پاریس شهر بی دفاع

اعتراضات در فرانسه به هر چیزی شبیه است، به غیر از اعتراض به مسائل اقتصادی و مالیات! استارت اعتراضات به بهانه افزایش قیمت سوخت زده شد اما در ادامه و با وجود عقب نشینی مکرون و دولت او، نه تنها شعله آشوب های خیابانی خاموش نشد بلکه آتش اردوکشی های خیابانی گرم تر شد. حالا به جرات می توان گفت که ديگر موضوع، اعتراض به افزایش بهای سوخت نیست! حالا به نظر مي‌رسد كه مطرح کردن تئوری و دکترین «ارتش واحد اروپایی» می تواند یکی از هزینه های پنهان برای دولت مکرون باشد. در حالی که دو رهبر ضداتحادیه اروپا که در ظاهر با هم دشمن هستند و خوش ندارند یکپارچگی را در قاره سبز ببینند، نظریه مکرون ابتدا آن دو را ترساند اما آن‌ها چاره کار را در یک ضدحمله قوی دیدند. دو رهبری که بر ناسیونالیسم تاکید فراوانی دارند و با هرگونه همگرایی در جهان به شدت مخالف هستند. آن‌ها با بهره گیری از یک کمپین کوچک در فرانسه که با عنوان ضد افزایش سوخت شکل گرفته بود، یک جرقه کوچک را تبدیل به جهنمی بزرگ برای مکرون کردند تا از ادامه ریاست جمهوری او جلوگیری کنند. این اتفاق شباهت زیادی به مرگ دستفروش تونسی دارد! تبدیل یک جرقه کوچک به آتشي بزرگ! حالا علاوه بر فرانسه، خیابان‌های بلژیک هم به تصرف جلیقه زردها در آمده است و وحشت بیشتر مقام های اروپایی را فراگرفته است. آنچه از بررسی تحلیل های محرمانه و کمتر دیده شده به دست آوردم، نشان می‌دهد که در حال حاضر، ترامپ فرانسوی ها، یعنی مارین لوپن، نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری، رهبری پنهان جلیقه‌زردها را برعهده دارد و با هماهنگی کامل با دو حامی زیرک و پولدار خود، در تدارک برگزاری انتخابات زودهنگام و به دست گرفتن قدرت است.
دیروز یک‌شنبه، جلیقه‌زردها در صدها منطقه‌ فرانسه به راهپیمایی و بستن جاده‌ها و خیابان‌ها پرداخته‌اند. اتوبان اصلی A6 در بخش شمالی لیون از ساعت 4:30 صبح در اشغال معترضان بود. جلیقه‌زردها در تظاهرات مناطق گوناگون شعارهایی علیه ريیس‌جمهوری فرانسه سر داده و خواستار استعفای مکرون شدند. پلیس برای متفرق کردن آنان از گاز اشک آور استفاده کرده است.در سراسر فرانسه حدود ۸۹ هزار مامور پلیس به خیابا‌ن‌ها اعزام شده‌اند.
آمار بازداشت شدگان به روایت دولت
دولت فرانسه در تازه‌ترین آمار از شمار بازداشتی‌های تظاهرات دیروز در پاریس، تعداد دستگیر شدگان را بیش از هزار و 700 نفر اعلام کرد.پیشتر کریستوفر کاستانر، وزیر کشور فرانسه رقم دقیق افرادی که دستگیر شده‌اند، هزار و 385 نفر اعلام کرده بود. ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه در پی تظاهرات دیروز گفت که زمان برای مذاکرات و اتحاد ملی فرا رسیده است.


اعتراضات به بلژیک کشیده شد
همزمان با تظاهرات جلیقه‌زردها در پاریس، معترضان به سیاست‌های دولت بلژیک هم با شمایل مشابه در بروکسل تظاهرات کردند.به گزارش یورونیوز، تا زمان تنظیم این خبر پلیس حدود ۷۰ تظاهرکننده را بازداشت کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه نزدیک به 500 شهروند معترض به سیاست‌های دولت شارل میشل، نخست وزیر بلژیک در دو منطقه پایتخت تجمع کردند. با این حال نیما قدکپور، خبرنگار یورونیوز در بروکسل می‌گوید که بیشتر معترضان در نزدیکی پارک سلطنتی بین محله نهادهای اروپایی و پارلمان بلژیک تجمع کرده و با نیروهای پلیس درگیر شدند.پلیس با شلیک گاز اشک‌آور و استفاده از ماشین‌های آبپاش تظاهرکنندگان را متفرق کرد.ژاندارها تمامی راه‌های منتهی به منطقه نهادهای اتحادیه اروپا در میدان شومان را مسدود کرده‌اند.تظاهرکنندگان بلژیکی خواستار استعفای شارل میشل و امانوئل مکرون شدند.این دومین تظاهرات جلیقه زردهای بلژیک در هفته‌های گذشته بود.
اعتراضات در هلند
معترضان هلندی با تجمع در میادین اصلی شهرهای بزرگ، خواهان استعفای نخست‌وزیر این کشور شدند.معترضان هلندی با پوشیدن جلیقه‌های زرد و تجمع در میادین اصلی شهرهای لاهه، آمستردام و روتردام خواستار استعفای نخست‌وزیر این کشور شدند.معترضان با سر دادن شعارهایی همچون روته استعفا و روته گم شو، از مارک روته، نخست‌وزیر هلند خواستند از سمت خود کناره‌گیری کند.این تظاهرات با دعوت گروه‌های راست برگزار شده و معترضان خواستار تغییر سن بازنشستگی، سیاست مهاجرتی و هزینه‌های آموزشی و بهداشتی در هلند هستند.معترضان در لاهه با تجمع در مقابل پارلمان هلند خواستار دیدار با مارک روته شده‌اند.این در حالی است که همزمان با تظاهرات جلیقه‌زردها در پاریس، معترضان به سیاست‌های دولت بلژیک هم با شمایل مشابه در بروکسل تظاهرات کردند.
جنبش جلیقه‌قرمزها در تونس
گروهی از جوانان تونسی با الگوگیری از جلیقه‌زردها در فرانسه، جنبش اعتراضی جلیقه‌قرمزها را در تونس به راه انداختند.به گزارش روزنامه القدس العربی، فعالان تونسی در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، رسما از آغاز جنبشي به نام جلیقه‌قرمزها با هدف درخواست برای تغییرات و اصلاح در کشور خبر دادند.این کمپین با الگوگیری از جلیقه‌زردها در فرانسه و در واکنش به گرانی، فساد، بیکاری و سیاست‌های نامناسب دولت آغاز شده است.در این بیانیه آمده است: جنبش جلیقه قرمزها گامی در مسیر مبارزه برای بازپس‌گیری کرامت و عزت تونسی‌هاست. این جنبش به اعتراضات مسالمت آمیز پایبند خواهد بود.در همین راستا، یوسف الشاهد، نخست‌وزیر تونس در اختتامیه کنفرانس ملی مبارزه با فساد در این کشور گفت:‌ مبارزه با فساد برای تقویت حاکمیت قانون و روند دموکراسی لازم است و باید همگان به تلاش در این راستا ادامه بدهند. این روند نیاز به تقویت اعتماد شهروندان به دولت دارد.وی گفت: مبارزه با فساد گزینه ثابت و روندی توقف‌ناپذیر و داراي اولویت ملی است.
اعتراضات در صربستان
به نظر می رسید دامنه اعتراضات از اروپای غربی و شمال آفریقا به قلب اروپا هم رسیده است.هزاران تن از مردم با راهپیمایی در خیابان‌های صربستان به حاکمیت الکساندر ووجیچ، ريیس‌جمهوری صربستان و دولت او اعتراض کردند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ یک ائتلاف اپوزیسیون صربستان اعتراضات را پس از حمله مهاجمان به رهبر یک حزب چپگرا و ضرب و شتم او در شهری در جنوب صربستان، برنامه‌ریزی کرده بود. احزاب اپوزیسیون صربستان این حادثه را ناشی از جو خشونت‌بار و ارعابی که ائتلاف حاکم پوپولیست ووجیچ ایجاد کرده است، می‌دانند.ووجیچ در گذشته از ناسیونالیست‌های تندرو بود که اکنون خواستار اصلاح صربستان و پیوستن کشورش به اتحادیه اروپاست اما منتقدان داخلی معتقدند ووجیچ آزادی‌های دموکراتیک و رسانه‌ای را در این کشور حوزه بالکان محدود کرده است.اعتراضات در بلگراد تحت عنوان نه به پیراهن‌های خونین، اشاره‌ای به ضرب و شتم بورکو استفانوویچ، رهبر حزب چپ صربستان برگزار شد.
اقتصاد فرانسه در معرض نابودی
«برونو لومیر»، وزیر دارایی فرانسه گفت که اعتراضات جلیقه زردها فاجعه‌ای برای اقتصاد فرانسه است.بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، این وزیر فرانسوی روز یک‌شنبه با هشدار درباره پیامدهای اعتراض‌های اخیر در این کشور بر اقتصاد فرانسه گفت: «خشونت های ناشی از اعتراض‌های جلیقه‌زردها در سراسر فرانسه برای اقتصاد ملی پیامدی فاجعه بار به دنبال دارد».
وی که برای بازدید از فروشگاه‌هایی که در پی ناآرامی‌های دیروز آسیب دیده بودند، به خیابان‌های پاریس رفته بود به خبرنگاران گفت: « چنین وضعیتی برای تجارت و اقتصاد ما فاجعه است».تظاهرات‌های اعتراضی در فرانسه از هفدهم نوامبر (۲۶ آبان) آغاز شده است. رانندگان و شماری از اتحادیه‌های بازرگانی و احزاب سیاسی از عوامل محرک برای آغاز موج اعتراض ها در این کشور بودند.
اظهار نظر مضحک ترامپ
دونالد ترامپ، ريیس جمهوری آمریکا همزمان با تظاهرات جلیقه زردها در فرانسه از توافق تغییرات آب و هوایی پاریس انتقاد کرد.ريیس جمهوری آمریکا با انتشار توییتی اعتراضات در فرانسه را نشانه عدم کارایی توافق پاریس در مورد تغییرات آب و هوایی دانست و نوشت: توافق پاریس چندان برای پاریس خوب کار نمی‌کند! در سراسر فرانسه تظاهرات و شورش است. مردم نمی‌خواهند ارقام هنگفت بپردازند.
ارقامی که بیشترش به کشورهای جهان سوم می‌رود (و به شکل نامعلومی خرج می شود) تا از محیط زیست محافظت شود. فریاد می زنند ما ترامپ را می خواهیم! عاشق فرانسه هستم!دونالد ترامپ پیش از این نیز ضمن اشاره به عقب نشینی امانوئل مکرون، همتای فرانسوی اش در مقابل خواسته‌های تظاهرکنندگان تاکید کرده بود که توافق پاریس شکست خورده است.انتقاد ريیس جمهوری آمریکا از توافق پاریس در حالی مطرح می شود که نمایندگان نزدیک به ۲۰۰ کشور جهان در لهستان برای بررسی تغییرات آب و هوایی گردهم آمده‌اند.
اجلاس کاتوویتس در لهستان، بیست‌وچهارمین اجلاس بین المللی در مورد تغییرات اقلیمی است.
در مسائل سیاسی فرانسه دخالت نکن
ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه از دونالد ترامپ، ريیس جمهور آمریکا خواسته تا در مسائل سیاسی این کشور مداخله نکند.
وزیر خارجه فرانسه گفته کشورش در امور داخلی آمریکا دخالت نمی‌کند و در مقابل انتظار دارد که آمریکا هم چنین سیاستی داشته باشد.
در همین حال ادوار فیلیپه، نخست وزیر فرانسه در پی اعتراضات خشونت‌آمیز اخیر خواستار احیای وحدت ملی در کشور شده است.
فیلیپه گفته مذاکرات با معترضانی که به صورت صلح آمیز اعتراض می‌کنند، باید ادامه یابد.او همچنین افزود: هیچ گونه مالیاتی نباید وحدت ملی را به مخاطره بیندازد. ما باید از طریق گفت‌وگو و همکاری با هم وحدت ملی را در کشور احیا کنیم.یکی از سخنگویان دولت هم گفته که امانوئل مکرون، ريیس جمهوردر این هفته نطقی تلویزیونی برای مردم ایراد خواهد کرد.
اردوغان هم به میدان آمد!
رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه ضمن انتقاد از خشونت نامتناسب مقامات فرانسه در برابر جلیقه‌زردها گفت که کشورش با نگرانی وضعیت در این کشور اروپایی را دنبال می کند.
ريیس جمهوری ترکیه اظهار داشت: ناآرامی در خیابان‌های چند کشور اروپایی از جمله پاریس حکم فرما شده است. تصویر خودروهای آتش گرفته و مغازه های تخریب شده و واکنش بسیار خشن پلیس علیه تظاهرکنندگان تلویزیون ها و روزنامه‌ها را فرا گرفته است.
اردوغان بر مخالفت کشورش با صحنه های اغتشاش که تظاهرکنندگان پدید آورده‌اند، تاکید کرد. با این حال وی بر مخالفت کشورش با خشونت نامتناسب پلیس در برابر معترضان نیز اصرار ورزید. این در حالی است که وقتی در ترکیه اعتراضی شکل می گیرد، به شدت سرکوب می شود و ده ها فعال سیاسی کرد و روزنامه نگار در زندان اردوغان هستند.
سرویس‌‌های امنیتی فرانسه، مداخله خارجی در سازماندهی «جلیقه‌زردها» را بررسی می‌کنند
سرویس‌های امنیتی فرانسه امکان نقش داشتن دست‌هایی از خارج از کشور در قالب شبکه‌های اجتماعی به منظور شکل‌دهی به اعتراضات جلیقه زردها را در دست بررسی دارند.
روزنامه فرانسوی «لوپاریزین» در این مورد نوشت که سرویس کل امنیت و امنیت ملی فرانسه (SGDSN) در حال بررسی این موضوع است که آیا افرادی از خارج از فرانسه می‌کوشند تا به خشم گروه جلیقه زرد دامن بزنند؟
این نهاد که تحت نظر ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر این کشور قرار دارد، هم‌اکنون در هماهنگی با سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه و به‌ویژه ISB قرار دارد تا امکان مداخله خارجی از راه شبکه‌های اجتماعی را بررسی کند.تحقیقات متوجه حساب‌های ویژه و نیز فعالیت‌های مشکوک سایت‌هاست که خودسرانه اطلاعات و تفاسیر را منتشر می‌کنند.همچنین روزنامه انگلیسی «تایمز» روز شنبه با استناد به اطلاعاتی که در دست دارد، مدعی شد که صدها حساب کاربری مربوط به شبکه‌های اجتماعی در روسیه تلاش کردند تا تظاهرات در فرانسه را سازماندهی کنند. با این حال یک منبع فرانسوی درباره این موضوع ابراز تردید و اعلام کرد که هیچ مدرکی در این زمینه وجود ندارد.
روسیه متهم به دخالت در اعتراضات فرانسه شد
سازمان امنیت اوکراین روز یک‌شنبه در فیسبوک خود بیانیه «واسیل گریتساک»، ريیس این سازمان را منتشر کرده که در آن گفته شده است مرزهای بین المللی مانعی برای تجاوزگری روسیه نیست. وی در بیانیه خود مدعی شد كه کرملین با شیوه های مختلف سعی می کند ثبات اروپا را برهم بزند چرا که آن را تهدیدی برای خود می خواند.ريیس سازمان امنیت اوکراین خاطرنشان کرد که مسکو در طول سال های اخیر تلاش کرده است نیروهای سیاسی رادیکال در اروپا را تحت کنترل بگیرد.وی افزود: روسیه برای این منظور برنامه‌ریزی کرده است و از کنفرانس رهبران احزاب راست اروپا و گردهمایی بین المللی محافظه کاران و ائتلاف انقلابی جهان حمایت می‌کند.گریتساک در این بیانیه که با عکسی از دو نفر ملبس به لباس جلیقه زردها با پرچم جمهوری خودخوانده دونتسک در پاریس منتشر شده است، مدعی شد که با کمک روسیه صدها تروریست از اروپا در مناطق دونباس و کریمه گردهم آمده اند.ريیس سازمان امنیت اوکراین در بیانیه خود همچنین مدعی شده است که نیروهای تندرو در فرانسه با هماهنگی ماموران سازمان امنیت فدرال روسیه و سازمان ضد اطلاعات ارتش روسیه فعالیت می کنند.