروندان باشد.
وی در مورد تعبیر تعامل که در ایران تغییر کرده است ادامه می‌دهد: متاسفانه تعامل در ایران معنی دیگری پیدا کرده است. برخی برای برطرف کردن مشکلات خودشان با نهادها و دولت وارد تعامل می‌شوند که این موضوع یکی از مشکلات به وجود آمده در جامعه است و با این رویه رفته رفته خواسته‌های مردم هم به دست فراموشی سپرده می‌شود. تعامل خوب بدان معنا است که یک نماینده مجلس شورای اسلامی برای حل مشکل استان و شهرستان خودش اقدام به گفت‌وگو و بحث با مسئولان و دولت بکند ولی متاسفانه می‌بینیم که این موضوع نادیده گرفته می‎شود. برخی همکاران ما در مجلس از بزنگاه‌های سیاسی سوءاستفاده می‌کنند. به عنوان مثال هنگامی که موضوع استیضاح محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت روحانی در مجلس مطرح شد برخی نمایندگان به این فکر بودند که بخواهند در مورد منافع شخصی خودشان گفت‌وگو و تعامل کنند. اگر قرار است تعاملی بین دو طرف شکل بگیرد باید مشکلات مردم در میان باشد نه اینکه از چالش به وجود آمده بخواهند سوءاستفاده بکنند و مشکل خودشان را برطرف کنند.