تریبون آزاد برای رقبا

حسن روحانی رئیس‌جمهوری  چند روز قبل از روز دانشجو این روز را در میان دانشجویان سمنان گرامی‌داشت و در بخشی از سخنانش گفته بود «چه زمانی ما چنین فضایی داشتیم که دانشجوی عزیز ما با آزادی کامل و با لحن دلخواه خود دولت را نقد کند. نقد حتماً حق شماست و نقد دلسوزانه و درست به نفع آینده کشور خواهد بود.» در روزهای اخیر و به بهانه روز دانشجو این تنها دانشجویان نبودند که نقدهای خود  به دولت را شفاف و بدون لکنت‌زبان بیان کردند بلکه مشهورترین منتقدان روحانی و از جمله رقبای انتخاباتی او هم از تریبون دانشگاه دولت را آماج نقدهای خود کردند، در حقیقت ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت روز دانشجو در حکم تریبون آزادی برای منتقدان و رقبای دولت شده است. چنانکه سید ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی سه نامزد ناکام انتخابات‌ ریاست جمهوری در دو دوره گذشته، دیروز میهمان دانشگاه‌های تهران بودند تا به مناسبت «روز دانشجو» نقطه نظرات خود را درباره فضای دانشگاهی و شرایط کشور ایراد کنند؛ سخنانی که قطعاً بدون اشاره پیدا و پنهان به رقابت‌های انتخاباتی و آنچه در خلال آن گذشت، نبود. 
توضیحات رئیسی 
درباره اعدام های  سال 67
سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی که میهمان دانشگاه شهید بهشتی بود، به طنز از اینکه رئیس جمهوری نشده است، ابراز خوشحالی کرد! وی که در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، نتیجه را به حسن روحانی واگذار کرده بود، مدعی تخلفات گسترده در انتخابات شد و  با بیان اینکه «به گفته شورای نگهبان، انتخابات گذشته یکی از پرتخلف‌ترین انتخابات‌ بود»، گفت: من 600 گزارش از تخلف انتخاباتی داشته‌ام. در آن مقطع بسیاری از بخشداری‌ها، فرمانداری، استانداری‌ها و وزارتخانه‌ها به ستاد انتخاباتی تبدیل شده بود، من به نظر شورای نگهبان پایبند بودم اما این نظر را داشتم که باید به تخلفات رسیدگی شود، چون نباید مجموعه دولت مستقر به یک ستاد انتخاباتی تبدیل شود. در حال حاضر تمام توجه من مربوط با انجام وظایفم در آستان قدس است  و فعالیت‌های من سمت و سوی انتخاباتی ندارد، اما برای تضمین سلامت انتخابات پیگیر شکایات هستم. به گزارش ایسنا، وی همچنین در پاسخ به این پرسش که اگر شما رئیس جمهوری می‌شدید وضعیت کشور بهتر بود، گفت: خدا رحم کرد که رئیس جمهوری نشدم که دلار 5 هزار تومان شود! رئیسی همچنین درباره مالیات آستان قدس تصریح کرد: آستان قدس مالیات ارزش افزوده و مالیات تکلیفی می‌پردازد، اما مالیات را هم باید از یقه‌سفیدها گرفت که فرار مالیاتی می‌کنند. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا از مشکلات مردم آگاهی دارید، گفت: در حرم رضوی با مردم دیدار و از مشکلات مردم آگاهی دارم. نقش مدیریتی در حل مشکلات تا 70 درصد است.  در ادامه دانشجویان از رئیسی خواستند درباره احکامی که در دهه 60 صادر شد، توضیح دهد. رئیسی در پاسخ  گفت: اقدام امام(ره) منطبق بر موازین شرعی و قانونی بود.


این مقام پیشین قضایی ادامه داد: در سال ۶۷  افرادی از منافقین پرونده آنها مورد رسیدگی قرار گرفته بود و دادگاه حکم داده بود و دیوان عالی کشور نیز تأیید کرده بود، ولی فوراً نیاز نبود که حکم‌شان اجرا شود، مثل همین الان که بعضی پرونده‌های قاچاق حکم صادر و تأیید شده اما نسبت به بعضی دیگر شدت کمتری دارد اجرا نمی‌شود. وی افزود: امام خمینی گفتند آنها که حکم‌شان تأیید شده ولی اجرای آن به دلایلی به تأخیر افتاده، هیأت‌هایی بنشینند و بررسی کنند که آیا شرایط اجرای حکم وجود دارد یا نه ؟ فقط برای کسانی که جرم و حکم‌شان قطعی شده بود. رئیسی گفت: من به دفتر نشر آثار امام (ره) گفتم مبانی فقهی حکم امام را توضیح دهند. برخورد امام در جریان نفاق، برای همیشه کشور را از لوث منافقین پاک کرد اما برخی برای آنکه هدف برایشان، وسیله را توجیه می‌کند، نسبت به من و امام و انقلاب تسویه کردند، در حالی که من هیچ کدام از آن سه سمت تصریح شده را در حکم امام نداشتم. رئیسی درباره کناره‌گیری قالیباف از انتخابات گفت: ایشان ابتدا قصد حضور در انتخابات را نداشت اما چون سابقه حضور در انتخابات را داشت، ما گفتیم که از حضور هیچ‌کس جلوگیری نمی‌کنیم.
جلسه‌ای با آقای جلیلی داشتیم که گفت اگر شما بیایید، من نمی‌آیم. آقای قالیباف هم گفت من به انتخابات می‌آیم و تا آخرین مناظره حضور خواهم‌ داشت، بعد به نظر‌سنجی‌ها نگاه می‌کنیم، اگر رأی من پایین‌تر بود، کنار می‌روم. من به هیچ کدام از کاندیداها نگفتم شما نیایید تا من بیایم. آقای قالیباف بعد از مناظره سوم کنار رفت.
وی افزود: البته دوستان ستاد درباره کنار رفتن ایشان حرف داشتند و‌ می‌گفتند، نگذارید ایشان کنار برود. حتی آقای میرسلیم هم قبل از انتخابات تماس گرفت و گفت، برخی می‌گویند به نفع شما کنار بر‌وم که من گفتم آنچه صلاح می‌دانید، عمل کنید و ایشان هم کنار نرفت.
شرایط قالیباف  برای مذاکره با خارجی ها
محمدباقر قالیباف، شهردار پیشین تهران که در انتخابات اخیر به نفع سید ابراهیم رئیسی کناره‌گیری کرد، دیروز به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل میهمان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود؛ وی با طرح این پرسش که ریشه اصلی بحران اقتصادی امروز چیست، اظهار کرد: مشکل به قدرت دوستی و ماندن در قدرت به هر قیمتی آن هم در شرایطی که ضعف مدیریتی به گوش همه رسیده است، بازمی‌گردد. تا زمانی که مسئولان به جای سخن گفتن با اقشار مردم، بنشینند و با بیگانه مذاکره کنند، مشکلی از مشکلات اقتصادی کشور حل نمی‌شود. ما اگر می‌خواهیم روزی مذاکره‌ای هم بکنیم ابتدا باید قدرت ملی‌مان را افزایش دهیم، نه اینکه با ضعف اقتصادی در پی مذاکره باشیم.
جلیلی: اروپایی ها  می خواهند
برجام را با هزینه ایران حفظ می کنند
سعید جلیلی هم که در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم شکست خورده بود، به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در سالن فردوسی دانشکده ادبیات حاضر شد. او با اشاره به خروج امریکا از برجام مدعی شد: امروز اروپا حاضر نیست که بگوید در حالی که در مذاکرات برجام حضور داشته و در بطن ماجرا بوده، امریکا دارد اشتباه می‌کند. حاضر نیستند چنین حرفی را بزنند. فقط می‌گویند ما متأسفیم. تویی که متأسف هستی چگونه عمل کرده‌ای؟ اروپایی‌ها سه ساعت بعد از خروج امریکا از برجام همان حرف‌های امریکا را در اطلاعیه‌ای به شکل دیگری مطرح کردند. وی افزود: آنان می‌گویند برجام باید حفظ شود اما فقط هزینه‌اش را ایران بدهد. نه، این چیزی نیست که مورد قبول ما باشد، این خوابی که اروپایی‌ها برای برجام دیده‌اند که آن را با هزینه از جیب ملت ایران حفظ کنند، تعبیر نخواهد شد.