همدلی دلایل شدت یافتن خشم کلامی سناتورهای ایالات متحده علیه مقام‌های عربستانی را بررسی کرد

تحقیر سعودی به روش آمریکایی
همدلی| در روزهای گذشته یک سناتور جمهوریخواه با بیان این‌که:« اگر آمریکا نبود؛ ظرف یک هفته همه در عربستان فارسی حرف می‌زدند.» اظهار داشت: « نیاز ما به آن‌ها (سعودی ها) به مراتب کمتر از نیاز آنها به ما است.» در دوماه گذشته بعد از قتل خاشقجی برخی مقامات آمریکایی به تندی و به شکلی کم‌سابقه از ولیعهد جوان عربستان، انتقاد کرده‌اند.
هرچند بعد از مرگ خاشقجی ترامپ تلاش کرد تا حمایتش از عربستان را ادامه دهد و برای این منظور از استدلال تجارت چند صد میلیارد دلاری دولتش با خاندان آل سعود سخن به میان اورد اما به نظر می‌رسد قرار نیست شبح این روزنامه‌نگار مقتول دست از سر محمد بن سلمان بر دارد. علی‌رغم پیوند بسیار قوی میان محمد بن سلمان و جرد کوشنر، داماد ترامپ، در آمریکا اما اتحادی کم‌سابقه بین دموکرات‌ها و برخی جمهوری‌خواهان صاحب نفوذ علیه عربستان شکل گرفت. اتحادی که به گفته صاحبنظران هر‌چند متاثر از قتل خاشقجی بود اما ریشه در احساسات قدیمی «ضد-سعودی» جامعه آمریکایی دارد و قتل این روزنامه‌نگار باعث شد تا بار دیگر این رجوع و بازگشت برای آمریکا صورت گیرد.
به گزارش یورونیوز، روز یکشنبه «لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه ایالت کارولینای در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز با بیان اینکه همکاری آمریکا با محمد بن سلمان و رژیم قاتل وی به آمریکا ضربه می زند، گفت: «اگر آمریکا نبود، ظرف یک هفته همه در عربستان فارسی حرف می‌زدند. او گفت: نیاز ما به آن‌ها (سعودی ها) به مراتب کمتر از نیاز آنها به ما است.»


مواضع تند مقامات آمریکایی علیه ولیعهد جوان عربستان بعد از گزارش جینا هسپل رییس سازمان سیا به رهبران سنا شدت گرفت. درست یک روز بعد ازگزارش سیا، سناتور‌های آمریکایی در بیانیه ای به شدت عربستان سعودی را محکوم کردند و خواستار پایان جنگ یمن و شکستن محاصره قطر شدند.
در همین رابطه پس از گزارش سیا باب کورکر، یک سناتور دیگر جمهوری‌خواه، نیز در سخنانی گفت که اگر در مورد قتل خاشقجی دادگاهی با حضور هیات منصفه برگزار شود، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در «۳۰ دقیقه» به جرم قتل محکوم شناخته خواهد شد.
چند هفته پیش لیندزی گراهام،سناتور جمهوری‌خواه، نیز پس از جلسه مشترک با رئیس سازمان سیا با سناتور‌ها گفت که گزارش سیا تایید کرد که محمد بن سلمان، شاهزاده سعودی، دستور قتل خاشقجی را داده است. سناتور گراهام گفت تا زمانی که محمد بن سلمان در قدرت است، او نمی‌تواند از فروش سلاح به عربستان دفاع کند. لیندزی گراهام با اشاره به جایگاه ارزش های آمریکایی در جهان، محمد بن سلمان را دیوانه خواند و گفت که او به روشنی منطقه را بی‌ثبات کرده است.
به‌زعم برخی کارشناسان روابط بین‌الملل، قتل خاشقجی نه تنها بحرانی برای عربستان سعودی که نقطه عطفی در تحولات مناسبات خاورمیانه نیز به شمار می‌رود؛ این قتل در زمانی رخ داد که بر اساس شواهد میدانی منطقه خاورمیانه -آن‌طور که ژیل کِپِل، اسلام‌شناس و کارشناس سیاسی فرانسوی، در کتاب آخرش می‌گوید- تصمیم گرفته ازبحران جنگ فرسایشی خروج کند چرا که طرفین درگیر ابزار و ‍پشتوانه ادامه جنگ را از دست داده‌اند. این تحلیل‌گر شرایط خاورمیانه امروز را شبیه اروپای سال 1918 می داند. اروپایی که از جنگ خسته
شده بود اما طرفین درگیر به فکر تقسیم غنایم نیز بودند.
با این حال سوالی که می‌توان مطرح کرد این است که چرا علی‌رغم هفت دهه نزدیکی دو کشور آمریکا و عربستان و حمایت قاطع دولت ترامپ از ولیعهد جوان و افزایش حجم مبادلات تجاری مابین دو کشور، شاهد شدت یافتن خشونت کلامی سناتورهای صاحب نفوذ آمریکایی علیه بن‌سلمان هستیم؟ آیا مرگ خاشقجی چنین واکنش کم سابقه‌ای را برانگیخته یا ان طور که ژیل کِپِل معتقد است ریشه در نوعی بازگشت به احساسات قدیمی «ضد سعودی» در آمریکا دارد؟ البته برخی صاحب نظران نیز معتقدند بررسی واکنش تند مقامات آمریکایی نه به دلیل تحقیری تاریخی که ریشه در مبادلات سود و سرمایه دارد. رابطه پارادوکسیکال عربستان سعودی در نزدیکی به روسیه برای ایجاد شکلی از توازن با ائتلاف آمریکایی‌ -در حالی که خود نیز بخشی از این ائتلاف است- تا چه اندازه برسازنده دو دستگی بین کاخ سفید و سنا در آمریکا دارد؟! آیا توافق نفتی عربستان و روسیه و بالا کشیدن قیمت نفت از بشکه ای 28 دلار به 87 دلار، این خشم نهفته آمریکایی را بیدار ساخته تا این چنین علیه متحد 70 ساله خود بتازد؟
شاید افشای جزئیاتی در باره مداخله عربستان و امارات در انتخابات سال 2016 به نفع دونالد ترامپ را بتوان به عنوان یکی از علل مهم در این رابطه مورد بررسی قرار داد. اما تنها با در نظر گیری و بررسی مجموعه رخدادهای بین المللی است که احتمالا بتوان به چشم اندازی مشخص درباره آینده رسید.
آن‌چه امروز سعودی‌ها در یمن در حال تجربه‌اند احتمالا شبیه تجربه مصر دوران ناصر در یمن در دهه شصت است. درآن زمان بسیاری از ویتنام مصر سخن گفتند. خلاصه آن‌که در شرایط حاضر سعودی‌ها در یک وضعیتی پیچیده گیر افتاده‌اند. در حالی که آن‌ها تلاش می کنند رقیب منطقه ای خود یعنی ایران را زمین گیر کنند؛ اقدامات بن سلمان در دوسال گذشته این کشور را با چالش‌هایی جدی مواجه ساخته است. با این حال شاید گفتار سراسر تناقض آمیز ترامپ درباره عربستان که یک روز این کشور را متحدی مهم برای آمریکا می نامد و روز دیگر با تحقیر آنان می گوید که اگر آمریکا نباشد حکومت آل سعود دو هفته هام دوام نمی آورد المانی درست از رابطه پاردوکسیکال آمریکا با این متحد قدیمی‌اش باشد.