حكم اعدام باقري درمني در ديوان عالي كشور تاييد شد

پرونده باقري درمني حاوی کلاهبرداری‌های متعدد بود و اتهامات متهم در دادگاه‌های ویژه بررسی نشد
در دادگاه‌های ویژه 1490 وکیل معرفی شده است که متهمان می‌توانند استفاده کنند
یکی از وظایف دستگاه قضا، احیای حقوق عامه است و اگر در جایی خلاف عمل شود یا زمین بماند، دادستان‌ها وارد می‌شوند
پرونده سکه ثامن در مرحله تحقیقات دادسراست؛ هدف اصلی احیای اموال مالباختگان است و متهم می‌گوید اموالش کفاف این اموال مردم را می‌دهد


پرونده عراقچی در دادگاه ویژه برگزار می شود، تعیین وقت نشده و 9 متهم دارد، علنی بودن دادگاه طبق استجازه با قاضی است
قاضی که در قوه قضاییه بازنشست و بدون هیچ شرطی وکیل می شود، ایجاد رانت می کند
یکصدوسی‌وچهارمین نشست خبری حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضاییه، با حضور نمایندگان رسانه‌های مختلف کشور برگزار شد. در اين نشست محسنی‌اژه‌ای درباره آخرین وضعیت پرونده باقری درمنی و اعلام نظر دیوان‌عالی کشور درباره این پرونده گفت: دیوان‌عالی کشور، حکم اعدام این متهم را هم تایید کرده است.
معاون اول قوه‌قضاییه در اين زمينه خاطرنشان كرد: حکم باقری‌درمنی تایید شده است؛ پرونده حاوی کلاهبرداری‌های متعدد بود. اتهامات متهم در دادگاه‌های ویژه بررسی نشد و براساس ماده چهار قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری به افساد و اعدام محکوم شده است.
سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا دلیل اطاله دادرسی این پرونده، این بوده که باقری‌درمنی جزو خطوط قرمز دولت احمدی‌نژاد بوده است، گفت: این‌چنین نبوده است و اولین بار است که چنین ادعایی را می‌شنوم.
اعلام اسامي و محكوميت 10 متهم اقتصادي
سخنگوی قوه‌قضاییه در ادامه این جلسه، حکم صادره از سوی دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی درباره 10 متهم دیگر را به شرح ذیل اعلام کرد:
منوچهر پورفر به 10 سال حبس و جزای نقدی به میزان 318 میلیارد و 175 میلیون و 576 هزار ریال به علاوه ضبط اموالی که از طریق خلاف قانون به دست آورده بود. اسماعیل نصرالهی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی، محکوم به 10 سال حبس و همان مبلغ جزای نقدی و ضبط اموال و محرومیت از خدمات دولتی. حسن مزارعی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی، محکوم به سه سال حبس و سه میلیارد و 94 میلیارد و 670 هزار جزای نقدی. مهدی رضایی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی،‌ محکوم به سه سال حبس 46 میلیارد و 800 میلیون ریال جزای نقدی. ناصر حبیبی محکوم به یک سال حبس و 17 میلیارد ریال جزای نقدی. عسکر براتی محکوم به پنج سال حبس و سه میلیارد جزای نقدی، امیر کمالی سروستانی با اسم مستعار اشکان، به اتهام اخلال در نظام اقتصادی محکوم به 20 سال حبس، 35 میلیارد جزای نقدی با ضبط تمام اموال تحصیلی ،محمد ثاقب‌پور اخلال در نظام هشت سال حبس ، سه میلیارد و 900 میلیون ریال جزای نقدی و ضبط اموال،حسین منصوری اخلال در نظام اقتصادی هشت سال حبس و سه میلیارد و 900 میلیون ریال جزای نقدی،محمود پورمند، اخلال در نظام اقتصادی هشت سال حبس و 390 میلیون ریال جزای نقدی،میامحمد آخوندزاده تبعه افغانستان فرزند شیرمحمد اخلال در نظام پولی، محکوم به 20 سال حبس، اخراج از کشور و جزای نقدی،محسن رنجبر ارتشا،‌ محکوم به هفت سال و 6 ماه حبس، معادل دو میلیارد و 200 میلیون و 500 هزار جزای نقدی، 74 ضربه شلاق.
محسنی‌اژه‌ای همچنین گفت: در شیراز هم حکم بدوی ريیس و اعضای شورای شهر که پنج نفر بودند و همچنین 15 پیمانکار و شهردار مرودشت حکم دادگاه صادر شده است و چون هنوز حکم قطعی نشده از بیان جزییات معذورم اما تا 15 سال حبس برای برخی صادر شده است.
عمده موبایل‌های توقیفی ارتباطی با پرونده‌های قضایی ندارند
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، درباره اقدامات ستاد اقتصاد مقاومتی قوه‌قضاییه، از تعیین تکلیف اموال توقیف شده در گمرکات و جاهای دیگر از قبیل قطعات یدکی و مواد اولیه مایحتاج عمومی مردم خبر داد.وی افزود: در روزهای گذشته با وزیر صنعت،معدن و تجارت صحبت کردم که گفت از 700 هزار گوشی که به بازار نیامده 131 هزار توسط قوه قضاييه توقیف شده و بقیه مربوط به مشکلات دیگری است. مشکلات قضایی کارخانه‌هایی هم که بر اثر تحریم‌ها دچار مشکلاتی شده بودند در تهران، شمال، مرکز و جنوب کشور را برطرف کردیم.
اعلام اسامی وکلای مشمول تبصره ماده 48
سخنگوی قوه‌قضاییه همچنین درباره اعلام اسامی وکلای مشمول تبصره ماده 48 آیین دادرسی کیفری گفت: در دادگاه‌های ویژه 1490 وکیل معرفی شده است که متهمان می‌توانند استخدام کنند؛ در استان‌هایی مانند تهران، فارس و هرمزگان که دادگاه‌ها برگزار می‌شود می‌توانند استفاده کنند. در تهران 63 وکیل معرفی شده است.
نامه‌نگاری دادستان با ظريف درباره ادعای پولشویی
محسنی‌اژه‌ای درباره ادعای وزیر امور خارجه درخصوص پولشویی در کشور، گفت: بنده به دادستان تهران نامه‌ای ارسال کردم و خواستم براساس مسائلی که به آقای ظریف منسوب است توضیح بخواهید. یک نامه هم دادستان کل نوشت که آقای ظریف جواب داد.
وی ادامه داد: بحث این نبود که پولشویی وجود دارد یا نه، پولشویی در کشور ما هم مانند سایر کشورها وجود دارد و افرادی محکوم شده‌اند. مثلا فردی که با تیم مذاکرات هسته‌ای همراه بود، در مظان پولشویی قرار داشت. سوال از آقای ظریف این بود که گویی مطالب به گونه‌ای مطرح شده که افراد مخالف با لوایح چهارگانه، متهم به پولشویی شده‌اند که آقای ظریف در نامه خود گفتند خیر، شخص خاصی را مورد نظر نداشته است. سخنگوی قوه‌قضاییه تاکید کرد: هرکسی حتی از مسئولین اگر حرفی برند که کسی را متهم کند یا موجب تشویش اذهان عمومی شود احضار می‌شود تا ادعای خود را اثبات کند.وی گفت:‌ همه مردم و مسئولان می‌دانند که دشمن در مقام نفوذ به دستگاه‌هاست و الان این تلاش برای نفوذ را تشدید و شیوه‌ها را تغییر داده است. می‌خواهند در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها نفوذ کنند که تحت پوشش انجام می‌شود. الان موارد متعددی را اعلام می‌کنند که از موسساتی نام می‌برند که سرویس‌های جاسوسی پشت سر آن‌هاست که هدف‌شان هم ضربه زدن به نظام است. الان یک نفر بازداشت است. یك نفر احضار شده و کسانی هم که متوجه نبودند و در آستانه لغزش بودند، تذکر گرفتند.
معاون اول قوه‌قضاییه درباره احیای حقوق عامه گفت: مدت‌هاست از زبان مسئولان قوه قضاییه مطرح شده که یکی از وظایف، احیای حقوق عامه است و اگر در جایی خلاف عمل شود یا زمین بماند دادستان‌ها وارد می‌شوند. از مدت‌ها پیش قوه‌قضاییه به موضوع ورود کرده که اصلا دایره شمول این حقوق کجاست و ضروری‌ترین آن‌ها که هم مربوط به حقوق مردم است کدام است. اگر هم به جرمی برخورد کنند، دادستان‌ها برخورد لازم را می‌کنند. محسنی‌اژه‌ای درباره آخرین وضعیت متهمان پرونده سکه ثامن اظهار کرد: پرونده سکه ثامن در مرحله تحقیقات دادسراست؛ هدف اصلی، احیای اموال مالباختگان است و متهم می‌گوید اموالش کفاف این اموال مردم را می‌دهد.
پرونده عراقچی ۹ متهم دارد
وی همچنین درباره پرونده احمد عراقچی گفت: پرونده عراقچی در دادگاه ویژه برگزار می شود، تعیین وقت نشده، پرونده 9 متهم دارد، علنی بودن دادگاه طبق استجازه با قاضی است. محسنی‌اژه‌ای درباره وقوع برخی کودک‌آزاری‌ها در کشور گفت: کسانی مانند کودکان و سالمندان که توان دفاع از خود ندارند، همه ما باید از آن‌ها حمایت کنیم. افشای بعضی از این آزارها که به اثبات نرسیده، ممکن است اشاعه فحشا باشد و به ضرر بزه‌ دیده و خانواده‌اش در اجتماع تمام شود. گاهی چیزی مطرح می‌شود که اتفاق نیفتاده، مثلا شایع می‌کنند که فلان عمل جنسی اتفاق افتاده در حالی که خود بزه دیده هم مدعی چنین چیزی نیست. گاهی هم دلیل، بینه و اقراری نیست که بتوان ثابت کرد.
وی افزود: در موضوع اصفهان هم، خود افراد چنین ادعایی که عمل خاصی انجام شده ندارند. صرف معاینه یک کودک 10 ساله در پزشکی قانونی برای او خرد کننده است. با فضاسازی، بازدارندگی ایجاد نمی‌شود و گاهی مضر هم هست. مجازات‌ها هم خفیف نیست اما برخی افراد شرورند و باز هم مرتکب جرم می‌شوند.
قیمت حق الوکاله در برخی موارد بسیار بالاست
محسنی‌اژه‌ای، اظهار کرد: اعتقادم این است که اطلاعات حقوقی مردم بالا برود که کمتر به وکیل نیاز پیدا کنند، اما به هر حال نیاز پیدا می‌کنند و این کار باید تسهیل شود. قوه قضاییه سال‌های قبل لایحه جامع وکالت را تهیه کرد که کلی در دولت معطل شد و آخر هم تصویب نشد. ماده 178 پیش بینی شد که خیلی خوب بود و امکاناتی هم برای کارشناسان حقوقی ادارات قایل شدند. قیمت حق الوکاله در برخی موارد بسیار بالاست. مثلا چهار وکیل بابک زنجانی بابت 26 جلسه يك میلیارد و 400 میلیون گرفتند که میزان و معیار آن معلوم نیست و می‌گویند که کارهای دیگری هم برای او انجام داده‌اند.وی همچین با گریزی به فعالیت قضات بازنشسته به عنوان وکیل گفت: قاضی که در قوه قضاییه بازنشست می شود و بدون هیچ شرطی وکیل می شود، ایجاد رانت می کند. مثلا درباره زمین غرب تهران بابک زنجانی بین 240 میلیارد تا هشت هزار میلیارد تومان کارشناسی شده که اصلا قابل قبول نیست.محسنی‌اژه‌ای درباره بازداشت وکلایی مانند شعله‌سعدی گفت: این افراد صرفا به خاطر حضور در تجمع دستگیر نشدند. مهم این است که مجوز باشد یا نه و مجوز برای کی و کجا باشد و چه کارهایی صورت بگیرد و چه حرف‌هایی زده شود. اگر توهینی نباشد و ضرری به کسی وارد نشود حتما برخورد نمی شود.
سخنگوی قوه‌قضاییه درباره شکایت خاتمی علیه کیهان گفت: دادستان و مرکز رسانه اظهار بی‌اطلاعی کردند، خود حسین شریعتمداری هم گفت شنیده‌ام و دفاعیاتم را آماده کرده‌ام. کلاسه 88 ب ن 394 را شرق به ما اعلام کرد که دستور بررسی داده‌ام.
ريیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا درباره ادعایش توضیح دهد
محسنی‌اژه‌ای درباره ادعای مؤیدی، رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره دو هزار پرونده افراد دانه‌درشت درخصوص قاچاق کالا گفت: دادستان قرار است که ريیس ستاد مبارزه با قاچاق را بخواهد و او درباره دو هزار پرونده معطل مانده توضیح بدهد. وی ادامه داد: 14 عدد پرونده از سال 94 وجود دارد که در حال رسیدگی است.
سخنگوی قوه‌قضاییه همچنین درباره سوءاستفاده برخی فیلمسازان از بازیگران زن گفت: در این موارد باید شاکی خصوصی برای رسیدگی وجود داشته باشد. اگر جنبه عمومی هم داشته باشد به دادستان گزارش شود تا دنبال کند.
استنكاف از اجرای حکم پرونده بورسیه‌ها
محسنی‌اژه‌ای درباره آخرین وضعیت پیگیری قضایی حادثه تروریستی چابهار اظهار کرد: هر چهار متهم تروریستی حادثه چابهار ایرانی هستند. یکی از آن‌ها ساکن خارج از کشور بوده و یکی دیگر در حال تردد بین ایران و کشوری دیگر بوده است. این عوامل با خارج از کشور در ارتباط بوده‌اند.
وی افزود: در رابطه با عملیات تروریستی اهواز هم 20 نفر در بازداشت هستند که هنوز محاکمه نشده‌اند.
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاري مبنی بر اینکه شنیده شده است برخی از دانشگاه‌ها از اجرای حکم دیوان عدالت در پرونده بورسیه‌ها خودداری می‌کند گفت: اگر کسی رای دیوان را در خصوص دانشجویان بورسیه دکتری اجرا نکند دیوان مطابق قانون وارد می‌شود.
پرونده معاون ارزی بانک مرکزی در دادگاه ويژه
محسنی اژه‌ای درادامه اين نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پرونده معاون ارزی سابق بانک مرکزی در دادگاه ویژه رسیدگی می‌شود، گفت: بله نوع اتهام به گونه‌ای است که در دادگاه ویژه رسیدگی می‌شود و هنوز تعیین وقت نشده و چون پرونده ۹ متهم دارد و برخی از افراد در بانک‌ مرکزی است و برخی هم در خارج از بانک مرکزی در حال تحقیق است.
وی افزود: اگر دادگاه تشخیص داد، علنی برگزار می‌شود و اگر علنی برگزار شود، قابل انتشار است.
عامل نفوذ در امر کاهش جمعیت در کشور
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره فعالیت افرادی به عنوان عامل نفوذ در امر کاهش جمعیت در کشور و آیا کسی در این رابطه بازداشت شده است؟ گفت: همه افراد از مسئولان و آحاد مردم می‌دانند که دشمن در مقام نفوذ در دستگاه‌ها بوده و است. اکنون تفاوت در این است که دشمن این نفوذ را تشدید و روش‌هایش را متفاوت‌تر کرده است و دشمن تلاش می‌کند تا نفوذ خود را در تصمیم ‌گیری‌ها موثر کند تا تصمیم‌گیری‌ها را به سمت خود ببرد.وی ادامه داد: بحث این است که در چه زمینه‌هایی می‌خواهند تحت پوشش‌های مختلف نفوذ کنند و اگر این کار تشکیلاتی باشد و به سرویس‌هایی وابسته باشد و مشخص شود چه سرویس‌هایی در این مسیر نقش دارند، حتما با آن‌ها برخورد می‌شود. در حال حاضر هم وزارت اطلاعات به خوبی این موضوع را رصد می‌کند و برای ما گزارش می فرستد که این افراد پس از شناسایی، در صورتی که به مرز ضربه زدن به نظام برسند با آن‌ها برخورد می‌شود و در واقع هدف دشمن مقابله با نظام است.
محسنی اژه‌ای سپس تصریح کرد: در خصوص موضوعی که شما گفتید یک نفر بازداشت و سه الی چهار نفر هم تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و به تعدادی هم تذکر داده شده است.
یکی از وظایف قوه قضايیه بحث احقاق حقوق عامه است
وی در پاسخ به سوالی در مورد ورود قوه به مقولاتی مثل گرانی و پیگیری حقوق شهروندی در قوه گفت: یکی از وظایف قوه قضايیه بحث احقاق حقوق عامه است و در این زمینه برخی از مصادیق روشن و مشخص است و اگر در جایی به آن عمل نشود يا جایی زمین مانده باشد حتما ما وارد می‌شویم و دادستان‌ها وارد می‌شوند اما در پاره‌ای از موارد، به این روشنی نیست. در جلسه مسئولان عالی قضایی و در چندین جلسه مشغول بررسی این موضوعات هستیم تا تعریف شود اولا حقوق عامه شامل چه چیزهایی می‌شود تا پس از آن، اولویت‌ها را مشخص کنیم. ناگفته نماند که ‌قوه قضايیه از قبل وارد شده و در حال اقدام است. قرار شده دادستان ها اقدامات‌شان را در این زمینه با دادستان کل کشور هماهنگ کنند.