ابهام درباره خريداران نفت از بورس


گروه انرژي: با عرضه نفت خام در بورس با هدف دور زدن تحريم‌هاي نفتي آمريکا عليه ايران، يک ميليون بشکه نفت خام سبک در بورس انرژي عرضه شد که در نهايت سه خريدار ۲۸۰ هزار بشکه نفت به قيمت هر بشکه ۷۴ دلار و ۸۵ سنت را معامله کردند.دومين عرضه نيز در بيستم آبان‌ماه صورت گرفت و ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک ايران به قيمت هر بشکه ۶۴.۹۷ دلار به فروش رسيد .اتفاقي که پاي بخش خصوصي را به فروش نفت باز کرد و نفتي‌ها رضايت خود را از اين اتفاق ابراز و اعلام کردند که اين فرآيند ادامه‌دار خواهد بود. از سوي ديگر بورسي‌ها نيز اعلام کردند اين عرضه‌ها به‌طور منظم انجام مي‌شود که با اين کار بخش خصوصي بتواند وارد معاملات نفت خام شود. اتفاقي که بعد از عرضه نفت در بورس افتاد اين بود که قيمت جهاني نفت به‌طرز چشم‌گيري سقوط کرد و حتي به حدود ۵۹ دلار هم رسيد. موضوعي که باعث ايجاد اين ابهام شد که آيا خريداران نفت در بورس متضرر شده و باعث دلسردي بخش خصوصي از مشارکت در صادرات نفت خواهد شد؟ در همين سو جلال ميرزايي عضو کميسيون انرژي مجلس با اشاره به توقف فروش نفت دربورس، گفت: فروش نفت در بورس با برخي چالش‌ها و مشکلاتي مواجه است، چراکه تاکنون پس از انقلاب سابقه نداشته که بخش خصوصي به فروش نفت ورود کرده و بتواند آن را به فروش برساند و هميشه شرکت ملي نفت خود فروشنده بوده است.

  • چگونگی فروش نفت در بورس

جلال ميرزايي عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه از همان ابتدا که بحث فروش نفت در بورس مطرح شد پاسخي براي اينکه چگونه نفت در بورس به فروش برسد وجود نداشت، ادامه داد: در کشور هدفي به عنوان فروش نفت طراحي شده که از ابزارها براي رسيدن به اين هدف استفاده مي‌شود اما متاسفانه پس از مدتي ابزارها جاي هدف را مي‌گيرد. نماينده مردم ايلام، ايوان و چرداول در مجلس شوراي اسلامي، با تاکيد بر اينکه تصميم زنگنه براي توقف ارائه نفت در بورس منطقي است، اظهار داشت: تاکنون دو بار نفت در بورس عرضه شده و بايد بازخورد اين عرضه دريافت شود تا اگر فروش نفت در بورس موفقيت آميز بود ادامه يابد، چراکه فروش نفت در بورس هدف نيست بلکه هدف اصلي حفظ منافع مردم است و بايد از ابزارهاي مختلف براي فروش نفت استفاده کرد.

  • در فروش نفت در بورس که در دو مرحله صورت گرفته ابهاماتي وجود داشته که بايد برطرف شود

وي با بيان اينکه وزير نفت بايد گزارشي به سران سه قوه و شوراي عالي اقتصادي قواي سه گانه ارائه دهد تا مشخص شود اصل ماجراي فروش نفت در بورس چيست، افزود: در فروش نفت در بورس که در دو مرحله صورت گرفته ابهاماتي وجود داشته که بايد برطرف شود، چراکه همان زمان که اعلام شد که چند محموله نفت به فروش رسيده درباره اينکه خريداران چه کساني هستند شفافيتي وجود نداشت و بايد ديد آيا خريداري در بورس وجود دارد يا خير.

عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، تصريح کرد: با توجه به شرايط تحريمي‌کشور نبايد اسامي‌خريداران عنوان شود اما بايد براي اعضاي کميسيون انرژي مشخص شود که خريداران نفتي چه کساتي هستند و بايد خريداري وجود داشته باشد که بتوان نفتي در بورس ارائه کرد.

خبرگزاري خانه ملت؛تاکنون دو مرحله نفت در بورس به ميزان يک ميليون بشکه به فروش رسيده است که در مرحله نخست عرضه (ششم آبان‌ماه)، از مجموع يک ميليون بشکه نفت عرضه شده، ۲۸۰ هزار بشکه نفت با قيمت ۷۴ دلار و ۸۵ سنت معامله شده بود و در مرحله دوم عرضه نفت خام در بورس انرژي با موفقيت انجام و تمام ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام عرضه شده، با قيمت ۶۴ دلار و ۹۷ سنت معامله شد.

  • با عرضه نفت در بورس نمي‌توان تحريم‌ها را دور زد

يک کارشناس بازار سرمايه با اشاره به مشکلات هسته معاملات بورسِ تهران و گمانه زني‌ها درباره عرضه نفت خام در بورس مي‌گويد "وقتي هنوز نتوانسته‌ايم مشکلات و ضعف‌هاي هسته معاملاتي بورس را برطرف کنيم چطور مي‌خواهيم يک سيستم نرم افزاري جديد براي بورس نفت ايجاد کنيم؟ " وي همچنين تاکيد کرد: با عرضه نفت خام در بورس نمي‌توان اثرات تحريم‌ها را کاهش داد؛ مسئولان بايد به دنبال راهکاري اثربخش باشند.وي همچنين افزود: ميزان عرضه فيزيکي نفت در بورس‌هاي نفت در دنيا بسيار محدود است و تمامي‌بورس‌هاي بزرگ دنيا در معاملات نفتي از ابزارهاي معاملاتي آتي استفاده مي‌کنند و در واقع در بورس نفت اوراق نفت معامله مي‌شود نه خود کالاي نفت. ميزان تحويل فيزيکي نفت در بورس نفت بسيار ناچيز است. در حالي که فلسفه‌اي که مسئولان براي تاسيس بورس نفت بيان کردند، براي فروش نفت داخل به کشورهاي ديگر است که اين موضوع تناقضي آشکار با ساير بورس‌هاي دنيا است و نمي‌دانم آيا مسئولان درباره اين موضوع هم فکريکرده‌اند يا خير. معامله نفت‌خام در بورس انرژي همواره با مخالفت‌ها و سنگ‌اندازي‌هايي از سوي دستگاه‌هاي مسئول از جمله وزارت نفت همراه بود و شايد يکي از علل کندي روند عرضه نفت‌خام در اين روزها عدم وجود اراده جدي از سوي اين وزارت پروزن دولت باشد.در اين حالي است که مسئولان وزارت نفت در بدو عرضه نفت خام در بورس انرژي از استمرار عرضه و حتي انعطاف در قيمت‌گذاري خبر داده بود.با اين حال مهم‌ترين رويداد اقتصاد ايران که همان عرضه نفت در بورس انژري است درگير مشکلات و چالش‌هاي موجود در وزارت نفت است.بنابراين با گذشت نزديک به ۳ هفته از آخرين عرضه نفت‌خام در بورس خبري از اطلاعيه جديد عرضه در رينگ بين‌الملل نيست و تاکنون مسئولي نيز علت اين تأخير عرضه را اعلام نکرده است.