معاون اول رئیس‌جمهوری: کشورها برای حفظ استقلال در مقابل یک‌جانبه گرایی آمریکا ایستادگی کنند

معاون اول رئیس جمهوری در گفت‏وگو با خبرگزاری «کیودو» ژاپن ضمن تاکید بر حفظ استقلال کشورها از طریق ایستادگی در مقابل یک‌جانبه گرایی آمریکا، گفت: اگر ژاپن و سایر متحدین آمریکا از توافقات جهانی حمایت کنند حتما برجام حفظ خواهد شد.
به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری با تاکید بر اهمیت ایستادگی کشور‌های جهان در برابر سیاست‌های آمریکا، تصریح کرد: آمریکایی‌ها اصرار دارند سیاست‌های یکجانبه خودشان را بر همه دولت‌ها و کمپانی‌های دنیا اعمال کنند و اصرار دارند که این سیاست‌ها را با تهدید و تحریم دیگران در سطح بین المللی تثبیت کنند. ما امیدواریم همه دولت‌ها از جمله دولت ژاپن در مقابل این سیاست‌ها ایستادگی و از توان خودشان استفاده کنند تا مانع یکجانبه گرایی آمریکا شده و بتوانند استقلال خودشان را در دنیا حفظ کنند.
معاون اول دولت درباره راهکارهای ایران برای حفظ شرکت‏های تجاری ژاپن در ایران گفت: به‌هر‌حال تهدید آمریکا علیه کشورها و کمپانی‌ها اتفاق نگران کننده‌ای است و اگر دولت‌ها در مقابل یکجانبه گرایی لجام‌گسیخته‌ای که آمریکایی‌ها در پیش گرفته‌اند، ایستادگی نکنند، ممکن است کمپانی‌ها و شرکت‌ها در آینده از کشورهای خودشان هم تبعیت نکنند. ما آمادگی داریم که با همه کمپانی‌های ژاپنی که علاقه‌مندند کارشان را در ایران ادامه دهند گفت‏وگو و راهکارهای جدیدی پیدا کنیم که بتوانیم نگرانی آنها را کاهش دهیم تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.
معاون اول رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری کیودو ژاپن درباره محدودیت‌های آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، گفت: ما فکر می‌کنیم شرکای اقتصادی ما به میزانی که در گذشته نفت می‌خریدند، از این پس نیز خواهند خرید. اگر بعضی کشورها نیز خریدشان را کاهش دهند، این کاهش قابل توجه نیست، ما با روسیه، چین، هند،‌ سایر کشورهای آسیایی، اتحادیه اروپا و شرکای اقتصادی‌مان در سایر نقاط جهان مثل آفریقا و آمریکا در حال مذاکرات جدی هستیم که هم بتوانیم نفت بفروشیم و هم بتوانیم از درآمدهای آن استفاده کنیم. آمریکایی‌ها می‌دانند، مردم و مسئولین دنیا نیز می‌دانند که منطقه خلیج فارس منطقه بسیار حساسی است. جمعیت ایران نیز نسبت به کشورهای حوزه خلیج فارس، جمعیت قابل توجهی است. این تهدید آمریکایی‌ها که فروش نفت ایران را به صفر برسانند، حرف بسیار خطرناکی است. آمریکایی‏ها باید بدانند که وقتی فروش نفت ایران صفر شود، کار بسیار خطرناکی خواهند کرد که ایران در چنین شرایطی، تصمیم لازم را خواهد گرفت.
معاون اول رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره تلاش ژاپن به عنوان یک واسطه و ناجی در روابط ایران و آمریکا به‌ویژه در زمینه حفظ برجام گفت: برجام یک توافق بین‌المللی است و به تایید شورای امنیت سازمان ملل رسیده و شورای امنیت قطعنامه‌ای در ارتباط با آن تصویب کرده است. آمریکایی‌ها در خروج از برجام تنها هستند و در سطح بین‌المللی فقط رژیم صهیونیستی و چند دولت منطقه، آمریکا را حمایت می‌کنند. جامعه جهانی در مقابل آنهاست. این موضوع ‌که آمریکایی‌ها اصرار دارند، سیاست‌های یکجانبه خودشان را بر همه دولت‌ها و کمپانی‌های دنیا اعمال کنند و اصرار دارند که این سیاست یکجانبه را با تهدید و تحریم دیگران در سطح بین المللی تثبیت کنند، یک اتفاق نامبارک و نگران‌کننده است.