اتهام‌زنی‌های دوباره کریمی‌قدوسی

آرمان- حمید شجاعی: طبق اصل 75 آیین‌نامه داخلی مجلس، اگر نماینده‌ای کلماتی را به‌کار ببرد که از آنها سوء تعبیر شود و حتی به صراحت بیان نکند، نمایندگان حق دارند از خود دفاع کنند. بر این اساس پس از آن‌که قاضی‌پور در مجلس عده‌ای از نمایندگان را ترسو خواند و طبق این اصل مورد خطاب چند تن از نمایندگان قرار گرفت؛ روز گذشته کریمی قدوسی نماینده دلواپس و حاشیه‌ساز مشهد با بیان اظهاراتی50 درصد از نمایندگان را به فروپاشی نظام متهم کرده است. مطلبی که حتما باید مورد پیگیری نهاد‌های نظارتی داخل و خارج مجلس قرار گیرد. چرا که باید یک جا جلوی اینگونه اظهارات نسنجیده و اثبات نشده گرفته شود تا شاهد چنین سخن پراکنی‌هایی نباشیم.
دلواپسان و غرض‌ورزی سیاسی
همواره صدای بلندی در مجلس دارد، اتهام زدنش نیز بد نیست. صحبت از جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد است که سر پرسودایی دارد و همه رقیبان را خلافکار می‌بیند. البته در مورد وی در بسیاری از موارد مثل داستان دو تابعیتی‌ها، داستان بر عکس است و هر اندازه که وزارت اطلاعات تکذیبیه می‌دهد و از عدم وجود دو تابعیتی‌ها می‌گوید، اما این عضو جبهه پایداری روی حرف خود می‌ایستد. گرچه این رویه دلواپسان است که همواره در صدد فرافکنی باشند و توپ را به زمین طرف مقابل بیندازند. در قضیه تصویب برجام و اخیرا CFT شاهد رویکردهایی از این افراد بودیم که نشانی از دغدغه منافع ملی در آن دیده نمی‌شد. همین‌ها بودند که برجام را در صحن علنی مجلس به آتش کشیدند. داستان پیامک‌های هدفمند به نمایندگان، طرح استیضاح وزیر امورخارجه و... را می‌توان نمونه‌ای از رویکردهای دلواپسانه و نگاه‌های خاص در جامعه و پارلمان دید. گویا این جریان که اساسا آرامش و شادی مردم را بر نمی‌تابند نمی‌خواهند که جامعه روی آرامش ببیند و هر از چندی با طرحی ماشین دلواپسی خود را جهت تخریب فرد یا جریانی به راه می‌اندازند. گرچه این نحوه عملکردها به جایی رسیده که دیگر اصولگرایان معتدل نیز در مقابل دلواپسان قرار گرفته‌اند. در این راستا چندی پیش محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در توئیتی در مورد اختصاص 40 میلیون دلار برای جنگ تبلیغاتی علیه ایران، روسیه و چین از جانب آمریکا نوشت: «جناب آقای آمریکا کل این پول را اختصاص بده به روسیه و چین. ما به تعداد کافی دلواپس‌هایی داریم که ضدخودمان تبلیغ کنند. آنهم مفت! کریمی قدوسی، حاجی دلیگانی و جواد ابطحی فقط چند نمونه از آنهایند».
50 درصد نمایندگان دنبال فروپاشی؟!


اظهارات کریمی قدوسی همواره حاشیه‌ساز بوده و تنها استفاده آن نیز این بوده که بعضا وی را در صدر اخبار نگه دارد. البته همان‌طور که اظهارات وی در مورد هر شخص یا دستگاهی با تکذیب رو‌به‌رو شده به همان میزان نیز با شکایت‌های متعددی مواجه بوده است. نمونه‌های این مهم را نیز می‌توان در شکایت معصومه ابتکار، معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور، شکایت حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور، علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس و... دید. ابتکار در مهرماه سال جاری در این ارتباط اظهار کرد: «مجلس حرمتی دارد و ما دلمان نمی‌خواهد با این عنوان از نماینده مجلس شکایت کنیم، اما وقتی این نماینده برای خود حرمتی قائل نیست و اتهامات بی‌پایه و اساس را وارد می‌کند و دروغ می‌گوید، علاوه بر مجلس به قوه قضائیه هم شکایت کردیم.» در شکایت بروجردی نیز که منتج به صدور حکم شد؛ کریمی قدوسی به 6 ماه حبس محکوم و در ادامه این 6 ماه به 2 میلیون جزای نقدی بدل شده است. البته این پایان کار نبوده، چرا که اظهارات این نماینده دلواپس ابعاد جدید و البته خطرناک‌تری به خود گرفته است. کریمی قدوسی روز گذشته در توئیتی نوشت: «50 درصد این مجلس به دنبال فروپاشی نظام جمهوری اسلامی است، سران فتنه 88 به دنبال سقوط نظام جمهوری اسلامی بودند و حالا امروز 50 درصد نمایندگان مجلس پشت تریبون می‌روند و از سران فتنه دفاع می‌کنند». با وجود اینکه بسیاری بر رفع مسائل 88 تاکید دارند، اما دلواپسان همچنان از راه پیش کشیدن این مسائل تنفس می‌کنند. فارغ از این، گفته‌های کریمی قدوسی حتما ورود هیأت نظارت مجلس و حتی دستگاه‌های مرتبط را نیز می‌طلبد. حال باید دید با اظهارات نماینده دلواپس چه برخوردی صورت خواهد گرفت.
دلواپسان ترمز بریده‌اند؟
یک عضو فراکسیون امید مجلس در ارتباط با صحبت‌های نماینده مشهد اظهار کرد: کسانی که چنین سخنانی را بیان می‌کنند خود مجرمان ردیف اول هستند. پروانه مافی به «آرمان» گفت: در شرایط فعلی تمام ارکان نظام از مقام معظم رهبری تا رئیس‌جمهور و افرادی که در نظام سیاسی مسئولیت کلان دارند دیگران را به انسجام، وحدت، یکدلی، هماهنگی و همکاری در مقابل فشار خارجی و دشمن بیگانه دعوت کرده و توصیه می‌کنند که تصمیم‌گیران و سیاستمداران از نقطه نظرات بپرهیزند و به آنچه که در جهت رشد و اعتلای مردم و کشور است فکر کنند. نماینده تهران افزود: وقتی نماینده‌ای در چنین شرایطی 50 درصد نمایندگان مردم را که با رأی بالایی در شهر و حوزه انتخابیه خود از مردم رأی گرفته، به فروپاشی متهم می‌کند خود به مشکلات دامن می‌زند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد: اصل 75 آیین نامه داخلی مجلس اشاره دارد که اگر نماینده‌ای کلماتی به‌کار ببرد که از آنها سوء تعبیر شود و حتی به صراحت بیان نکند، که آقای کریمی قدوسی به صراحت بیان کرده، نمایندگان حق دارند که از خود دفاع کنند و حتی بدون وقت قبلی از تریبون مجلس از خود دفاع کنند. مافی ادامه داد: این قضیه باید از سوی هیأت نظارت بررسی شود و مجازات تعیین شود تا این داستان در مجلس که چند روز گذشته آقای قاضی‌پور نیمی از نمایندگان را به ترسو بودن متهم کرد و اکنون نماینده مشهد نیمی از نمایندگان را به فروپاشی نظام متهم می‌کند، یک جا باید جمع شود. عضو فراکسیون امید تصریح کرد: از آقای لاریجانی، ریاست مجلس انتظار داریم که با نظارت بر هیأت نظارت و دقت این هیات این مسائل را جمع کنند تا دیگر شاهد اینگونه سخن پراکنی‌ها نباشیم.
دقت در بررسی صلاحیت
یک عضو فراکسیون امید مجلس به اظهارات نماینده مشهد در خصوص اینکه 50 درصد نمایندگان درصدد فروپاشی نظام هستند واکنش نشان داد: ایلنا نوشت، ابوالفضل سروش درتوئیتر خود نوشت: «ادعای اخیر کریمی قدوسی علیه نمایندگان مجلس خلاف منافع ملی و توهین به شعور مردم است. امیدوارم شورای نگهبان صلاحیت امثال کریمی قدوسی را که حضور و مواضع‌شان مصالح انقلاب، نظام، مردم و وحدت ملی را به خطر می‌اندازد را با دقت بیشتری بررسی کند.»