ترور خاشقجی توسط بن سلمان تایید شد

شبکه خبری سی ان ان بر اساس متن مکالمات ضبط شده در کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه، آخرین مکالمات جمال خاشقجی و ماموران امنیتی ریاض را منتشر کرده است. بنا بر متن مکالمات که توسط منبع خبری سی ان ان مطالعه شده، بار دیگر روشن می‌شود که قتل خاشقجی بر اساس طرح از پیش برنامه‌ریزی‌شده‌ای که در ریاض دستور آن صادر شده بود، انجام گرفته و تصادفی نبوده است.
جمال خاشقجی ، روزنامه‌نگار منتقد عربستان بود که روز دوم اکتبر امسال در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید.
رسوایی و دروغ عربستان درباره نحوه ترور خاشقجی
بنا بر یکی از سناریوهای ارائه شده در توضیح قتل خاشقجی، عربستان اعلام کرده بود که او در درگیری با ماموران کنسولگری به طور اتفاقی خفه شده است اما بر اساس متن مکالمات ضبط شده، آخرین جملات ادا شده توسط خاشقجی، تکرار جمله نمی‌توانم نفس بکشم بوده است که اتفاقی‌بودن خفگی را نفی می‌کند.


بر اساس نسخه کتبی مکالمات، این روزنامه‌نگار منتقد که برای دریافت مدارک ازدواج خود پا به داخل کنسولگری گذاشته بود، پس از ورود به کنسولگری با شخصی مواجه می‌شود که باعث می‌شود او سریع متوجه شود اوضاع عادی نیست. او به این شخص می‌گوید: «تو اینجا چه می‌کنی؟»
این فرد در پاسخ به خاشقجی می‌گوید که برگشتی (پیش ما)! مقامات امنیتی ترکیه صدای این فرد را شناسایی کرده‌اند و او را ماحر عبد‌العزیز، یکی از دیپلمات‌های سابق سعودی در لندن معرفی کرده‌اند. صداها سپس از وارد شدن افراد دیگر که ظاهرا به خاشقجی حمله کرده‌اند، حکایت دارند. خاشقجی در این هنگام می‌گوید: «نمی‌توانید این کار را بکنید! بیرون در منتظر من هستند».
شنیدن موزیک حین عملیات قتل!
پس از این جمله، متن نه از مکالمه یا جمله‌ای مشخص که صداهای درگیری و در نهایت صدای اره و قطع عضو باشد، حکایت دارد. مسئولان امنیتی ترکیه صدای یک فرد دیگر را که دستوراتی نیز صادر می‌کرده است، شناسایی کرده‌اند. این فرد محمد الطبیقی، ريیس پزشکی قانونی وزارت کشور عربستان است. او در جایی به یکی از افراد تیم قتل می‌گوید: «گوشی‌هایت را در گوش‌هایت بگذار و مثل من موزیک گوش کن».
تاثیر نوار مکالمات براي فشارها بر دولت ترامپ
سی‌ان‌ان در پایان اشاره می‌کند،‌ این نوار صوتی فشارهای بیشتری را بر دولت دونالد ترامپ،‌ ريیس‌جمهوری آمریکا وارد خواهد کرد که تلاش می‌کند پای محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را از این جنایت بیرون بکشد و تلاش دارد جنایت را به عنوان موضوعی دو جانبه بین حمایت یا قطع روابط با شریک اصلی خود در خاورمیانه قرار دهد.
ترامپ برخلاف سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که مطمئن است بن سلمان آمر قتل خاشقجی است، این نظریه را قبول ندارد.
این افشاگری‌ها و نتیجه‌گیری‌های دقیق یکی از شاخص‌های اصلی برای این است که تفسیرهای سعودی درباره قتل واهی است و روایت آن‌ها مبنی بر اینکه قتل خاشقجی توسط افراد خودسر و بر اثر اشتباه رخ داده،‌ ادعایی بیش نیست.
تحقیق درباره روابط کوشنر و بن سلمان
از سوی دیگر، روزنامه واشنگتن‌پست به دنبال گزارش‌ها درباره ارتباط غیررسمی و مستمر داماد دونالد ترامپ و مشاور ارشد او و ولیعهد عربستان، خواستار انجام تحقیقات درباره این روابط شد.
این روزنامه آمریکایی از رهبران حزب دموکرات این کشور خواست در خصوص ارتباط بین جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ و مشاور ارشد او و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان تحقیق کنند.
این درخواست به دنبال گزارش‌های واشنگتن‌پست مطرح شد که در آن‌ها آمده بود، کوشنر و بن سلمان از زمان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی با یکدیگر ارتباط مستمر و پنهانی داشته‌اند.این روزنامه در مقاله‌ای نوشت: درست است که ارتباط آن دو از زمان آغاز دولت ترامپ دیگر محرمانه نیست اما در حالی که بسیاری در داخل دولت آمریکا و خارج از آن به دنبال مساله خاشقجی با بن‌سلمان مخالفت کردند، داماد ترامپ همچنان به دوستی خود با وی اصرار دارد.در ادامه این مقاله آمده است: بعید است که کوشنر، بن‌سلمان را درباره چگونه آرام کردن طوفانی که پس از قتل روزنامه‌نگار در گرفته، تشویق او برای حل درگیری‌هایش پیرامون منطقه و اجتناب از نابسامانی‌های بیشتر نصیحت کرده باشد.به نوشته این روزنامه آمریکایی، اکثریت دموکرات کنگره آمریکا باید در خصوص ماهیت این ارتباط تحقیق کنند.روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابعی که نام‌شان را فاش نکرد، نوشت: کوشنر و بن‌سلمان از زمان قتل روزنامه‌نگار سعودی باهم ارتباط مستمر دارند و کوشنر درباره چگونگی برخورد با این بحران به او مشاوره داده است.
روزنامه دیلی تلگراف انگلیس هم در مقاله‌ای تحت عنوان «داماد ترامپ به ولیعهد عربستان مشاوره داده است»، نوشت: کوشنر مشورت‌هایی به بن سلمان درباه چگونگی غلبه بر وضعیت موجود با کم‌ترین خسارت پس از قتل خاشقجی داده است.به نوشته دیلی تلگراف، سه تن از مسئولان رسمی سابق آمریکا نسبت به مذاکرات غیررسمی این دو ابراز نگرانی کردند، زیرا این مذاکرات کوشنر را در معرض بازیچه شدن قرار می‌دهد.