جنگ خیابانی در پاریس

گروه بین‌الملل – علی ودایع: بنزین مساله شوخی برداری نیست و هرنقطه ای را می‌تواند به آتش بکشد. فرانسه از حدود سه هفته پیش که «امانوئل مکرون» خبر از برنامه افزایش قیمت انرژی داد ؛ به آتش کشیده شده است. با وجود عقب نشینی رییس جمهوری فرانسه از طرح‌های جنجال برانگیزش، تظاهرکنندگان در چهارمین شنبه متوالی در مرکز پاریس تجمع کرده و با نیروهای پلیس درگیر شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رییس جمهوری فرانسه کل هفته را از نظرها به دور بود و دولت نامحبوب‌اش را تنها گذاشت تا تلاش کند ملت را آرام سازد. در واکنش به این اقدام، شعار «مکرون استعفا» به اصلی‌ترین شعار معترضان «جلیقه زرد» تبدیل شده است.خشم این معترضان مستقیما رییس جمهوری فرانسه را هدف گرفته که احساس می‌کند تنها رییس جمهور طبقه ثروتمند است و به هیچ عنوان به مردم عادی کشورش فکر نمی‌کند.
اصلاحات تجاری و حامی کسب‌وکار امانوئل مکرون با این هدف اعلام شده بود که اقتصاد فرانسه را به صورت جهانی رقابتی‌تر سازد، اما کارگران فرانسوی این تغییرات را «خصمانه» و آنها را باعث تضعیف حقوق‌شان می‌بینند.
مکرون نامحبوب ، عمدتا فردی متکبر تلقی می‌شود. او به یک فرد بازنشسته توصیه کرده تا به هیچ عنوان گله و شکایت نکند.رییس جمهور ی۴۰ ساله فرانسه اکثر اوقات خود را در این هفته به برگزاری نشست‌های محرمانه در کاخ الیزه پرداخته جایی که بسیاری از معترضان آن را پناهگاهی برای مکرون می‌داند تا بتواند در آنجا خود را از دست مردم پنهان کند.


عصر روز جمعه ماکرون یک بازدید سریع از نیروهای امنیتی ضد شورش داشت که قرار بود در پاریس در جریان اعتراضات روز شنبه مستقر شود. هیچ رسانه‌ای در جریان این بازدید حضور نداشت و تنها دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که ماکرون با حدود ۶۰ افسر پلیس در شرق پاریس دیدار کرده و از خدمات آنها تشکر کرده است.
ادامه درگیری خیابانی
دیروز، پلیس در پاریس با توسل به گاز اشک‌آور در صدد متفرق کردن معترضانی برآمد که دست به اعتراضات ضد دولتی زده‌اند. حدود ۵۰۰۰ نفر در خیابان شانزلیزه پاریس تجمع کردند و پلیس آنها را پس از طی مسافتی کوتاه به سوی پاسگاه پلیس، متوقف کرد.
گزارش‌ها حاکی از رویارویی‌هایی بین پلیس و معترضان است.یکی از خبرنگاران لوموند در توییتی گفته اکثر معترضان بین ۲۰ تا ۴۰ ساله هستند و ظاهرا شمار آن‌ها به نسبت قبل کمتر است.حدود ۸ هزار نیروی پلیس و ۱۲ خودروی زرهی فقط به خیابان‌های پاریس اعزام شده‌اند.تصاویر ویدیویی منتشر شده حاکی از چندین مورد شلیک گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان است.
شبکه فرانس‌انفو گزارش داد تا ساعت دو و نیم بعد از ظهر به وقت محلی، بیش از ۷۰۰ نفر بازداشت و دست‌کم ۴۸۳ نفر به پاسگاه‌های پلیس منتقل شده اند. در پاریس دست‌کم ۱۲۷ مورد از بازداشت‌ها پیش از آغاز تظاهرات بوده است.
وزیر کشور فرانسه شمار تظاهر کنندگان در پاریس را ۸هزار نفر توصیف کرد. به گفته کریستف کاستانر، ۳۱ هزار نفر در سراسر فرانسه در تجمع‌های روز شنبه ۸ دسامبر شرکت کرده‌اند. معترضان در خیابان شانزلیزه گفته‌اند که پلیس ماسک‌هایی را که آن‌ها برای حفاظت در مقابل گاز اشک آور به صورت زده بودند، از آنها گرفته است.
در تعطیلات آخر هفته گذشته حدود ۶۵ هزار نیروی امنیتی به سراسر فرانسه اعزام شدند، اما شمار این نیروها در حال حاضر به ۸۹ هزار نفر افزایش یافته است.شماری از مکان‌های توریستی از جمله برج ایفل و موزه لوور به دلیل نگرانی از خشونت‌های احتمالی، امروز تعطیل هستند.
الگوریتم بهار عربی
نگرانی بزرگ اتحادیه اروپایی این است که جنبش جلیقه زردها همانند بهارعربی به شکلی دومینویی به دیگر کشورهای قاره سبز سرایت کند. نارضایتی‌های اقتصادی موضوعی است که ناسیونالیست‌های افراطی و چپ‌های افراطی نهایت بهره را از آن کسب می‌کنند. اتفاق جالب اینجاست که «دونالدترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از این تحولات به شدت خشنود است تا جایی که می‌گوید : «معترضان فرانسوی نام من را صدا می‌کنند.» 
به موازات فرانسه، معترضان هلندی با پوشیدن جلیقه‌های زرد و تجمع در میادین اصلی شهرهای لاهه، آمستردام و روتردام خواستار استعفای نخست‌وزیر این کشور شدندمعترضان در لاهه با تجمع در مقابل پارلمان هلند خواستار دیدار با مارک روته شده‌اند.از بلژیک و ایتالیا هم خبر می‌رسد که جنبش جلیقه زردها در حال رخنه به این کشورهاست.
اصل ماجرا از پریسیلیا لودوسکی، زن راننده جوان سی دو ساله شروع شد که در یکی از حومه‌های دور پاریس زندگی می‌کند. او ماه مه برای کاهش قیمت سوخت در پمپ بنزین‌های فرانسه کمپین و توماری روی اینترنت منتشر کرد و از مردم خواست آن را امضا کنند.
او در درخواست خود نوشته بود قیمت بنزین و گازوئیل به طور مرتب از طرف دولت افزایش می‌یابد. این درخواست اینترنتی لودوسکی اما تا ماه اکتبر ۲۰۱۸ توجه کسی را جلب نکرد. تا اینکه در ماه ۲۲ اکتبر روزنامه «لوپریزین» گزارشی درباره این اقدام راننده منتشر کرد.پس از این گزارش شمار زیادی این درخواست کاهش قیمت سوخت را امضا کردند.
همزمان شماری از کاربران فیس بوک، برای حمایت از این خواست، گروهی تشکیل دادند با عنوان «بلوکاژ ملی مخالف افزایش قیمت سوخت». برخی شهروندان هم به صورت خودجوش گروه‌های محلی سازماندهی کردند. شماری از کشاورزان هم در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌ها و کلیپ‌هایی از خودشان منتشر کردند و در آن از شرایط سختی زندگی‌شان گفتند.
تکرار خاطره شارل دوگل
شاید شبیه شوخی باشد اما این احتمال وجود دارد که رئیس جمهوری نامحبوب فرانسه نهایتا مجبور به استعفا و ترک کاخ الیزه شود. به گزارش یورونیوز پیش از این «شارل دوگل» اولین رئیس جمهوری جمهوری پنجم فرانسه در سال ۱۹۶۹ از سمت خود کناره گیری کرده بود. بنا به قانون اساسی فرانسه در صورت کناره گیری رئیس جمهور از سمت خود رئیس مجلس سنا به طور موقت وظایف رئیس جمهوری را انجام خواهد داد. رئیس کنونی مجلس سنای فرانسه «ژرار لارشه» از حزب راستگرای جمهوریخواهان است. پس از استعفای رئیس جمهوری باید بین ۲۰ تا ۳۵ روز انتخابات برای گزینش رئیس جمهوری جدید برگزار شود.
هرچند رئیس مجلس سنا تا زمان انتخاب رئیس جمهوری جدید وظایف او را انجام خواهد داد اما تمامی اختیاراتی را که در قانون اساسی برای رئیس جمهوری پیش‌بینی شده است نخواهد داشت. رئیس جمهور موقت در مدت زمامداری خود نمی‌تواند لوایح را به همه پرسی بگذارد یا مجلس را منحل کند و یا دستور بررسی تغییر قانون اساسی را بدهد.
بنابه آخرین نظرسنجی‌ها ۶۸ درصد مردم فرانسه از جنبش «جلیقه زردها» در این کشور حمایت می‌کنند. محبوبیت امانوئل ماکرون نیز به تنها ۲۳ 
درصد کاهش یافته است.