مقامات فرانسه به اعتراضات جلیقه‌زردها واکنش نشان دادند انگشت اتهام پاریس به سوی مسکو و واشنگتن

پلیس فرانسه درباره دخالت مسکو در گسترش اعتراضات تحقیق می‌کند
سخنگوی دولت گفت ماکرون به زودی درباره اعتراضات یک سخنرانی خواهد داشت
وزیر خارجه فرانسه از ترامپ خواست در مسائل داخلی این کشور دخالت نکند
بعد از ادامه و تشدید اعتراضات جلیقه‌زردها برای چهارمین هفته که منجر به بازداشت بیش از ۱۳۰۰ نفر شد، مقامات دولت فرانسه از زوایای مختلف به این اعتراضات پرداختند. در میان این موضع‌گیری‌ها، پلیس فرانسه احتمال دخالت روسیه در گسترش اعتراضات را بررسی می‌کند. وزارت خارجه این کشور نیز از ترامپ خواسته است، در مسائل داخلی این کشور دخالت نکند. ترامپ اعتراضات فرانسه را از نتایج توافق پاریس خوانده بود و مدعی شده بود معترضان، «ترامپ» می‌خواهند.


روزنامه مصری الیوم السابع به نقل از منابع آگاه از آغاز تحقیقات درباره سایت‌های فعال در این اعتراضات خبر می‌دهد. به گزارش ایسنا، به دنبال افزایش تعداد «سایت‌های جعلی که بزرگنمایی درباره تظاهرات پاریس در شبکه‌های اجتماعی را در دستور کار دارند»، مقامات این کشور تحقیقاتی را درباره این سایت‌ها آغاز کردند. طبق گفته یکی از این منابع، دبیرخانه سازمان دفاعی و امنیت ملی فرانسه ماموریت هماهنگی درباره این عملیات را بر عهده دارد. یک منبع آگاه دیگر نیز اظهار کرده است: دستگاه اطلاعات فرانسه نیز به شدت نسبت به دستکاری اطلاعات هشدار داده است اما هنوز زمان برای ارزیابی اطلاعات منتشر شده توسط روزنامه تایمز مبنی بر وجود سایت‌های جعلی مورد حمایت روسیه که بزرگنمایی درباره تظاهرات جلیقه زردها را هدف گرفته‌اند، زود است.
روسیه پیشتر توسط سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا نیز به دخالت در روند رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در سال ۲۰۱۶ و حتی تلاش برای هک سیستم‌های انتخاباتی نیز متهم شده بود و بریتانیا نیز این کشور را به اقدام تروریستی در خاک این کشور علیه جان سرگئی اسکریپال جاسوس دوجانبه سابق روس متهم کرده بود. مقامات کشورهای مختلف اروپایی در سال‌های اخیر، دولت مسکو را به اقدامات اخلال‌گرانه در فضای مجازی علیه سیستم‌های انتخاباتی کشورهای غربی متهم کرده‌اند و در تلاش برای کنترل این دخالت‌ها، فشارهایی هم به شرکت‌های بزرگ عرصه فناوری اطلاعات، مثل فیسبوک و گوگل نیز وارد کرده‌اند.
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز به توئیت‌های ترامپ درباره این اعتراضات واکنش نشان داد و از رئیس‌جمهور آمریکا خواست در این موضوع دخالت نکند. به گزارش یورونیوز فارسی، وزیر خارجه فرانسه در واکنش به توئیت‌های ترامپ در مورد اعتراض‌های خیابانی هفته‌های اخیر در شهرهای فرانسه اظهار داشت: «همان طور که پیش‌تر به رئیس‌جمهوری آمریکا و فرانسه هم گفته‌ام، ما هیچ علاقه‌ای برای ورود به مسائل مطرح برای آمریکایی‌ها نداریم و متقابلا از این کشور هم می‌خواهیم که اجازه دهد ما هم در کشورمان زندگی خودمان را ادامه دهیم.» ترامپ شنبه همزمان با اعتراضات در توییتر نوشته بود: «توافق پاریس چندان برای پاریس خوب کار نمی‌کند! در سراسر فرانسه تظاهرات و شورش است. مردم نمی‌خواهند ارقام هنگفت بپردازند، ارقامی که بیشترش به کشورهای جهان سوم می‌رود (و به شکل نامعلومی خرج می‌شود) تا شاید از محیط زیست محافظت شود. آنها شعار می‌دهند «ما ترامپ را می خواهیم». عاشق فرانسه هستم!» رئیس‌جمهور آمریکا در توییت دیگری نوشت: «روز و شبی بسیار اندوه‌بار در پاریس. شاید زمان آن رسیده که به توافق احمقانه و به شدت پرهزینه پاریس پایان دهیم و هزینه‌ها را در قالب مالیات کمتر به مردم برگردانیم.»
موضع‌گیری ترامپ درباره «ترامپ‌خواستن» فرانسوی‌ها در حال مطرح می‌شود که مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی فرانسه نیز به موضع‌گیری درباره اعتراضات پرداخته و از رئیس‌جمهور خواسته به «درد و رنج» معترضات توجه کند. به گزارش ایسنا، لوپن از ماکرون خواست، «رنج‌های بیان‌شده مردم را درک کند و با خروج از کاخ الیزه و رهاکردن سیاست گوشه‌گیری پاسخگوی درد و رنج معترضان باشد». لوپن ادامه داد: «پاسخ رئیس‌جمهوری به این درد و رنج‌ها نمی‌تواند فقط و فقط امنیتی باشد.» در کنار مواضع ترامپ و لوپن، استیو بنن، استراتژیست سابق دولت ترامپ که بعد از خروج از کاخ سفید، به حمایت از احزاب و پروژه‌های راست افراطی و همکاری با آن‌ها می‌پردازد نیز گفته است: «جلیقه زردها دقیقا همان کسانی هستند که به نفع رئیس‌جمهور آمریکا و برگزیت رای دادند.»
از سوی دیگر، رویترز خبر داد، بنیامین ژیروو، سخنگوی دولت فرانسه تلاش کرده، پیش از صحبت‌هایی که ماکرون بناست داشته باشد، توقعات عمومی از حل مشکلات کشور را کاهش دهد. به گزارش ایلنا، سخنگوی دولت در گفت‌وگویی تلویزیونی در حال اعلام این خبر بود که امانوئل ماکرون در روزهای آینده در سخنرانی مهمی به مسئله اعتراضات جلیقه‌زردها و انتقادات و مشکلات مدنظر آن‌ها خواهد پرداخت. ژیروو در هنگام اعلام این خبر گفت: نمی‌شود با چوب جادو بسیاری از مشکلات جلیقه‌زردها را حل‌وفصل کرد.» ماکرون احتمالا دوشنبه صحبت خواهد کرد.
برونو لومر، وزیر دارایی هم از مقامات فرانسه بود که درباره اعتراضات هفته‌های اخیر موضع گرفت از خسارت‌های شدید حاصل از تظاهرات برای اقتصاد فرانسه گفت. ایلنا از خبرگزاری فرانسه نقل می‌کند، لومر دیروز در دیدار از فروشگاه‌هایی که در پی خشونت‌های روز گذشته در پاریس آسیب دیده بود، گفت: «این وضعیت فاجعه‌ای برای تجارت و اقتصاد ما است.»
نخست‌وزیر فرانسه نیز خواستار بازگشت وحدت ملی به این کشور شده است: «زمان گفت‌وگو فرا رسیده است تا دوباره وحدت ملی را با کمک یکدیگر باز گردانیم و گفت‌وگوها با معترضان صلح‌جو باید ادامه یابد. هیچ مالیاتی آنقدر اهمیت ندارد که اتحاد ملی ما را تهدید کند.» ادوار فیلیپ تاکید کرد: «ما باید به گفت‌وگوهایمان ادامه دهیم، آن هم با متحد شدن.»
ادوار فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه گفت: ما باید به گفت‌وگوهایمان ادامه دهیم، آن هم با متحد شدن. هیچ مالیاتی آنقدر اهمیت ندارد که اتحاد ملی را تهدید کند.
شهروندان فرانسوی که در اعتراضات سراسری علیه افزایش مالیات سوخت در خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهرهای مختلف فرانسه شرکت می‌کنند خود را «جلیقه زردها» نام نهاده‌اند. با وجود عقب‌نشینی دولت فرانسه از اعمال افزایش مالیات بر سوخت، اعتراض جلیقه زردها به وضعیت اقتصادی همچنان ادامه دارد. براساس برآورد مقام‌های فرانسوی روز شنبه ۱۲۵ هزار معترض در سراسر این کشور در اعتراضات حاضر شدند که فقط ۱۰ هزار تن از آنان در پاریس بودند. گفته می‌شود، در ۴۰۰ شهر و روستا در این کشور، تظاهرات در جریان بوده است.