جوابیه سازمان انرژی اتمی و پاسخ کیهان

سازمان انرژی اتمی در پاسخ به نکته کیهان شنبه ۱۰ آذر با عنوان «آقای صالحی! دور از انصاف بود»، جوابیه‌ای فرستاده است که متن آن همراه با توضیح کیهان از نظرتان می‌گذرد؛

   جناب آقای شریعتمداری مدیرمسئول محترم روزنامه کیهان
با سلام و احترام؛


ضمن سپاس از انعکاس دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در آن روزنامه وزین، به پیوست پاسخ سازمان انرژی اتمی ایران به یادداشت منتشره در سایت و روزنامه کیهان تحت عنوان «آقای صالحی دور از انصاف بود(نکته)» در تاریخ‌های 9 و 10 آذرماه ارسال می‌گردد، لطفا دستور فرمایید طبق قانون مطبوعات در سایت و اولین شماره بعدی روزنامه کیهان بدون تغییر منتشر گردد.
«مدعی گر به خطا گفت نگیریم بر او
ور به حق گفت جدل با سخن حق نکنیم»
مدیرمسئول محترم روزنامه کیهان، پس از سفر جناب آقای دکتر صالحی، معاون محترم رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و هیئت همراه به بروکسل و وین، بار دیگر ایشان را مورد عنایت و مرحمت خویش قرار داده و با شیوه‌ای که شایسته و برازنده یکی از نامداران عرصه مطبوعات ایران نیست، به نقد سخنان شخصیتی پرداخته‌اند که خود یکی از چهره‌های مورد وثوق و اعتماد نظام است.
ناگفته پیداست که یکی از ارکان و ستون پایه‌های مردمسالاری دینی، حضور فراگیر و مقتدرانه اصحاب قلم در عرصه حیات اجتماعی به منظور نقد جدی و منصفانه عملکرد مسئولان و مدیران کشور است اما در این میان نباید ازنظر دور داشت که نقد کارساز و راهگشا را شرایط، الزامات و آدابی است که در برخی موارد، چنان که باید و شاید موردتوجه دقیق قرار نمی‌گیرد. نویسنده بزرگوار مطلب موردنظر، خود نیک می‌دانند که نکات مطرح شده در مصاحبه‌های دکتر صالحی با بنگاه‌های خبررسانی اروپایی، مطالبی نبود که از چشم ناظران و تحلیلگران سیاسی در داخل و خارج کشور پنهان مانده باشد. دکتر صالحی که خود برای دهه‌های متمادی در عرصه‌های مختلف و در مناصب گوناگون به خدمتگزاری مشغول بوده‌اند، به این نکته آگاهی دارند که کدام مطلب در فضای عمومی و رسانه ای قابل بیان است و بیان کدام نکته، دستمایه و محملی برای سوءاستفاده دشمنان خواهد بود. اگر لااله را گفتید الاالله آن را هم کامل می‌گفتید. اگر مبتدای سخن را بیان نمودید، خبر آن را هم کامل بیان می‌کردید که نتیجه سخن ایشان پایداری، هوشیاری و مقاومت ملت رشید ایران است.
به هر روی، نقد جدی و حتی ویرانگر سخنان و عملکرد مسئولان نیز می‌تواند منشا خیر و برکت و موجب جلوگیری از بروز خطا شود، اما شایسته است تا پیش از هرگونه اقدام در این زمینه، به معیارها و استانداردهای نقد سیاسی نیز عنایت کامل مبذول شود و انتقادات در سطحی متفاوت با شیوه مرسوم نزد برخی دوستان، در فضای رسانه‌ای کشور انتشار یابد. به عبارت دیگر مطالب گوینده به طور کامل‌تر بیان و تحلیل محتوا صورت پذیرد.
در پایان نمی‌توان از ذکر این نکته غافل ماند که آزادی موجود برای بیان نقدها و انتقادهای گوناگون، خود یکی از شرایط و مقدمات لازم برای تمرین مردمسالاری است و بر ماست تا پذیرای نقدهای خداپسندانه دلسوزان نظام و شکرگزار این نعمت بزرگ باشیم که عملکرد ما توسط دیده‌بانان و ناظران دردآگاه و دوستداران سربلندی ایران مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد.
وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم
که در طریقت ما کافری است رنجیدن
کیهان: با تشکر از سازمان انرژی اتمی کشورمان، همانگونه که ملاحظه می‌شود، نامه این سازمان را نمی‌توان جوابیه تلقی کرد! چرا که به آنچه در ستون نکته کیهان آمده بود کمترین ‌اشاره‌ای نکرده و توضیح نداده‌اند که به کدام بخش از آن اعتراض دارند!
 یادآور می‌شود، نکته مورد ‌اشاره کیهان در انتقاد به اظهارات آقای صالحی، ریاست محترم سازمان انرژی اتمی بود که در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «یورو‌نیوز» گفته بود:
«فشارهای اقتصادی غوغا می‌کند. مثلا حقوق من تا یکسال پیش به عنوان یک استاد دانشگاه، حدود ۳۰۰۰ دلار در ماه بود، الان به ۷۰۰ دلار رسیده است. این واقعا فشار اقتصادی است. ببینید اقشار دیگر چقدر تحت فشار هستند»!
کیهان با‌ اشاره به اظهارات پی‌در‌پی مقامات آمریکایی که ضمن تحقیر مردم شریف کشورمان، هدف از تحریم‌ها را به زانو درآوردن دولت و ملت ایران اعلام کرده بودند، اظهارات جناب صالحی را نسنجیده ارزیابی کرده و پرسیده بود؛ آمریکا از اظهارات ایشان چه پیامی دریافت می‌کند؟!
آیا غیر از این است که نتیجه می‌گیرد، تحریم‌ها توانسته است ایران اسلامی و مردم آن را از پای درآورد! و آیا اظهارات جناب صالحی برای آمریکایی‌ها این پیام مشخص را ندارد که برای به تسلیم کشاندن کامل ایران بایستی بر شدت تحریم‌ها بیفزایند؟!
گفتنی است در نکته کیهان به چند نمونه زیر از قول مقامات آمریکایی ‌اشاره شده بود؛
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا: «بعد از خروج ما از برجام، مشکلات در ایران بالا گرفته است، مردم نمی‌توانند نان بخرند، آنها مجبورند با ما مذاکره کنند»!
جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا: «تهران زیر فشار سنگینی قرار دارد. ما آن‌قدر فشار بر ایران را ادامه می‌دهیم تا صدای خرد شدن استخوان‌هایشان شنیده شود»!
جان بولتون (در اظهاراتی دیگر): «مردم ایران باید رنج و سختی تحریم‌ها را احساس کنند و ما به‌زودی شاهد آن خواهیم بود»!
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا: «اگر ایران می‌خواهد مردمش غذا بخورند باید به حرف آمریکا گوش کند. اکنون ایران باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد مردمش غذا بخورند، یا نه»!
کیهان در ادامه با استناد به نمونه‌های روشنی از بی‌تدبیری دولت در عرصه اقتصادی کشور، خطاب به آقای صالحی نوشته بود؛ «حقوق ماهیانه ۳ هزار دلاری جنابعالی را دولت محترم با بی‌تدبیری و رها کردن عرصه اقتصادی کشور، به ۷۰۰ دلار تبدیل کرده است نه تحریم‌ها؟! و همین بلا را به‌گونه‌ای دیگر و البته به مراتب شدید‌تر به مردم مظلوم این دیار تحمیل کرده است! آیا در این معادله! که بهتر است آن را «نامعادله» بنامیم، هیچ مجهولی می‌بینید؟! انصاف نیست که دشمن از اظهارات نسنجیده شما گرای افزایش فشار و تحریم‌ها را دریافت کند!
 سازمان انرژی اتمی در عوض پاسخ به نکته مستند کیهان، به چند رهنمود اخلاقی ‌اشاره کرده است که در صحت آن تردیدی نیست ولی به موضوع مورد بحث ربطی ندارد! از جمله، به نقل از خواجه شیراز آورده است؛
وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم
که در طریقت ما کافری است رنجیدن!
در این خصوص با توجه به رویه دولت محترم در مقابل انتقادها که بعید است از نگاه ریاست محترم سازمان انرژی اتمی دور مانده باشد! این بیت از خواجه شیراز، را پاسخی مناسب می‌دانیم:
من چه گویم که تو را نازکی طبع لطیف
تا به حدی است که آهسته دعا نتوان کرد!