نوسان ادامه دار قيمت لبنيات


گروه اصناف : لبنيات از مهم‌ترين گروه‌هاي غذايي هستند که مصرفشان بسيار ضروري است اما با افزايش نرخ ارز و کاهش ارزش ريالي قدرت خريد مردم کاهش يافته هرچند ابراهيم نکو عضو کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينکه هزينه توليد لبنيات بيش از نرخ فروش است، ادامه داد: بايد نرخ نهادهاي دامي‌براي دامدارن به گونه‌اي تعيين شود که براي دامداري‌ها صرفه اقتصادي داشته باشد؛زيرا اگر دامدار توليد لبنيات را مقرون به صرفه نداد بطورحتم توليد را متوقف مي‌کند يا خواستار گراني لبنيات مي‌شود. حال در پي درخواست‌هاي مکرر دامداران براي افزايش قيمت شير خام پس از گذشت بيش از چهار سال و با توجه به افزايش نرخ تورم و هزينه‌هاي تمام شده توليد، در مرداد ماه امسال کارگروه تنظيم بازار قيمت پايه هر کيلوگرم از اين محصول را 1570 تومان مصوب کرد که اين رقم کمتر از پيشنهاد وزارت جهاد کشاورزي و اتحاديه دامداران مرکزي ايران بود. اما اين مصوبه توسط دامداران و کارخانجات لبني رعايت نشد و هر کيلوگرم شيرخام توسط دامداران با بيش از 2200 تومان فروخته شد که افزايش افسار گسيخته بهاي فراورده‌هاي لبني را به دنبال داشت و در نهايت ستاد تنظيم بازار بار ديگر با بررسي مجدد قيمت شيرخام و فراورده‌هاي لبني، بهاي هر کيلوگرم شير خام را 2 هزار تومان تعيين کرد.

  • کاهش 11 درصدي قيمت لبنيات در بازار

در همین زمینه رضا باکري رئيس انجمن صنايع لبني کشور گفت: در 4 ماه گذشته نمي‌توانستيم قيمت‌ها را رصد کنيم و هر کارخانه‌اي برمبناي اينکه شير را با چه قيمتي خريداري و مواد بسته بندي را از کجا تهيه مي‌کرد، قيمت‌ها را افزايش داده بود. وي در خصوص کاهش قيمت لبنيات در بازار اظهار کرد: ما يک قيمت محاسباتي را به تنظيم بازار و سازمان حمايت از مصرف‌کننده و توليدکننده اعلام کرديم که اين دو سازمان نسبت به قيمت‌هايي که اعلام کرديم 7 تا 11 درصد کاهش دادند و قيمت‌هاي مصوب شده اعلام خواهد شد. رئيس انجمن صنايع لبني کشور اذعان داشت: دراين 4 ماه گذشته نمي‌توانستيم قيمت‌ها را رصد کنيم و هر کارخانه‌اي برمبناي اينکه شير را با چه قيمتي خريداري مي‌کرد و مواد بسته بندي را از کجا تهيه مي‌کرد، قيمت‌ها را افزايش داده بود و يک بطري شير از 4 هزار تومان تا 4800 تومان قيمت گذاري شده بود اما با اين قيمت مصوب مي‌توان بر قيمت‌ها کنترل داشت. باکري در رابطه با قيمت‌ انواع لبنيات گفت: قيمت شير کم‌چرب يک ليتري 4هزار و 100 تومان، شير کم‌چرب 2 درصد 4هزار و 200تومان، شير پرچرب 3 درصد 4هزار و 450 تومان، شير کامل 3.5 درصد 4هزار و 500 تومان، شير 900 گرمي‌نايلوني کم‌چرب 2600 تومان،‌ ماست دبه‌اي 2.5 کيلويي کم‌چرب 10 هزار و 900 تومان، ماست دبه‌اي 2.5 کيلويي پرچرب 11 هزار و 700 تومان، ماست 900 گرمي‌کم‌چرب 4350 تومان، ماست 900 گرمي‌پرچرب 4750 تومان و پنير 400 گرمي‌فتا 6900 تومان قيمت گذاري شده و ابلاغ شده که در توليد کارخانجات اعمال خواهد شد.

  • لبنيات چرا گران شد؟

به گفته رضا باکري دبير انجمن لبني کشور درباره افزايش قيمت فرآورده‌هاي لبني در بازار، اظهارداشت: کارخانجات لبني از دوم مردادماه ۹۷ به بعد، مرتبا با ستاد تنظيم بازار، سازمان حمايت، رياست جمهوري و وزارت صنعت در حال مکاتبه بود و با آنان مطرح کرده‌اند که تاثير تغيير و تحولات ارزي کشور بر روي مواد اوليه، بسته بندي و ... چقدر است، مسئولان نيز مرتب قول رسيدگي و تامين داده‌اند. وي اضافه کرد: برخي تامين کنندگان مواد اوليه ما، از جمله پتروشيمي‌ها نيز عنوان مي‌کردند که ما قيمت‌ها را به حالت منطقي سابق برمي‌گردانيم ؛ چرا که قيمت ظروف بسته بندي ۶۰۰ تومان و در برخي موارد، حدود ۱۰۰۰ تومان افزايش يافته است. کارخانجات هم منتظر محقق شدن اين وعده‌ها بودند اما تاکنون اتفاقي رخ نداده است. باکري گفت: دامداران مي‌گويند ۱۵۷۰ تومان براي ما صرف نمي‌کند، دلايل خودشان را دارند و شير خام را ۲۲۰۰ تومان درب کارخانه‌هاي بزرگ تحويل مي‌دهند، بنابراين ۶۰۰ تومان نيز قيمت شيرخام افزايش يافته، وقتي که ميانگين ۱۵۰۰ تومان قيمت هرکيلوگرم مواد اوليه و بسته بندي رشد کرده اين مساله بر روي نرخ فرآورده‌هاي توليدي کارخانجات لبني تاثير دارد.وي افزود: روزانه ۲۲.۴ هزار تن شير به کارخانجات لبني تحويل داده مي‌شود، ما گفتيم وزارت جهاد با کارخانجات قراردادي امضا کند و بر مبناي آن روزانه ۱۹ هزار تن شيرخام تحويل کارخانه‌هاي لبني دهد، به هر قيمتي که مي‌گويند.