پنالتی ، پنالتی لعنتی

شهروند| از زمانی که سپاهان در فوتبال ایران تبدیل به یک قطب شد و به دوگانگی همیشگی پرسپولیس و استقلال پایان داد،‌ تقابل این تیم با تیم‌های پرطرفدار تهرانی همواره با حاشیه و جنجال و حساسیت‌های زیادی همراه بوده است. تاریخ رقابت‌های حساس پرسپولیس و سپاهان هم که جنجال و حتی فاجعه در آن کم نبوده، باعث شده این بازی لقب ال‌کلاسیکو یا دربی ایران را بگیرد. حالا حسابش را بکنید که بازی دیروز در شرایطی برگزار شد که هر دو تیم در لیگ برتر باختی نداشته‌اند و در کورس قهرمانی قرار دارند. این بازی سرتاسر هیجان بود و حاشیه و البته درگیری و کری بین بازیکنان و هواداران!
  سپاهانی‌ها که حسابی با پرسپولیسی‌ها کری دارند، دیروز باز هم پرچم ژاپن را در ورزشگاه به اهتزاز درآوردند و روی یکی از آنها نوشته شده بود؛ کاشیما و قشقایی! پرسپولیسی‌ها هم در واکنش به این اتفاق پرچم سپاهان را اتش زدند. شجاع خلیل‌زاده که قبلا بازیکن سپاهان بود،‌ به تند‌ترین و بدترین شکل ممکن مورد لطف اصفهانی‌ها قرار گرفت و 90دقیقه به او توهین شد. پرسپولیسی‌ها هم علیه قلعه‌نوعی استقلالی که حالا سرمربی سپاهان است، شعار دادند. این جو کاملا ملتهب خود به خود باعث شد بازی با حساسیت بیشتری برای هواداران دو تیم دنبال شود.
  در کنار این کری‌‌خواندن‌ها البته چند اتفاق ویژه و خوب هم افتاد. محرم نویدکیا و محمود کریمی دو ستاره سال‌های قبل سپاهان قبل از بازی به اردوی این تیم رفتند و در ورزشگاه هم حاضر شدند. باشگاه سپاهان به خاطر تلاش‌های سیدجلال حسینی در فوتبال ایران و خداحافظی از فوتبال ملی از این بازیکن که زمانی هم در اصفهان برای آنها بازی می‌کرد، تجلیل و قدردانی کرد. برانکو و قلعه‌نوعی با نهایت احترام در کنار زمین با هم رفتار کردند.
  از آنجایی که باشگاه سپاهان برنامه خاصی برای فروش بلیت به تمام هواداران پرسپولیس نداشت،‌ بسیاری از هواداران این تیم نتوانستند برای حضور در نقش جهان بلیت خریداری کنند و پشت در ماندند. جالب اینجاست که برای کم‌کردن صدای تشویق هواداران پرسپولیس هم به هیچ‌کدام از آنها اجازه داده نشد که شیپورهای مخصوص خود را وارد ورزشگاه کنند. جالب اینجاست که این محدودیت برای هواداران سپاهان وجود نداشت.


  مسئولان باشگاه سپاهان وعده داده‌ بودند اقدامات لازم را انجام خواهند داد تا بخشی از سکوهای طبقه دوم نقش جهان برای بازی حساس با پرسپولیس در اختیار هواداران قرار بگیرد اما این اتفاق رخ نداد. با این‌که بیش از یک‌سال از افتتاح این استادیوم می‌گذرد، نه‌تنها به دلایلی نامعلوم سکوهای طبقه دوم هنوز آماده میزبانی از تماشاگران نیست،‌ بلکه به محوطه اطراف ورزشگاه هم رسیدگی نشده و هنوز باید کارهای عمرانی زیادی برای رسیدن نقش جهان به استانداردهای لازم صورت بگیرد. یکی از اتفاقات ناراحت‌کننده استفاده هواداران هر دو تیم از نارنجک‌های دستی بود که در چند نوبت شاهد انفجار بودیم.
  شاید همه انتظار یک بازی کاملا تاکتیکی و بهتر از سوی دو تیم قدرتمند فوتبال ایران را داشتند، در طول 90دقیقه حملات زیادی روی دروازه دو تیم انجام شد. تلاش هر دو تیم برای برنده‌شدن و رسیدن به سه امتیاز با راه و روشی بود که برانکو و قلعه‌نوعی برای شاگردان خود درنظر گرفته بودند. البته کیفیت بازی در نیمه اول خیلی زیاد نبود اما در نیمه دوم هیجان به اوج خود رسید. در دقیقه 74 هم اولین گل با ضربه استثنایی عزت‌الله پورغاز روی خروج و دفع توپ اشتباه بیرانوند به ثمر رسید. پورغاز با این گل که اصلا هیچ تماشاگری انتظار آن را نداشت، استادیوم را منفجر کرد. بعد از گل سپاهان، حملات پرسپولیس روی دروازه حریف بیشتر شد. شاگردان برانکو نمی‌خواستند اولین شکست فصل را در این بازی حیثیتی از سپاهان داشته باشند. درنهایت روی یک صحنه شروع مجدد و شلوغی محوطه جریمه علیرضا فغانی در یک تصمیم بحث‌برانگیز برای پرسپولیس اعلام پنالتی کرد و علی علیپور گل مساوی را در دقیقه 89 از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند تا جدال دو تیم پرطرفدار و قدرتمند برنده نداشته باشد. جنگ این دو تیم و هوادارانشان هم قطعا تا پایان فصل ادامه خواهد داشت، چون هر دو تیم تا روز آخر برای قهرمانی رقابت خواهند کرد.  گفتنی است در دقیقه 91 هم کی‌روش استنلی و کمال کامیابی‌نیا با تصمیم فغانی از زمین مسابقه اخراج شدند.