نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات شورای شهر اعلام شد

آفتاب یزد- مریم علیزاده منصوری: پس از فتح بهارستان؛ قرار است این بار اصلاح‌طلبان، بهشت را به تسخیر خود در آورند. این خبر را می‌توان با نظر افکندن به اسامی داوطلبان تایید صلاحیت شده انتخابات شوراهای اسلامی استان تهران دریافت. روز گذشته فهرستی متشکل از نامزدهای تایید صلاحیت شده منتشر شد که اصلاح‌طلبان آن،
این بار برآمده از پلن D و C این جناح سیاسی نبودند و از اعتدالگرایان و اصولگرایان معتدل هم به عاریت گرفته نشده بودند. بلکه کنشگران درجه یک و ریشه دوانده در زمین اصلاحات بودند که هزینه نگرش سیاسی‌شان را در طول سالیان گذشته پرداخته و از همین روی، در بلک لیست سپهر سیاسی ایران قرار داشتند و بایکوت شده بودند. اما یک بار دیگر درخت تنومند و ریشه دوانده اعتماد مردم به اصلاح‌طلبان به ثمر نشست و مردم ایران توانستند میوه تَکرار اسامی لیست امید را که در هفتم اسفندماه 94 در برگه‌های رای خود نگاشته بودند، در دوم اردیبهشت ماه 96 برداشت کنند. نمود حضور پایتخت نشینان بر پای صندوق‌های رای، آنجایی بود که نمایندگان برآمده از لیست امید تهران در راس هیئت‌های نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان تهران قرار گرفتند و توانستند کاندیداهای اصلاح‌طلب را با ترازوی علم، شایستگی و قانون مداری بسنجند نه با غربال سیاسی‌کاری و بازی‌های جناحی.
**گل درشت‌های اصلاح‌طلب
روز گذشته فهرستی متشکل از چهره‌هایی به عنوان داوطلبان تایید صلاحیت شده انتخابات شوراهای اسلامی شهر بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که کنشگری آنها در نهادهای مهم و مناصب تاثیرگذار نظام به پیش از سال 84 بازمی‌گشت و از آن زمان برای حضور در هر نهاد انتخابی که ثبت‌نام می‌کردند در محاق فیلتر نهادهای نظارتی فرو می‌رفتند. این چهره‌های مطرح اصلاح‌طلب عبارتند از:


علی تاجرنیا، نایب رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و نماینده مجلس ششم
محسن مهرعلیزاده، رئیس سازمان تربیت بدنی دولت اصلاحات و رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای دولت یازدهم
فاطمه راکعی، نماینده مجلس ششم و رئیس کمیته زنان خانه احزاب
مرتضی الویری، شهردار تهران در دولت اول اصلاحات و نماینده مجلس شورای اسلامی در ادوار اول، دوم و سوم
شهربانو امانی، نماینده مجلس شورای اسلامی در ادوار پنجم و ششم و عضو حزب کارگزاران
محسن‌ها‌شمی، فرزند آیت الله‌ها‌شمی و مدیر عامل سابق شرکت مترو تهران
غلامعلی رجایی، مشاور آیت الله‌ها‌شمی رفسنجانی
علی صوفی، وزیر کار دولت اصلاحات و عضو بنیاد باران
حسن رسولی، استاندار لرستان و خراسان در دولت اصلاحات و عضو هیئت مدیره بنیاد باران
سید محمود میرلوحی، عضو حزب اتحاد ملت و معاون سیاسی وزیر کشور اصلاحات
مجید فراهانی، دبیر کل حزب ندای ایرانیان
داریوش قنبری، نماینده مجلس هشتم
در زمره این کاندیداها، چهره‌های رسانه‌ای اصلاح‌طلب نیز دیده می‌شوند. افرادی چون یاشار سلطانی، مرجان توحیدی، آمنه شیرافکن و مهران کرمی (فعال رسانه‌ای) و سمیه کرمانی (فعال رسانه‌ای). اصلاح‌طلبان دوره چهارم شوراهای شهر و روستا هم در شمار تایید صلاحیت‌شدگان قرار گرفته‌اند. اشخاصی مانند محمدمهدی تندگویان، احمد حکیمی پور، احمد مسجدجامعی، غلامرضا انصاری، ولی الله شجاع پوریان، فاطمه دانشور، محمد حقانی و محمد سالاری.
**طعم گس رد صلاحیت
زمانی که معیار قانون‌مداری، میزان برخورداری از سواد و تحصیلات دانشگاهی و سابقه فعالیت باشد، بسیاری از افراد دارای مناصب مهم مجبور به ترک مشاغل‌شان می‌شوند. هیئت نظارت بر شورای اسلامی استان تهران هم انتخاب افراد را با تراز شایسته سالاری انجام داد. از همین روی، بسیاری از چهره‌های اصولگرای دوره چهارم شورای اسلامی شهر و روستای استان تهران از فیلتر شایسته سالاری گذر نکردند و برای نخستین بار طعم تلخ و گزنده ردصلاحیت را چشیدند. حال از همان زمان اعلام نتایج احراز صلاحیت‌ها، از چپ و راست به انتشار بیانیه پرداخته‌اند و اعتراضات‌شان را نسبت به عدم پذیرش صلاحیت‌شان در مصاحبه‌های مختلف اعلام کردند. نکته جالب توجه آنجایی که بیشتر چهره‌های ردصلاحیت شده از دوستان و مشاوران محمد باقر قالیباف شهردار تهران هستند. مهدی چمران رئیس اصولگرای شورای شهر تهران که بسیاری از دوستان اصولگرایش از غربال هیئت نظارت عبور نکردند در اعتراض به این اتفاق، اتهام سیاسی‌کاری را به هیئت نظارت وارد کرد. رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: «این ردصلاحیت‌ها شائبه دخالت خط فکر سیاسی را تقویت می‌کند که در نهایت موجب خدشه وارد آمدن به اعتماد مردم نسبت به نهاد عمومی خواهد شد.» وی افزود: «وقتی نظارت را برعهده دستگاهی می‌گذارند، یک اعتماد عمومی نسبت به دستگاه عمومی وجود دارد که بی‌طرفانه کار قضاوت را انجام دهد. کار هیئت نظارت بر شورا، تایید صلاحیت نیست؛ بلکه اینگونه است که افرادی را که از طریق استعلام از مراجع چهارگانه دارای پرونده‌های قضایی باشند را رد کنند. در چنین فضایی، افرادی که شخصیت‌های شناخته شده و مورد اعتماد مردم هستند را ردصلاحیت می‌کنند و افرادی را که دارای پرونده‌های مفتوح هستند تایید می‌کنند.» چمران با بیان اینکه نمایندگان درباره ردصلاحیت‌شدگان تجدیدنظر کنند، اظهار داشت: «باید هر چه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی شود؛ چرا که در غیر اینصورت انتخابات یکطرفه خواهد بود و انتخابات یکطرفه هم نافی مشارکت همگانی است. با این اقدام، میزان مشارکت عمومی کاهش می‌یابد و مشکلات دیگری پیش خواهد آمد.»
مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران و رئیس پلیس سابق تهران و از یاران شهردار پایتخت‌نشینان نیز در بیانیه‌ای اعتراض خود را به ردصلاحیتش اینگونه بیان کرده است: «طی شب و روز گذشته در فضای مجازی اخباری منتشر و اعلام شده که صلاحیت تعدادی از اعضای فعلی شورای اسلامی شهر تهران از جمله بنده احراز نشده است. اگرچه براساس اطلاع قبلی، تایید نهادهای نظارتی و مراجع چهارگانه و همچنین هیئت اجرایی انتخابات در مورد اینجانب صورت گرفته اما ظاهرا هیئت نظارت شهر تهران اقدام به اتخاذ چنین تصمیمی نموده است. آنچه شائبه‌برانگیز، تعجب‌آور و غیرمنصفانه است، حجم سنگین اطلاع‌رسانی این خبر طی شب گذشته بود که امیدوارم دستگاههای مسئول در امر برگزاری انتخابات، ساده از کنار آن نگذرند. حضور بنده در این دوره از انتخابات شوراها ناظر بر تکالیف و اهداف
بسیار مهم‌تری از کاندیداتوری و رای‌آوری است. حال آنکه در صورت عدم احراز صلاحیت و یا هر شرایط دیگر، این وظایف و تکالیف را از خود و همراهانم ساقط ندانسته و برای اعتلای میهن عزیزمان، حضور گسترده مردم در انتخابات و موفقیت نیروهای انقلاب در این آزمون تلاش خواهم کرد.» پرویز سروری
از جمله اصولگرایان حامی قالیباف است که توانسته از غربال هیئت نظارت بگریزد. او نیز در سوگ ردصلاحیت دوستان و هم‌جناحی‌هایش عنوان کرده که عدم تایید صلاحیت آنها موجب کاهش مشارکت
مردم در انتخابات می‌شود! او در این باره گفته است: «ظاهرا اصلاح‌طلب‌ها‌ که احساس کردند شرایط جامعه علیه آنها می‌شود و یک رویگردانی اجتماعی را حس کردند، تصمیم گرفتند تا انتخابات را مهندسی کنند و قرار است خودشان بگویند چه کسی وارد شورا بشود و چه کسی وارد نشود!» وی ادامه داده است: «این آقایان همان‌هایی هستند که در تمام دوران، اقدامات شورای نگهبان را به شدت زیر سوال می‌بردند و حالا امروز می‌بینیم زمانیکه خودشان به این نقطه رسیده‌اند و این مسئولیت را قبول کردند به قلع و قمع نیروهایی انقلابی پرداخته‌اند. همین موضوعات نشان می‌دهد که آنها به دنبال مهندسی انتخابات هستند.» سروری در خصوص اینکه آیا این موضوع به نوعی انتقام‌گیری تلقی می‌شود یا خیر، گفت: «ظاهرا قرار است از کسانی که در عرصه‌های مختلف، انقلاب را حمایت کردند، انتقام‌گیری کنند! ملاک ردصلاحیت آنها کسانی هستند که با فتنه مقابله کردند و از طرفی هم ظاهرا تمامی آنهایی که در فتنه نقش داشتند و حتی بعضی از آنها زندانی هم شدند، تایید صلاحیت شوند!» وی می‌افزاید: «ازهمین‌رو، این ردصلاحیت‌ها، اصولگرایان را به این نتیجه می‌رساند که حضور در انتخاباتی که مهندسی می‌شود و قرار است دیگران جای مردم تصمیم‌گیری کنند بسیار سخت خواهد بود و باید در این عرصه تلاش بیشتری انجام دهیم.»
سروری درخصوص اینکه چهره‌های شاخص اصولگرا ردصلاحیت شده‌اند و آیا با این ردصلاحیت‌ها تغییراتی در لیست خدمت به وجود خواهد آمد یا خیر، اظهار داشت: «نیروهای رای‌آور لیست خدمت را رد صلاحیت کردند و با این ردصلاحیت‌ها به تعبیری می‌خواهند کرسی‌های شورا را بدست بیاورند و روند شورای اول را در شورای پنجم کلید بزنند.»
**بلوف اصولگرایان
نکته جالب توجه اظهارات اصولگرایان آنجایی است که ردصلاحیت‌شان را باعث کاهش مشارکت مردم در پای صندوق‌های رای می‌دانند. این درحالی است که به هنگام ردصلاحیت اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات مجلس دهم، سران این جناح سیاسی از سر اضطرار از چهره‌های پلن C و D خود بهره‌بردند و مردم ایران هم بر مبنای اعتماد پر قدمت خود به جریان اصلاحات، نمایندگان مردم پایتخت را به اتفاق راهی بهارستان کردند. حال که بسیاری از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان از فیلتر شایسته سالاری عبور نمودند، به احتمال قریب به یقین، مشارکت مردم تهران فزونی خواهد یافت تا علاوه بر بهارستان وپاستور، بهشت و در پی آن، شهرداری تهران نیز رنگ و بویی اصلاح‌طلبانه به خود بگیرد.