سخنگوی دستگاه قضا مطرح کرد؛ اعلام اسامی تعدادی از محکومان پرونده‌های فساد اقتصادی

سخنگوی قوه قضاییه اسامی تعدادی از محکومان قطعی پرونده‌های فساد اقتصادی را اعلام کرد.
محسنی اژه‌ای در یکصد و سی و چهارمین نشست خبری خود گفت: در این فاصله زمانی تعداد کسانی که اتهام فساد مالی داشتند و احکامشان قطعی شده است را اعلام می‌کنم. اسامی این افراد به شرح زیر است:
1. منوچهر پورفرد، فرزند عبدالله که به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به 10 سال حبس و جزای نقدی 318 میلیارد و 175 میلیون و 176 هزار و 319 ریال به زمینه ثبت اموالی که از طریق خلاف قانون به دست آورده بود و همچنین محرومیت از خدمات دولتی.
2. اسماعیل نصراللهی، فرزند حمزه، به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به 10 سال حبس و به مبلغ جزای نقدی که برای نفر اول اعلام شد و ضبط اموالی که از طریق نامشروع و ناشی از جرم بوده و محرومیت از خدمات دولتی محکوم شد.


3. حسن مزارعی، فرزند شاهمیرزا به اتهام اختلال در نظام اقتصادی به سه سال حبس و سه میلیارد و 94 میلیون و 670 هزار ریال جزای نقدی.
4_ مهدی رضایی فرزند رمضان به سه سال حبس و 46 میلیارد و 800 میلیون ریال جزای نقدی.
5_ ناصر حبیبی نسب فرزند قمصور به یکسال حبس و 17 میلیارد ریال جزای نقدی که البته همه عوایدی که ناشی از جرم بوده نیز ضبط می‌شود.
6_ عسکر براتی فرزند نادعلی به پنج سال حبس و سه میلیارد و 707 میلیون و 600 هزار ریال جزای نقدی.
7_ امیر کمالی سروستانی (معروف به اشکان) فرزند محمدحسین به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به 20 سال حبس و 35 میلیارد و 485 میلیون و 713 هزار ریال جزای نقدی همراه با ضبط کلیه اموالی که از طریق نامشروع تحصیل کرده بود.
8_ محمد ثاقب پور فرزند احمد به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به هشت سال حبس و مبلغ سه میلیارد و 903 میلیون و 887 هزار ریال جزای نقدی و ضبط اموال ناشی از جرم.
9_ حسین منصوری قیری فرزند غلامحسین به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به هشت سال حبس و مبلغ سه میلیارد و 903 میلیون و 887 هزار ریال جزای نقدی و ضبط اموال ناشی از جرم.
10_ محمود پورمند فرزند احمد به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به هشت سال حبس و مبلغ سه میلیارد و 903 میلیون و 887 هزار ریال جزای نقدی و ضبط اموال ناشی از جرم.
11_میامحمد آخوندزاده (تبعه افغانستان) فرزند شیرمحمد به اتهام اخلال در نظام پولی و اقتصادی کشور از طریق حواله‌های ارزی به 20 سال حبس، اخراج از کشور و جزای نقدی و ضبط کلیه وجوهی که از طریق جرم حاصل شده بود.
12_ محسن رنجبر فرزند طمراس به اتهام ارتشاء و چند مورد محکومیت به هفت سال و شش ماه حبس و معادل دو میلیارد و 200 میلیون و 500 هزار ریال جزای نقدی و 74 ضربه شلاق.
سخنگوی دستگاه قضا در ادامه نشست خبری خود در خصوص سایر پرونده‌های اتهامی در شیراز، گفت: در شیراز حکم بدوی در مورد رئیس و اعضای شورا که چهار یا پنج نفر بودند و همچنین 19 پیمانکار و شهردار مرودشت که در رسانه‌ها اعلام شده بود پرونده آنها به دادگاه رفته، دادگاه بدوی حکم صادر کرده ولی چون هنوز حکمی قطعی نشده از بیان جزییات آن معذورم، اما اجمالا تا 15 سال حبس برای آنها پیش‌بینی شده است.
وی در خصوص پرونده دیگری در شیراز اظهار کرد: حکم متهمین پرونده آبفای شیراز که در رسانه‌ها مطرح شده بود دادگاه بدوی حکم صادر کرده که بعد از قطعیت آن را اعلام می‌کنیم.
محسنی اژه‌ای افزود: در تهران نیز مهدی شمس فرزند حسین به اتهام مشارکت در کلاهبرداری به میزان 11 میلیون و 375 هزار و 188 دلار امریکا و مبلغ 46 میلیارد و 548 میلیون و 546 هزار و 974 ریال بوده که به 7 سال حبس محکوم شده و جزای نقدی به مبلغ 147 میلیارد و 153 میلیون و 321 هزار و 276.
وی افزود: مورد بعدی در تهران، محمود مقدم فر فرزند احمد به اتهام مشارکت در کلاهبرداری و معاونت در جعل و وکالت نامه و پرداخت رشوه که چندین محکوم دارد و انچه که باید تحمل کند 8 سال و یک ماه حبس و جزای نقدی به مبلغ 300 میلیارد ریال و مالی که مربوط به رشوه بوده باید برگردد به میزان 70 میلیارد و 100 میلیون ریال.
وی افزود: حسن نامدار فرزند علی به اتهام اخذ رشوه و جعل سند رسمی که به 8 سال حبس محکوم شده و6 میلیون و 500 هزار ریال جزای نقدی و 70 ضربه شلاق. همچنین محمد مصباحی پیروساعی فرزند حسن به اتهام اخذ رشوه به دو سال حبس و به انفصال موقت به مدت سه سال و 40 میلیون ریال جزای نقدی و 74 ضربه شلاق محکوم شده. صفی‌الله روزبهانی فرزند عزت‌الله به اتهام اخذ رشوه به دو سال حبس و سه سال انفصال و 238 میلیون ریال جزای نقدی و 74 ضربه شلاق محکوم شده. مرادعلی محمدی فرزند ابراهیم به اتهام اخذ رشوه به 5 سال حبس و سه سال انفصال وجزای نقدی و 74 ضربه شلاق محکوم شده. سیدمهدی صادقی فرزند سیدعلی به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع که به جزای نقدی به میزان 180 میلیون ریال محکوم شده.محمدمهدی مقدم منفرد فرزند اصغر به اتهام مشارکت در کلاهبرداری که به 4 سال حبس و 141 میلیارد و 660 میلیون و 841 هزارو 785 ریال جزای نقدی محکوم شده. سیدمحمود موسوی فرزند حسین به اتهام پرداخت رشوه که به 3 سال حبس و وجهی که بابت پرداخت رشوه یعنی 58 میلیون ریال بوده محکوم شده. افشین یا علی اکبر شریف پور فرزند محمد بابت پرداخت رشوه به 3 سال حبس و ضبط وجه الرشا به مبلغ 8 میلیون و 500 هزار ریال محکوم شده که معاونت در جعل هم داشته است. ابوالقاسم عنایت الهی فرزند محمدحسن به 3 سال حبس و ضبط وجه الرشا محکوم شده و مشارکت در کلاهبرداری داشته که به مبلغ 59 میلیارد و 288 میلیون و 499 هزار و 328ریال هم جزای نقدی محکوم شده.
ایرج فرشباف فرزند محمد به اتهام جعل سند رسمی به 3 سال حبس و 2 سال محرومیت و جزای نقدی محکوم شده. سیدمجتبی جبیری فرزند ابراهیم بابت اعمال نفوذ به دو سال حبس و دو سال محرومیت و مبلغ دو میلیارد و 500 میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده. حسن نامدار فرزند محمد به اتهام جعل سند رسمی و استفاده از سند مجعول به سه سال حبس و دوسال محرومیت محکوم شده. سعید سیف فرزند اسد به اتهام اخذ رشوه به دو سال حبس و سه سال انفصال و 40 میلیارد ریال جزای نقدی و 74 ضربه شلاق محکوم شده. این افراد مربوط به تهران بودند و احکامشان قطعی است.
وی افزود: در خراسان رضوی نیز یکی دو مورد هم بود که علی مجدی فر که متهم به کلاهبرداری بوده بصورت متعدد هم از طریق رایانه وهم غیررایانه به 10 سال حبس محکوم شده و جرای نقدی و رد مال.
حکم اعدام باقری درمنی در دیوان عالی تایید شد
سخنگوی قوه قضاییه گفت: حکم اعدام حمید باقری درمنی به جرم ارتشا و کلاهبرداری که در دادگاه بدوی صادر شده بود، در دیوان عالی کشور تایید شد.
حبس برای شهردار و اعضای شورای شهر مرودشت
محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از سخنانش درباره پرونده‌های استان فارس گفت: حکم بدوی رئیس شورا و اعضای شورای شهر، 19 پیمانکار و شهردار مرودشت صادر شده است که به خاطر بدوی بودن حکم از بیان جزئیات حکم معذورم. اما تا 15 سال حبس برای آنها حکم بریده شد. حکم پرونده آبفای شیراز هم در دادگاه بدوی صادر شده است.
معاون اول قوه قضاییه درباره بقیه پرونده‌های اقتصادی رسیدگی شده در تهران و حکم‌هایی که قطعی شد، اظهارداشت: محمود مقدم فر فرزند احمد به جرم معاونت در جعل و پرداخت رشوه به 7 سال و یک ماه حبس، جزای نقدی، رد مال و حسن نامدار فرزند علی به اتهام اخذ رشوه و جهل سند به 5 سال حبس و 70 ضربه شلاق محکوم شد.
700 هزار گوشی موبایل
محسنی اژه‌ای با تاکید بر تعطیل نشدن واحدهای تولیدی گفت: چندین جلسه با حضور وزرا و مسئولان معاونت پیشگیری قوه قضاییه برگزار کردیم و چند دستور در ستاد اقتصاد مقاومتی دیده شد که یکی از آنها تعیین تکلیف هر چه زودتر اموال توقیف شده بود و تا کنون مقداری از این اموال رفع توقیف شد.
وی گفت: وزیر صمت گفت 700 هزار گوشی تلفن داریم که 131 هزار تا مرتبط با دستگاه قضایی است و بقیه گوشی‌ها مشکلات خود را در همان وزارتخانه دارد که باید هر چه زودتر این مشکلات را با سازمان قیمت گذاری‌کننده رفع کنند و قوه قضاییه اعلام کرد وزارت صمت در عرضه آن آزاد است.
وی ادامه داد: در بحث صنایع کوچک هم 21 کارخانه در شمال غرب کشور درحال تعطیل شدن بود که احیا و از تعطیل شدن رها شد؛ سه کارخانه در استان مرکزی هم هست که هنوز به طور کامل مشکلاتش مرتفع نشده و دولت باید کمک کند؛ یک کارخانه و 21 واحد تولیدی در شمال کشور درحال ورشکستگی بود که برای احیا شدنشان تلاش شد.
صدور 36 کیفرخواست در دادگاه ویژه
محسنی اژه‌ای با بیان اینکه 36 کیفرخواست در دادگاه ویژه صادر شده است، گفت: در چهار استان فارس، تهران، اصفهان و هزمزگان این شعبه‌ها دایر شده که در تهران چهار شعبه است.
وی ابراز امیدواری کرد تکلیف این 36 نفر در دادگاه ویژه تعیین شود.
معرفی 1490 وکیل مورد تایید رئیس قوه قضاییه
محسنی اژه‌ای با رد این موضوع که تعداد محدودی وکیل ازسوی رئیس قوه قضاییه طبق ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری اعلام شده، اظهارداشت: 1490 وکیل تا کنون معرفی شدند و فهرست آنان ارائه شده است که 63 وکیل از تهران هستند.
نامه ظریف به دادستان کل کشور درباره پولشویی
معاون اول قوه قضاییه درباره بحث پولشویی که آقای ظریف مطرح کرده و نامه او به دادستان کل کشور گفت: به دادستان تهران نامه نوشتم که همه مطالب منسوب به ظریف پیگیری شود و یک نامه هم دادستان کل کشور نوشت و آقای ظریف پاسخ نامه را داد اما دادستان کل کشور اعلام کرد اسناد و مدارکی دال بر پولشویی در نامه قید نشده است.
وی افزود: پرونده‌های پولشویی در کشور است که بعضی از این پرونده‌ها رسیدگی هم شده است. از موارد اتهامی می‌توان به یکی از اعضای تیم هسته‌ای که محکوم هم شده اشاره کرد که پولشویی داشت. او از شرکت آمریکایی انگلیسی خواست تا پول را به نام فرد دیگری در کشوری دیگر بریزد.
اژه‌ای با تاکید بر برخی موارد پولشویی گفت: بحث آقای ظریف طوری منعکس شده بود که مخالفان لوایح پولشویی، خود پولشویی دارند که وزیر خارجه در نامه‌اش گفت پولشویی را به طور کلی مطرح کرد و نهاد و فرد خاصی مدنظرش نبود.
وی افزود: اطلاعی ندارم که دادستان تهران چه اقدامی انجام داده است.
دشمن به دنبال نفوذ در دستگاه هاست
محسنی اژه‌ای درباره بازداشت تعدادی از نفوذی‌های جمعیت شناس گفت: همه تقریبا از مسئولان تا مردم می‌دانند دشمن در مقام نفوذ در دستگاه‌ها است؛ تفاوت این است که الان هم دشمن نفوذ را تشدید کرده و هم روش‌های نفوذ متفاوت شده است. سعی می‌کند نفوذ او در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها موثر باشد.
وی ادامه داد: ممکن است حتی اطلاعاتی هم به آنان بدهند و در قالب موسسه پوششی، تشکیلاتی ایجاد می‌کنند.
به گفته سخنگوی قوه قضاییه، در این مورد یک نفر بازداشت است؛ سه چهار نفر تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و از آنان بازجویی شد. به تعدادی هم تذکر شده است.
سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده سکه ثامن گفت: شناسایی اموال و احصای پول مردم مهمترین اقدامات قوه قضاییه در این پرونده است، متهم قول داده طلب مردم را پرداخت کند. البته پرونده هنوز در مرحله تحقیقات در دادسراست.
پرونده عراقچی در دادگاه ویژه رسیدگی می‌شود
محسنی اژه‌ای درباره پرونده معاون سابق ارزی بانک مرکزی گفت: نوع پرونده به گونه‌ای است که در دادگاه ویژه رسیدگی می‌شود. این پرونده 9 متهم در بانک مرکزی و خارج از بانک مرکزی دارد. این پرونده تعیین وقت و رسیدگی نشده است و درحال بررسی و تمهیدات مقدماتی است.
توزیع قطعات خودرو توقیف شده قبل از تشکیل دادگاه
خبرنگاری پرسید: شنیده‌ایم پرونده فردی به نام عباس الف به اتهام قاچاق 700 میلیون دلار قطعات خودرو در دادگاه ویژه رسیدگی می‌شود و او سه هزار میلیارد تومان از بانک بدون وثیقه معتبر وام گرفته است. همچنین دادستان تهران پیگیر توزیع این قطعات است.
وی ادامه داد: این پرونده کیفرخواست خورد و به دادگاه رفت و در دادگاه ویژه رسیدگی می‌شود. از جمله اموال توقیف شده، قطعات خودرو بود که درخواست به رفع توقیف سریع‌تر داشتند و من به دادستانی تهران تاکید کردم ترتیبی داده شود تا با هماهنگی وزارتخانه ذیربط کارشناسی و قیمت‌گذاری شود و قطعات در بازار توزیع شود؛ چون ضرورتی برای توقیف ماندن این قطعات تا پایان حکم وجود ندارد.
تکرار جرم و گذشتن از حد، صدور حکم اعدام را منجر می‌شود
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این پرسش که چرا مجازات‌ها بازدارنده نیست و فردی که چند بار زندان رفته است، دست به آتش زدن کارتن خواب‌ها می‌زند، گفت: برای هر جرمی حکمی صادر می‌شود و فرد به زندان می‌رود. در مواردی که شاکی خصوصی نداشته باشد ممکن است عفو بخورد یا آزادی مشروط بگیرد. اما اگر شاکی خصوصی داشته باشد، عفو و آزادی مشروط مشمول این مجرم نمی‌شود.
وی ادامه داد: اگر جرمی از حد بگذرد، در صورت تکرار حکم اعدام هم صادر می‌شود؛ مثلا اگر جرم سرقت تکرار شود و از حد سرقت بگذرد، حکم تشدید و حتی در مواردی مجازات اعدام در نظر گرفته می‌شود.
پیگیری پرونده شکایت وکیل محمد خاتمی از شریعتمداری
خبرنگاری طی نشست‌های قبلی، شکایت وکیل خاتمی از شریعتمداری و رسیدگی به این پرونده را مطرح کرد که سخنگوی قوه قضاییه از وی شماره کلاسه پرونده را خواست. خبرنگار با ارسال شماره کلاسه پرونده به دفتر سخنگو دوباره موضوع را جویا شد که سخنگوی قوه قضاییه گفت: دو سه روز قبل کلاسه به دستم رسید و درحال پیگیری موضوع هستم.
اژه‌ای ادامه داد: قبل از دریافت کلاسه پرونده موضوع را از دادستانی و مرکز رسانه جویا شدم که هیچکدام اطلاعی نداشتند؛ موضوع را با شریعمتداری مطرح کردم که ایشان گفت من هم شنیده‌ام اما احضاریه‌ای نیامده است.
وی اظهار داشت: با ارسال شماره کلاسه، گفتم موضوع را دنبال کنند؛ با توجه به این شماره، شکایت به سال 88 برمی گردد و موضوع را پیگیری می‌کنیم.
دوگانگی در برخورد با تجمعات
خبرنگاری پرسید چرا در برخورد با تجمعات دوگانگی وجود دارد مثلا در تجمعی برخی را بازداشت می‌کنند اما در تجمعی دیگر اقدامی انجام نمی‌شود که محسنی اژه‌ای گفت: همه تلاش می‌کنیم آنچه برای خود می‌پسندیم برای دیگران هم بپسندیم.
وی افزود: درباره تجمع، مرجع تشخیص را قانون مشخص کرده و ممکن است برای فهم قانون به صورتجلسه مذاکرات ارجاع کنیم اما این حجیت ندارد آنچه جمع بندی و قانون شد، حجیت دارد.
اژه‌ای ادامه داد: این افراد به صرف آمدن در محل تجمع دستگیر نشدند. اینکه در زمان تجمع چه حرفی زده می‌شود، ممکن است بعدها زمینه دستگیری را فراهم کند.
کیفرخواست پرونده سیف صادر نشده است
سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده مدیران بانک مرکزی گفت: پرونده مدیران بانک مرکزی و غیر بانک مرکزی به دادگاه رفته اما هنوز جلسه تعیین نشد و وکلا باید پرونده را مطالعه کنند. پرونده سیف هم هنوز کیفرخواست نخورده است.
پرونده تروریستی اهواز هنوز به دادگاه نرفته است
محسنی اژه‌ای در پاسخ به خبرنگاری درباره آخرین وضعیت پرونده تروریستی اهواز گفت: در این پرونده 10 تا 20 نفر بازداشت شدند.
وی با بیان اینکه این افراد از خارج از کشور حمایت می‌شوند، ادامه داد: پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است. کیفرخواست صادر نشده و به دادگاه نرفت است. ممکن است تعداد دیگری هم مرتبط با این پرونده بازداشت شوند.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر نیرو خبر داد: افزایش 220 درصدی بارش‌ها / زمستان پربارش نخواهد بود به داد شمال برسید تجدید نظر کنید آقای رئیس جمهور دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد فساد سالانه دوتریلیون و600 بیلیون دلار در جهان هزینه ایجاد می‌کند افزایش وام ساخت مسکن برای انبوه‌سازان تا 110 میلیون تومان خودروسازان قیمت‌ها را بی‌ضابطه افزایش داده اند؛ مسئولان همچنان درحال کار کارشناسی! با وجود همه تلاش‌ها نرخ‌ها در بازار ارز راضی‌کننده نیست فرانسه و آلمان درباره سازوکار مالی ویژه با ایران توافق کردند رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: مقاومت کشورهای عضو اوپک، شکستی دیگر را برای آمریکایی ها رقم زد گفتاری از آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در توضیح «فقه نظامات» فقه نظامات، توهّم یا واقعیت؟ عربستان و آزمون‌های سخت اتحادیه اروپا رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: مقاومت کشورهای عضو اوپک، شکستی دیگر را برای آمریکایی ها رقم زد نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خبر داد احتمال بازگشت طرح "خرید سربازی" در بودجه 98 سخنگوی دستگاه قضا مطرح کرد؛ اعلام اسامی تعدادی از محکومان پرونده‌های فساد اقتصادی