گزارش کیهان از آخرین وضعیت جنگ یمن و مذاکرات استکهلم


دور جدید (دور چهارم) مذاکرات صلح یمن از پنجشنبه هفته گذشته با حضور طرف‌های یمنی در شهر استکهلم پایتخت سوئد آغاز شده و قرار است به مدت یک هفته ادامه داشته باشد. «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل در یمن در مورد این دور از گفت‌و‌گوها گفته: «این مذاکرات به منزله از سرگیری روند سیاسی پس از یک وقفه دو ساله است، ما در اینجا تصمیم جدی برای رسیدن به راه حل سیاسی درباره یمن داریم... «توافق مبادله اسرا  و زندانیان بین دو طرف منازعه در یمن امضا شد؛ آژانس‌های امدادرسان زنگ خطر را در یمن به صدا درآوردند، برای رسیدن به راه‌هایی برای مسائل و کاهش خشونت تلاش می‌کنیم.»
شبکه «العالم» نیز در مورد این دور از مذاکرات اعلام کرده«هیئت ملی یمنی در جلسات نشست روز اول بر اتخاذ اقدامات لازم جهت ایجاد اعتماد به عنوان اولویت اول تاکید دارند و منابع بین‌المللی نیز اعلام کرده‌اند که ایجاد اعتماد اولویت اصلی در نشست صلح خواهد بود، پس از آن پیشنهاد نظارت بین‌المللی بر بندر الحدیده مورد بررسی قرار خواهد گرفت و گریفیتس نیز پیشتر تاکید کرده درصورت موافقت طرف‌های یمنی سازمان ملل آمادگی نظارت بر بندر الحدیده را دارد.» خبرنگار شبکه العالم همچنین تاکید کرد «در ساعات اولیه آغاز مذاکرات صلح یمن فضای مثبت ارزیابی شد اما با مخالفت ائتلاف ضد یمن با برقراری آتش‌بس در زمان برگزاری مذاکرات به منظور فراهم شدن فضای مورد نیاز جهت ایجاد اعتماد و رسیدن به راهکاری سیاسی، این فضا کمی تغییر یافت. در همین حال  وزارت دفاع دولت نجات ملی یمن اعلام کرد دشمن از رایزنی‌های سیاسی سوء استفاده می‌کند و به هیچ آتش بسی پایبند نیست و عملیات نظامی خود را در برخی جبهه‌ها تشدید می‌کند.» همزمان با مذاکرات در سوئد ائتلاف سعودی در برخی جبهه هاحملات خود به مردم یمن را تشدید کرده است!
محمد عبدالسلام رئیس هیئت مذاکره‌کننده انصارالله هم تاکید کرده مسائل مطروحه در این چند روز مذاکره، لزوماً به راه حلی برای پایان درگیری‌ها نخواهد انجامید و احتمالاً درباره مسائل کلی به توافق برسیم و در خصوص برخی مسائل مانند بازگشایی فرودگاه‌ها، آزادی اسیران، تشکیل کمیته اقتصادی و بانک مرکزی و همچنین کاهش تنش‌آفرینی توافق کنیم. عبدالسلام بدون اشاره به جزئیات بیشتر، گفت، شاید یک یا دو ماه دیگر در یک کشور عربی نشست برگزار کنیم تا جزئیات عناوین مورد بحث در استکهلم مورد بررسی قرار گیرد.
از سوی دیگر، یک منبع در دولت مستعفی منصور هادی، اعلام کرد در این دور از مذاکرات، شش موضوع مورد اختلاف روی میز است. نخست: آزادی اسرا و زندانیان هر دو طرف و دوم: تسهیل ورود کمک‌های انسانی به متضررین در تمامی مناطق کشور. اما سومین موضوع، که پیچیده‌تر به نظر می‌رسد، در ارتباط با اوضاع نظامی در شهر «الحدیده» (‌غرب یمن)، و عقب‌نشینی انصارالله از بندر این شهر است. این منبع توضیحات بیشتری در این‌باره نداده است. این منبع افزود، چهارمین موضوع عقب‌نشینی انصارالله از محاصره شهر «تعز» (جنوب غرب یمن) است. به گفته منبع مذکور، پنجمین محور مذاکرات سوئد در ارتباط با بانک مرکزی است که بین دو طرف تقسیم شده، یک بخش آن در صنعا، تحت کنترل انصارالله قرار دارد و بخش دوم آن در عدن، پایتخت خودخوانده دولت مستعفی عبد ربه منصور هادی. ششمین موضوعی که روی میز مذاکرات سوئد است، ازسرگیری پروازها در فرودگاه بین‌المللی صنعا است که ائتلاف متجاوز سعودی، آن را از سال 2016 به محاصره خود درآورده است.