اختلاف قیمت، بازار حمل و نقل هوایی را آشفته کرد

گروه حمل و نقل- در شرایطی که افزایش قیمت بلیت هواپیما در ماه‌های گذشته وعده ساماندهی اوضاع از سوی مسوولان را در پی داشت حالا رییس سازمان هواپیمایی کشوری حذف کامل بلیت چارتری را غیرممکن دانسته و می‌گوید‌: هم‌اکنون با کاهش سهم چارتر در شبکه هواپیمایی، بلیت ۸۰ درصد پروازها به صورت برنامه‌ای به فروش می‌رسد‌.
علی عابدزاده افزود‌: با توجه به نارضایتی سازمان هواپیمایی و دادستانی از نحوه چارتر شدن بلیت هواپیماها در گذشته، با هماهنگی نزدیک با دادستانی و با همکاری خطوط هواپیمایی، سهم بلیت‌های چارتر در شبکه پروازی کاهش یافته است‌.
معاون وزیر راه‌وشهرسازی افزود‌: در برخی شبکه‌های پروازی از جمله مقاصد گردشگری و مناطق آزاد مانند قشم و کیش، اصولا باید پروازها به صورت چارتر باشد تا محل اسکان مسافر نیز از قبل تعیین شده باشد بنابراین حذف کامل بلیت‌های چارتری در پروازها امکان‌پذیر نیست و در همه جای دنیا نیز، تورهای گردشگری بلیت‌ها را چارتر می‌کند‌.
وی افزود‌: باید به این سمت حرکت کنیم که فروش بلیت به صورت گروهی انجام شود تا ساختارهای گردشگری و تورگردانی بتوانند از این ابزار استفاده کنند و چارتر باید به صورت صدور بلیت گروهی انجام شود‌.


پیشتر دادستان تهران خواستار حذف کامل بلیت‌های چارتر از شبکه فروش بلیت هواپیما شده بود تا در این فرآیند، حقوق مسافران بیشتر رعایت شده و از بروز تخلفات و تکانه‌های شدید قیمتی در بلیت هواپیما جلوگیری شود‌.
دستور توقف فروش بلیت‌ هواپیما با تخفیف
به تازگی «رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران» نامه‌ای به برخی سایت‌های فروش بلیت هواپیما فرستاده است مبنی بر اینکه اعمال تخفیف آنها در قیمت‌های بلیت هواپیما، خارج از ضابطه بوده و موجب اعتراض دفاتر خدمات مسافرت هوایی‌ شده است، زیرا استقبال مردم از این دفاتر را کاهش داده است‌.
همچنین انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در نامه‌‌هایی دیگر به ‌وزیر راه‌وشهرسازی و همچنین رییس سازمان هواپیمایی کشوری، خواستار توقف فروش بلیت با تخفیف توسط استارت‌آپ‌ها شده است‌.
مدیرعامل یکی از سایت‌های فروش بلیت هواپیما می‌گوید‌: به تازگی نامه‌ای از سوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران دریافت کردیم مبنی بر اینکه فروش بلیت هواپیما با تخفیف‌های ۵ تا ۹ درصدی را متوقف کنیم‌.
نیما قاضی ادامه داد‌: در این نامه انجمن، اعلام شده است که تخفیف‌هایی که ما اعمال می‌کنیم‌ خارج از ضابطه است و اگر این موضوع ادامه یابد، در راستای حفظ حقوق دفاتر خدمات مسافرت هوایی از ما در مراجع قانونی شکایت می‌شود‌.
رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران افزود‌: حال فکر کنید یک سایت، بابت فروش یک بلیت هواپیما ۳ درصد کارمزد یا حق کمیسیون از ایرلاین دریافت می‌کند و ۹ درصد تخفیف در قیمت آن بلیت اعمال می‌کند، این چیست؟ این خود نوعی دامپینگ محسوب می‌شود و درواقع این به نوعی پولشویی است‌.
وی گفت‌: اگر ایرلاینی کارمزد ۹ درصد هم بابت فروش بلیت به آن سایت بدهد، باز به هر حال آن سایت هزینه‌هایی نظیر مالیات، بیمه، دستمزد کارگران و کارمندان و غیره دارد و جای تامل است که چگونه ۹ درصد تخفیف در قیمت یک بلیت هواپیما اعمال می‌کند؟ یعنی شما باور می‌کنید که آن سایت به دنبال زیان خود است؟
رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اظهار داشت‌: ما به طور مستمر و روزانه از سوی مسوولان دفاتر خدمات مسافرت هوایی بابت این نحوه فروش سایت‌های اینترنتی، شکایت دریافت می‌کنیم و این مشکل باید برطرف شود‌. وی اظهار داشت‌:‌ مشکل بزرگ‌تری که‌ دفاتر فروش بلیت هواپیما به تازگی با آن مواجه شده‌اند،‌ این است که شرکت هواپیمایی هم خود سایت فروش بلیت راه‌اندازی کرده‌اند و آنها هم در نرخ‌های خود تخفیف اعمال می‌کنند در واقع قیمت‌هایی کمتر از قیمت‌های دفاتر ارائه می‌کنند‌. رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران مدعی شد‌: شرکت هواپیمایی حق ندارد این‌گونه تخفیف اعمال کند، به هر حال مشخص است نرخ شرکت هواپیمایی نسبت به نرخ دفاتر کمتر است، چون موضوع کمیسیون حذف می‌شود‌. اما آنها هم خود سایت راه‌اندازی کرده‌اند و با تخفیف بلیت ارائه می‌کنند در حالی ‌که آنها محصول خود را برای فروش به بخش دیگری نمی‌سپارند و قطعا نرخ‌شان پایین‌تر است، حال اگر در نرخ تخفیف می‌دهد، خب، قیمت اصلی را پایین بیاورند دیگر چرا‌ در سایت خود ۳ تا ۴ درصد تخفیف می‌دهند؟
وی با بیان اینکه سازمان‌های مختلفی می‌توانند‌ برای رفع این مشکل اقدام کنند،‌ اعلام کرد‌: باید بررسی کرد چه کسانی در پشت‌ پرده این سایت‌ها منافع دارند که پشت‌شان اینقدر محکم است؟ چرا ۱۸۰ سایت مسدود شد و اعلام شد فقط این سه سایت باز بماند؟ بنابراین مشخص می‌شود منافع عده‌ای در این سایت‌ها حاصل می‌شود‌.
رواج پول کثیف در سیستم فروش بلیت
رفیعی مدعی شد‌: معتقدم خیانتی در راه است و حتما هم پول کثیف و پولشویی در این سیستم در حال رواج است و این‌گونه کار خود را پیش می‌برند‌. رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تاکید کرد‌: هر بخشی که در زمینه گردشگری و فروش بلیت هواپیما فعالیت می‌کند، ‌عضویت انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران را دارد‌‌.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی‌: تخفیف‌ها برای مردم است
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در همین ارتباط گفت‌: این واقعیتی است که بالاخره کسب‌وکارهای نوین در عرصه فروش بلیت هواپیما ایجاد شده است باید فعالیت کنند و طبیعتا ما باید به سمت استفاده از فناوری‌های روز برویم و در مورد بلیت هواپیما دنبال روش‌های جدید باشیم‌.
وی‌ ادامه داد‌: کسب‌وکارهای جدیدی که ایجاد شده‌اند طبیعتا رقیبی برای دفاتر خدمات مسافرت هوایی هستند که به صورت سنتی عمل می‌کنند‌.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت‌: ما همیشه به این دفاتر توصیه کرد‌ه‌ایم که خود را با شرایط جدید تطبیق دهند و با استفاده از روش‌های نوین و کسب‌وکارهای نو، خود را به‌روز کنند‌.
اسعدی‌سامانی اضافه کرد‌: دنیا هم به سمت استفاده از اپلیکیشن‌های نوین و سایت‌های اینترنتی رفته است و ما هم باید از این روش‌های نوین در کشور استفاده کنیم، بنابراین تاکید بر استفاده از شیوه‌های سنتی و فروش بلیت صرفا از طریق دفاتر خدمات مسافرت هوایی منطقی نیست، ممکن است بتوانیم چند سال دیگر این روش سنتی را ادامه دهیم، ولی با این سرعت تکنولوژی، باید در نحوه ارائه خدمت، روش‌های خود را تغییر دهیم‌.
وی‌ ادامه داد‌: دفاتر خدمات مسافرت هوایی هم باید در کنار استفاده از روش‌های قبلی، نسبت به به روز کردن خود و استفاده از روش‌های جدید فروش نظیر اپلیکیشن‌ها و سایت‌های اینترنتی اقدام کنند کمااینکه برخی آژانس‌ها هم وارد این عرصه شده‌اند تا در این رقابت عقب نیفتند‌.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت‌: بهتر است دفاتر خدمات مسافرت هوایی به جای اعتراض به تخفیفاتی که از سوی سایت‌ها اعمال می‌شود و قطعا هم برای مردم مناسب‌تر است، خود را با شرایط جدید تطبیق دهند تا از قافله تکنولوژی در عرصه خدمات هواپیمایی و هوانوردی، عقب نمانند‌.
وی‌ ادامه داد‌: برخی سایت‌های فروش بلیت هواپیما که اخیرا از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز فروش گرفته‌اند می‌توانند با هماهنگی با شرکت‌های هواپیمایی از آنها سهمیه فروش دریافت کنند و بفروشند‌.
اسعدی‌سامانی توضیح داد‌: شرکت هواپیمایی زمانی که بلیت پروازی را در اختیار آژانس قرار می‌دهد، بنابر توافق فی‌مابین بین ۵ تا ۹ درصد در پروازهای داخلی و ۱۰ تا ۱۲ درصد در پروازهای خارجی حق کمیسیون به دفتر خدمات مسافرت هوایی پرداخت می‌‌کند، حال‌ وقتی ایرلاینی بلیت خود را از طریق سایت خود بفروشد، آن حق کمیسیون حذف می‌شود و در واقع این کاهش قیمت بلیت به نفع مسافر است و شرکت هواپیمایی به جای آنکه این حق کمیسیون را به آژانس بدهد، آن را به مسافر تخفیف می‌دهد و این در نهایت به نفع مسافر است‌. بنا بر این گزارش روز ۱۳ آذرماه انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان تهران نیز در نامه‌ای به رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اعلام کرد: «هر گونه تبانی و تحمیل شرایط از سوی عرضه‌کنندگان کالا و خدمات که موجب کاهش عرضه یا پایین‌ آوردن کیفیت یا افزایش قیمت شود، جرم محسوب می‌شود‌.‌»
در بخش دیگری از نامه انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان تهران به انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران آمده است‌: «این انجمن به عنوان نماینده قانونی عموم‌ مصرف‌کنندگان در راستای اجرای قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و اختیارات مندرج در اساسنامه مصوب همواره حامی ارائه خدمات مطلوب به مصرف‌کنندگان و جلب رضایت آنهاست به‌طوری‌که جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت و ارائه خدمات مطلوب با نازل‌ترین قیمت از خواسته‌های بحق همیشگی مصرف‌کننده‌ها است‌.‌»