قيمت سوخت؛ ثابت يارانه مي‌ماند

آرمان: امسال برخلاف رویه‌ سال‌های گذشته که رئیس‌جمهوری در موعد مقرر لایحه بودجه سالیانه را به مجلس ارائه کرده و در این زمینه موضوعاتی را مطرح می‌کند، باتوجه به تعطیلات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی، دولت پنجشنبه هفته گذشته(15 آذرماه) یعنی در موعد مقرر لایحه را به مجلس ارائه کرد و محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه با برگزاری نشست خبری به تبیین ابعاد و مختصات بودجه سال 98 پرداخت.
تعیین ۴۳۳ هزارمیلیارد تومان منابع درآمدی برای دولت، رشد ۱۲ درصدی منابع بودجه، وابستگی ۲۷ درصدی بودجه به نفت، تعیین فروش روزانه 5/1 میلیون بشکه نفت به قیمت هر بشکه ۵۴ دلار، تعیین نرخ ۵۷۰۰ تومان به‌عنوان نرخ تسعیر ارز، ثابت ماندن قیمت سوخت، واریز ۳۴ درصد از درآمدهای نفتی دولت به صندوق توسعه ملی، اختصاص ۱۴ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی، اختصاص ۴۲ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی، رشد ۴۴ هزار میلیارد تومانی منابع هدفمندی، افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان کشوری و لشکری، اختصاص دو هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، تخصیص هفت هزار میلیارد تومان برای مقابله با فقر مطلق، افزایش بودجه عمرانی کشور به ۶۵ هزار میلیارد تومان، اختصاص ۳۵ هزار میلیارد تومان برای طرح تحول سلامت، تخصیص ۱۵ هزار میلیارد تومان برای توازن منطقه‌ای، افزایش ۲۰ درصدی اعتبارات مربوط به بخش کشاورزی، اختصاص هشت هزار میلیارد تومان برای یارانه گندم، رشد ۲۰ درصدی اعتبارات آب شرب، رشد سه برابری بودجه حمایت از طرح بازآفرینی شهری و بازسازی ۳۰۰ هزار مسکن فرسوده، رشد ۷۱ درصدی اعتبارات حمایتی از مراکز علم و فناوری، تامین یک میلیارد دلار تسهیلات تامین مالی خارجی به منظور تجهیز آزمایشگاه‌ها، اختصاص دو هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان، اختصاص ۴۳ هزارمیلیارد تومان به اعتبارات هزینه‌ای مدارس و آموزش و پرورش با رشد ۲۸ درصدی، اختصاص ۹۰۰ میلیارد تومان به مدارس مناطق محروم، رشد ۸۴ درصدی اعتبارات محیط زیست، رشد ۱۰۰ درصدی بودجه مربوط به گردشگری، تخصیص ۳۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برای بازخرید اوراق مشارکت سال‌های قبل و تحقق ۱۰۰ درصدی بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد برای دستگاه‌های ملی در بودجه سالیانه، اهم بندهای لایحه بودجه 98 است.
توزیع استانی یارانه
رئیس سازمان برنامه و بودجه در توضیحات خود در رابطه با لایحه بودجه سال آینده گفت که حدود ۱۴۲ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی در نظر گرفته شده است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم پرداخت خواهد شد. به گزارش ایسنا، این اعلام نوبخت نشان از رشد ۴۴ هزار میلیارد تومانی منابع هدفمندی نسبت به سال جاری دارد، چراکه در بودجه امسال حدود ۹۸ هزار میلیارد تومان برای منابع و مصارف هدفمندی مصوب شده بود که ۳۰ هزار میلیارد تومان آن برای پرداخت‌های نقدی است. در این نشست بحث یارانه‌های پنهان مطرح شد و نوبخت گفت که یارانه‌های پنهان مورد بررسی قرار گرفته و شناسایی شده است. نوبخت گفت که در بودجه سال آینده این‌گونه برنامه‌ریزی شده که منابع ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی که برای هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته شده به صورت استانی توزیع می‌شود.


مالیات در بودجه
نوبخت در ادامه به بحث مالیات در بودجه سال آینده اشاره کرد و از اقدامی در راستای شفافیت در این بخش خبر داد. او گفت که در پیوست‌های بودجه سال ۱۳۹۸ لیست تمام دستگاه‌هایی که از معافیت مالیاتی برخوردارند را اعلام کرده‌ایم. همچنین به گزارش مهر، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد: ۴۳۳ هزار میلیارد تومان درآمد بودجه ناشی از مالیات، حقوق گمرکی و سایر است، بنابراین برای پوشش هزینه‌ها مجبور به واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی هستیم که نفت و گاز از جمله دارایی‌های سرمایه‌ای است.
مطالعه افزایش بهای انرژی
پیش‌تر باتوجه به گمانه‌زنی‌هایی درباره افزایش بهای حامل‌های انرژی نوبخت اعلام کرده بود که تغییری در قیمت‌ها اتفاق نمی‌افتد. در همین زمینه در نشست خبری روز پنجشنبه عنوان کرد که افزایش قیمت بنزین به کاهش مصرف، کاهش قاچاق منجر خواهد شد، اما از سویی آثاری مانند افزایش سطح عمومی قیمت‌ها را به دنبال دارد. اما آنطور که ایسنا نوشته است در مجموع نوبخت جریان افزایش قیمت حامل‌های انرژی را کلا رد نکرد و یادآور شد که موضوع در حال مطالعه و بررسی بوده و اگر به نتیجه برسد اعلام خواهد شد.
سهم صندوق توسعه ملی
رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین گفت که سهم صندوق توسعه ملی به روال قانونی خواهد بود و به ۳۴ درصد افزایش می‌یابد، البته مکانیزم‌هایی در نظر گرفته می‌شود که دولت بتواند در شرایط خاص از ورودی صندوق نیز استفاده کند.
حمایت از تولید و اشتغال
در حوزه صنعت و معدن، استمرار برنامه تولید و اشتغال در بودجه سال آینده دیده شده است. به گزارش ایسنا، در کنار آن دولت به منظور حمایت از زیرساخت‌های تولید و اشتغال اهدافی را تعریف کرده که می‌توان از جمله آن به افزایش بودجه عمرانی اشاره کرد که برای سال آینده ۶۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. حمایت از پیمانکاران نیز در دو بخش انجام می‌شود؛ اول جبران بخشی از ریسک‌های غیرمترقبه مشاوران و پیمانکاران در مقابل ارز و تحریم و همچنین دیگری برقراری انضباط مالی و کیفی بیشتر در پروژه‌ها با تاکید بر گسترش نظام فنی و اجرایی. دولت همچنین برنامه‌ای برای حمایت از صادرات دارد به این ترتیب که هزار میلیارد تومان برای توسعه صادرات غیرنفتی و اجرای بسته حمایت از این بخش با متنوع‌سازی در کشورهای هدف، تامین می‌کند.