مقام عراقی: آمریکا و عربستان مداخله‌‌ می‌کنند نه ایران

رهبر فراکسیون «الفتح» در پارلمان عراق نزدیک به تشکیلات الحشد الشعبی گفت که جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی عراق دخالتی ندارد بلکه این دخالت‌‌ها از طرف آمریکا و عربستان سعودی است.
به گزارش ایرنا، «هادی العامری» در گفت‌وگوی خبری با جمعی از رسانه‌‌های عراق در پاسخ سوالی در خصوص ادعاهایی که پیرامون دخالت ایران در تشکیل دولت عراق و امور داخلی این کشور مطرح‌‌ می‌شود تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی عراق و روند تشکیل دولت دخالتی ندارد بلکه این دخالت‌‌ها از طرف آمریکا و عربستان سعودی است که در قضیه تشکیل کمیسیون بزرگ پارلمان، کامل واضح و بی پرده بود.
وی خاطرنشان ساخت که ایرانی‌‌ها فقط برضرورت حفظ ائتلاف سیاسی شیعیان نظر دارند و حفظ این ائتلاف سیاسی را به نفع عراق و شیعیان این کشور‌‌ می‌دانند اما در این مرحله به صراحت با این خواسته ایرانی‌‌ها مخالفت کردیم و به آنها گفتیم که دیگر ضرورتی برای وجود ائتلاف سیاسی شیعیان وجود ندارد.
العامری تاکید کرد که آنچه از دخالت ایرانی در امور داخلی مطرح‌‌ می‌شود عاری از صحت است بلکه نقش ایران در طول سنوات گذشته فقط مشورتی بوده است.


وی از سیاست‌‌های عربستان سعودی نسبت به عراق انتقاد کرد و افزود که هنوز عربستان سعودی تغییر محسوسی در سیاست خود نسبت به عراق نشان نداده و آنچه به نام تحول در روبط دو کشور در برهه اخیر ازآن یاد‌‌ می‌شود به هیچ وجه تشویق کننده نیست.
العامری بهبود روابط بین عراق و سعودی‌‌ها را در گرو عذرخواهی ریاض دانست و ادامه داد که عربستان سعودی باید بابت همه سیاست‌‌های اشتباهی که علیه مردم عراق داشته از عراق عذرخواهی کند.
رهبر فراکسیون الفتح همچنین در خصوص بحران جاری در عراق پیرامون نامزد وزارت کشور و ادعای اصرار الفتح بر «فالح فیاض» برای این وزارتخانه تاکید کرد: فالح فیاض به هیچ عنوان نامزد الفتح برای وزارت کشور نیست بلکه انتخاب الفیاض گزینه شخص «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق بوده است.
اظهارات العامری در خصوص عدم دخالت ایران در امور داخلی عراق در پی برخی ادعاها مبنی بر اصرار تهران بر نامزدی فیاض برای وزارت کشور عراق عنوان شده است.
فالح فیاض مشاور سابق امنیت ملی و رییس تشکیلات الحشد الشعبی است که به دلیل پست‌‌های امنیتی مختلف که در طول سنوات گذشته در دولت عراق داشته بسیاری از فراکسیون‌‌ها از جمله شخص عبدالمهدی او را بهترین گزینه برای وزارت کشور‌‌ می‌دانند.
این درحالیست که کمیسیون «سائرون» مورد حمایت «مقتدا صدر» تنها فراکسیون پارلمانی است که با نامزدی این شخصیت عراقی برای وزارت کشور مخالفت کرده و خواهان جایگزین کردن شخص دیگری به جای او شده است.
قرار بود عبدالمهدی امروز 8 وزیر باقی مانده کابینه خود متشکل از 22 وزیر را به پارلمان برای گرفتن رای اعتماد معرفی کند اما بار دیگر با اصرار سائرون جلسه بررسی این موضوع به تعویق افتاد.
دو جلسه قبلی تصمیم گیری پارلمان عراق در باره کابینه ناتمام عبدالمهدی در 13 و 15 آذرماه گذشته به دلیل اعتراضات نمایندگان سائرون بر سر نامزد وزارت کشور بدون هیچ تصمیمی پایان یافته و رسیدگی به این موضوع به امروز یکشنبه موکول شده بود.
عبدالمهدی به رغم اعتراضات سائرون همچنان اصرار دارد که همان 8 وزیر قبلی از جمله نامزد وزارت کشور را برای پست‌‌های باقی مانده کابینه خود امروز یکشنبه معرفی کند هرچند سائرون بار دیگر بر مخالفت خود با این انتخاب تاکید کرده‌اند.