تکرار حاشیه برای سید احمد

تصویر فرزند حاج سید حسن خمینی در کنار همسرش حین سوارکاری واکنش‌های متعددی را به دنبال داشت


آفتاب یزد- گروه سیاسی: جنجال‌ها دست از سر خانواده حاج سیدحسن خمینی برنمی‌دارد. فرزندان و نوادگان امام خمینی به دلیل موقعیت اجتماعی و جایگاه خانوادگی شان همواره در زیر ذره بین رسانه‌ها و افکار عمومی‌بوده اند و این مهم از سید احمد خمینی فرزند یادگار حضرت امام مستثنی نیست. سیداحمد جوان پس از مراسم عمامه گذاری بنا به گفته برخی نامرسوم، حضور در جایگاه شیشه‌ای در هیئت مذهبی خادم الرضا (ع)، مراسم عقد بحث برانگیزش، یک بار دیگر خوراک رسانه‌ها و دستمایه انتقاد کاربران در فضای مجازی شد. سید احمد خمینی این بار به دلیل انتشار تصاویری از خود و همسرش فاطمه دانش پژوه در یک مکان تفریحی در حین سوارکاری حاشیه ساز شد و واکنش و انتقادهای بسیاری را از سوی کاربران فضای مجازی نسبت به خود برانگیخت تا آنجا که برخی از منتقدان، سوارکاری او و همسرش را با توجه به شرایط اقتصادی کنونی یک تفریح لاکچری خواندند و گفتند که تفریح لاکچری سیداحمد لطمه به اعتبار بیت حضرت امامی‌است که برای همدردی با کوخ نشینان، زیلونشین زیست. برخی از کاربران هم در مقابل به انتقادها واکنش نشان دادند و گفتند که نباید به هر بهانه ای به زندگی افراد ورود کرد و آنها را به باد انتقاد گرفت. به همین دلیل سید احمد روز گذشته در یک واکنش توئیتری به این انتقادات پاسخ داد و نوشت: « هفته قبل عکسی از من منتشر شد که مربوط به بیش از یک سال قبل است که به دعوت یکی از دوستان به یک باشگاه ورزشی در کرج رفته بودم. من نه اسب دارم که بخواهم هزینه نگهداری آن را بدهم و نه در عمرم بیش از یکی دوبار سوار اسب شده ام و نه اصلا با این ورزش آشنایی دارم. انتقادها به این خاطر است که مخالفین پدرم به قصد تخریب ایشان مرا هم می‌نوازند.» از این رو، غلامعلی رجایی فعال سیاسی اصلاح طلب و مشاور مرحوم آیت الله‌هاشمی‌رفسنجانی درباره انتقادها نسبت به عکس سید احمد جوان و علت حساسیت افکار عمومی‌نسبت به او و سایر خاندان حضرت (ره) امام گفت: «انتقادها نسبت به سید احمد و سایر خاندان امام خمینی (ره) نقد تخریب گرانه است و قطعا به نفع امام خمینی (ره) نیست. زیرا اگر هدف احترام به امام (ره) باشد نباید خاندان و بیت او مورد تخریب قرار بگیرند.»



> از مراسم عمامه گذاری
تا حضور در یک هیئت مذهبی
فرزند حاج سیدحسن خمینی مدتهاست که به دلیل انتشار برخی از تصاویر در فضازی مجازی دستمایه انتقاد برخی از کاربران قرار دارد که البته این انتقادها نه فقط از سوی افکار عمومی‌بلکه به نظر بیشتر از سوی جناح رقیب اصولگرا صورت می‌گیرد تا به نحوی هرازگاهی حساسیت افکار عمومی‌را نسبت به نوادگان امام خمینی (ره) برانگیزند که در اینجا به چند نمونه از این انتقادها پرداخته می‌شود. به طور مثال، در اردیبهشت ماه سال جاری انتشار عکس‌هایی از مراسم عمامه گذاری سید احمد توسط آیت الله سیدعلی محقق داماد مورد انتقاد کاربران فضای مجازی قرار گرفت و بعضا آن را مراسمی‌غیرمتعارف خواندند. برخی از این منتقدان که خود نیز معمم بودند، نسبت به سبک حضور سیداحمد در این مراسم انتقاد داشتند. زیرا سید احمد در آن مراسم روی یک صندلی در کنار بزرگان نشسته بود . اما طلاب معتقد بودند برای عمامه‌گذاری، فردی که قرار است معمم شود باید روی زمین بنشیند. به همین دلیل هم منتقدان این مراسم را لاکچری و اشرافی خواندند! به همین دلیل هم پسر یادگار امام خمینی (ره) در پاسخ به این انتقادها گفت: «این یک مسیر تخریبى است و هدفى بزرگ تر از من را دنبال می‌کند. اما قضاوت درباره اشرافى بودن و لاکچرى بودن را اجازه بدهید به خود شما و عکس‌هاى همه کسانى که در جلسه بودند و آن را ثبت کردند، واگذار کنم. خود در این باره قضاوت کنید. برخى هم البته با اصل عمامه مشکل دارند. من ناراحتى و عصبانیت و نه دشنام ایشان را درک مى کنم ولی اجازه بدهید این حق را برای خودم قائل باشم که عقاید خود را داشته باشم.» نمونه دیگر از انتقادها نسبت به سید احمد به انتشار تصویری دیگر از او در اواخر شهریورماه باز می‌گردد. در آن تصویر حضور فرزند حاج سید حسن خمینی در یک جایگاه شیشه‌ای و جدا از سایر عزاداران در هیئت مذهبی خادم الرضا(ع) را نشان می‌داد که این جایگاه در میان اهالی ورزش به «وی. آی.پی » معروف است. این تصویر تا اندازه ای سر و صدا ایجاد کرد که موج آن به اینستاگرام هم رسید. کاربران با درج کامنت‌هایی از قرار گرفتن فرزند یادگار امام خمینی (ره) در یک جایگاه شیشه ای جدا از سایر عزاداران در آن هیئت به‌شدت انتقاد کردند و گفتند که سید احمد خود را بالاتر از مردم می‌بیند. به همین دلیل هم او ناگزیر به پاسخ به منتقدان خود شد و در اینستاگرام نوشت: « قطعا بالاتر دیدن خودم از سایر مردم امری اشتباه و غلط است هرچند در این باره من توضیحات دیگری دارم که ممکن است به عنوان توجیه قلمداد شود و به همین دلیل اکنون قصد توضیح بیشتر در این باره ندارم. نقد به حضور من در جایگاه ویژه وارد است و من از این بابت عذرخواهی می‌کنم. باید نقد را ببینیم، اگر درست بود بپذیریم و سپس عذرخواهی کنیم.»

> عقد بحث برانگیز سیداحمد جوان
پس از این همه، مراسم عقد سید احمد در اوائل آذر ماه یک بار دیگر بحث برانگیز و حاشیه ساز شد. فارغ از چگونگی آشنایی او با همسرش فاطمه دانش پژوه نتیجه آیت الله العظمی‌سید محمدرضا موسوی گلپایگانی که همچنان نقل محافل سیاسی است، در این میان مراسم عقدکنان ساده او و عدم حضور همه اقوام در آن مورد بحث برخی از رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی قرار گرفت. زیرا در مراسم عقد نتیجه امام خمینی (ره) تنها فامیل‌‌های درجه یک و بسیار نزدیک؛ یعنی عمو و خاله و دایی‌های داماد حضور داشته اند. البته برخی معتقدند که چون همه مسائل و مراحل مربوط به خواستگاری و عقد کمتر از چهل روز طول کشیده، شاید به همین دلیل بسیاری از فامیل‌های دیگر، همچون اشراقی‌ها، در این مراسم کوچک و خودمانی حاضر نبوده‌اند. مراسم خواستگاری و عقدکنان به روشی سنتی و در مجلسی بیشتر زنانه برگزار شد.

> اکنون یک تفریح لاکچری
سید احمد که چند هفته پیش با ازدواجش خبرساز شده بود، بار دیگر با انتشار عکس‌هایی از خود البته این بار درکنار همسرش حساسیت برانگیز شد. تصاویر منتشره او و همسرش را در حین سوارکاری در یک مکان تفریحی لوکس نشان می‌داد که این خود واکنش مخاطبان و کاربران در فضای مجازی را به دنبال داشت. به همین دلیل هم برخی از کاربران فضای مجازی سوارکاری سیداحمد جوان و همسرش را با توجه به شرایط اقتصادی کنونی یک تفریح لاکچری دانستند و گفتند که تفریح لاکچری او لطمه به اعتبار امامی‌است که برای همدردی با کوخ نشینان، زیلونشین زیست. برخی از کاربران هم در مقابل نسبت به انتقادها از این عکس واکنش نشان داده و گفتند این مسائل کاملا شخصی است و نباید به هر بهانه ای به زندگی افراد ورود پیدا کرد و آنها را به باد انتقاد گرفت.

> واکنش سید احمد خمینی
به انتقادها نسبت به خود
روز گذشته سید احمد خمینی پس از چند روز، سرانجام سکوت را شکست و نسبت به انتقادها از تصاویر منتشره از خود و همسرش در یک مکان تفریحی واکنش نشان داد. خمینی جوان طی چند رشته توئیتر نوشت: «هفته قبل عکسی از من منتشر شد که مربوط به بیش از یک سال قبل است که به دعوت یکی از دوستان به یک باشگاه ورزشی در کرج رفته بودم. من تا همین روزها هم این عکس را ندیده بودم اما اینکه چگونه از آرشیو خصوصی یک نفر و بدون رضایت او به فضای عمومی‌درز کرده است، البته بحث خاص خود را دارد که شاید بعد از آن بود که برخی، دوباره لاکچری بودن بنده را سوژه کردند و پس از اینکه از مراسم عقد خانوادگی من در چند هفته قبل بهانه‌ای نیافته بودند، این سوژه را کوک کردند؛ تا اینجا سکوت کردم و مثل دفعات قبل، دزدان عکس و هم چنین منتشر کنندگانش را به خدا واگذار کردم. اما امروز علت اصلی این فضاسازی‌ها نمایان شد و و بهتانی جدید به تهمت‌هایی که با آنها مواجه بودم، اضافه شد. هدف، حمله به پدر است. زیرا یکی از مدیران مطبوعاتی، از ایشان خواست بیت امام را تحویل دوستان خودشان دهد. من نه اسب دارم که بخواهم هزینه نگهداری آن را بدهم و نه در عمرم بیش از یکی دوبار سوار اسب شده ام و نه اصلا با این ورزش آشنایی دارم. ضمنا اگر کسی از من تقاضای عکس کند، اگر حداقل مسائل شرعی را رعایت کرده باشد، امتناع نمی‌کنم و لذا با هزاران نفر از آشنا و غریب که به من لطف دارند، عکس دارم. در پیاده روی کربلا با عاشقان سید الشهدا (ع) عکس گرفته‌ام تا گاه در خیابان یا محیط‌های اجتماعی دیگر. وضع مادی ویژه ای هم ندارم ولی به فرموده حافظ «نه به فسق مباهات می‌کنم و نه زهد می‌فروشم». بارها گفته ام که احمد کوچک تر از آن است که هدف تیر بدخواهان باشد. دشمنان پدرم البته به قصد تخریب ایشان ، مرا هم می‌نوازند و لذا این اولین بار نبود و آخرین هم نخواهد. معمولا ابتدا خبری به دروغ یا تحریف شده منتشر می‌شود، بعد گروهی که این روزها از آن طرف آبی‌ها در میان آنها هست تا برادران ارزشی، با توئیت‌ها و کامنت‌ها جهت دهی‌هایی در مورد آن می‌کنند و بعضا به هم پاس می‌دهند. حقیقت امر آنکه امروز هم اصلا بنای جواب نداشته و ندارم و اگر هم این بار چنین کردم، به جهت ظلمی‌بود که در این مسیر در حق دیگران واقع می‌شد.»
چرا این همه حساسیت نسبت به نوادگان امام؟!
غلامعلی رجایی فعال سیاسی اصلاح طلب و مشاور مرحوم آیت الله‌هاشمی‌رفسنجانی درباره عکس سید احمد خمینی در یک مکان تفریحی و حساسیت افکار عمومی‌نسبت به او و سایر خاندان امام خمینی (ره) به آفتاب یزد گفت: حساسیت دو نوع است، از یک سو دلسوزانه است که برخی آن را هر شکل که می‌خواهند مطرح می‌کنند. این خود نشان از همان نقصان در روش است. همچنین نقد دلسوزانه را باید خصوصی گفته شود.
او ادامه داد: نوع دیگر از انتقادها با هدف تخریب صورت می‌گیرد. زیرا کسی که هدفش نقد دلسوزانه باشد آن را در بوق و کرنا جار نمی‌زند به همین دلیل این نقد دلسوزانه نیست. این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: کسی که این عکس را منتشر کرده است اگر مقصودش از انتشار این عکس نقد سازنده بوده باشد باید سازو کار دیگری در پیش می‌گرفت و به طور خصوصی این نقدها را نسبت به سید احمد خمینی مطرح می‌کرد. رجایی اظهار کرد: به نظر می‌رسد که انتقادها نسبت به ایشان که فردی جوان است بیشتر جنبه تخریب دارد. در غیر این صورت نقدی که جنبه دلسوزانه دارد، می‌تواند غیر مصداقی مطرح شود. زیرا حرمت هر امامزاده‌ای با متولی اش است. او اضافه کرد: دنیای جوانان با عالمان سالخورده و پا به سن گذاشته فرق دارد البته باید ملاحظات بیت‌ها و بیوتات توسط منتسبان رعایت شود تا این تصور ایجاد نگردد که منتسبان با مردم تفاوت جدی دارند و تصاویر و تحرکات اختلاف فاز طبقاتی را نشان دهد. این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: این نوع نگرش‌ها نقد تخریب گرانه است و قطعا به نفع نیست. زیرا اگر هدف احترام به امام باشد نباید خاندان و بیت او مورد تخریب
قرار بگیرند. او ادامه داد: این تنها ربطی به سید احمد خمینی ندارد. زیرا حتی با جعل و دروغ عکس‌هایی منتشر می‌کنند و می‌گویند که این نوه دختری امام خمینی (ره) است که کشف حجاب کرده است. بنابراین با توجه به مشمولیت این موضوع نسبت به همه خاندان امام (ره) باید گفت که این نوع از نقدها نشان از تخطئه و تخریب آنهم از سوی جناح مقابل را دارد.

بالاخره تصاویر جنبه شخصی یا غیر شخصی؟
مشاور مرحوم آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه اگر هم خطایی صورت گرفته باشد راهش جار زدن آنهم در فضای مجازی در این سطح نیست، گفت: بنابراین عده ای دچار نقصان در روش به ویژه در سخن از حق هستند. او ادامه داد: سرک کشیدن به زندگی خصوصی افراد، رفتاری غیراخلاقی است اما افراد مشهور به ویژه اشخاص منتسب به بزرگان باید برخی از موارد را رعایت کنند. همچنین جامعه نباید بداخلاقی کند و نباید به امور دیگران حتی بزرگان سرک بکشد. نظیر مشکلی که برای نجفی پیش آمد. رجایی در پایان گفت: افکار عمومی‌نباید
به طور کل وارد مسائل خصوصی افراد شود و علاوه بر این افراد به ویژه اشخاص برجسته و معروف باید همواره در رابطه با برخی از مسائل ملاحظه به خرج دهند.